מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המנהג להחמיר כמה מנהגים

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

המנהג להחמיר כמה מנהגים

הודעהעל ידי די לחכימא » ג' מאי 01, 2018 3:18 pm

ישנם רבים שממשיכים את מנהגי האבלות לאחר ל"ג בעומר, לכאורה זה כדי להחמיר את השיטות האחרות, במ"ב כתב שכיון שעושה זאת משום ספק אינו כסיל בחושך הולך,
רציתי לברר בזה כמה פרטים,
א. מה הטעם להחמיר במנהג כאילו היה דאורייתא שספיקו לחומרא,
ב. מה המנהג המקובל בזמנינו ובמקומותינו, [כוונתי לציבור שנוהג להחמיר בהלכות]
ג. ראיתי שיש נוהגים להחמיר מפסח עד ג' ימי הגבלה, וכוונתם להרויח בזה גם את המנהג של מפסח ועד ל"ג וגם את המנהג של ר"ח אייר עד ג' סיון, אבל נראה שהמנהג מר"ח אייר הוא לא מפני שאלו הימים שמתו אלא שהייתה קבלה שמתו ל"ג ימים בין פסח לעצרת, ובחרו מאיזה טעם [אולי כדי לא לנהוג אבלות בניסן] לנהוג אבלות בל"ג ימים אלו, וא"כ מי שכבר נהג אבלות מפסח ועד ל"ג בעומר אין טעם להמשיך עד ג' סיון, אלא אם ימשיך עד שבועות שאז ירויח את השיטה שמתו רק בימים שאומרים תחנון וזה מגיע עד שבועות.

יכול להיות שכבר דנו בזה בפורום, א"כ אשמח לקישור.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

הודעהעל ידי משולש » ג' מאי 01, 2018 3:28 pm

בפשטות מכיון שמנהג האשכנזים ברוב המקומות היה להתאבל מר"ח אייר ועד שבועות, ולכן גם כשהגיעו לכאן והתחילו למנות מפסח כספרדים, עדיין שומרים עיקר המנהג שהוא עד שבועות. (וראה גם במהרי"ל שהחמיר לא לספר כל ימי הספירה (אגב, כן האריז"ל) ומובא במהרי"ל שתלמידו הסתפר לפני אייר, ולא מצאנו שם תלמיד שיסתפר אחרי לג בעומר).

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

הודעהעל ידי דרומי » ג' מאי 01, 2018 4:39 pm

גם בחו"ל הרבה מחמירים, ואינו שייך ל'הגיעו לכאן והתחילו לנהוג כספרדים'.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 02, 2018 12:09 am

דרומי כתב:גם בחו"ל הרבה מחמירים, ואינו שייך ל'הגיעו לכאן והתחילו לנהוג כספרדים'.

אינו דומה חו"ל לא"י בעניין זה.
איני מכיר את כל חו"ל אבל יודעני שיש מקומות שתוכל למצוא נישואין בסוף ניסן, ופה בא"י הוא בל יראה ובל ימצא.

די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

הודעהעל ידי די לחכימא » ד' מאי 02, 2018 12:20 am

משולש כתב:בפשטות מכיון שמנהג האשכנזים ברוב המקומות היה להתאבל מר"ח אייר ועד שבועות, ולכן גם כשהגיעו לכאן והתחילו למנות מפסח כספרדים, עדיין שומרים עיקר המנהג שהוא עד שבועות. (וראה גם במהרי"ל שהחמיר לא לספר כל ימי הספירה (אגב, כן האריז"ל) ומובא במהרי"ל שתלמידו הסתפר לפני אייר, ולא מצאנו שם תלמיד שיסתפר אחרי לג בעומר).

אני שאלתי על המ"ב שנראה ממנו שכבר בזמנו היו שהחמירו כמה מנהגים,
לגוף דבריך, כמעט אף אחד לא מחמיר עד שבועות, בג' ימי הגבלה האולמות בתפוסה מלאה.

משוש דורים
הודעות: 933
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' מאי 02, 2018 1:00 am

מן הסתם המנהג להחמיר בתספורת הוא ע"פ דברי המקובלים שנהגו שלא להסתפר עד אחר ספירת העומר האחרונה, וזאת שלא מטעמי אבילות, אלא מטעמים אחרים מסוד ה' ליראיו.
וע"כ יש מהיראים שלא באו בסוד ה', שלמדו גז"ש מזה גם לשאר דיני אבילות, והחמירו בהם עד חג השבועות.

די לחכימא
הודעות: 122
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm
מיקום: בני ברק
שם מלא: ישראל

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

הודעהעל ידי די לחכימא » ד' מאי 02, 2018 8:09 am

משוש דורים כתב:מן הסתם המנהג להחמיר בתספורת הוא ע"פ דברי המקובלים שנהגו שלא להסתפר עד אחר ספירת העומר האחרונה, וזאת שלא מטעמי אבילות, אלא מטעמים אחרים מסוד ה' ליראיו.
וע"כ יש מהיראים שלא באו בסוד ה', שלמדו גז"ש מזה גם לשאר דיני אבילות, והחמירו בהם עד חג השבועות.

על דרך זו, יותר מסתבר שלמדו זאת מדברי הט"ז שכ' שנהגו איסור נישואין גם לאחר ל"ג משום דלא מסמנא מילתא, ואולי מזה למדו בטעות גם לשאר דיני האבילות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 02, 2018 9:12 am

משוש דורים כתב:מן הסתם המנהג להחמיר בתספורת הוא ע"פ דברי המקובלים שנהגו שלא להסתפר עד אחר ספירת העומר האחרונה, וזאת שלא מטעמי אבילות, אלא מטעמים אחרים מסוד ה' ליראיו.
וע"כ יש מהיראים שלא באו בסוד ה', שלמדו גז"ש מזה גם לשאר דיני אבילות, והחמירו בהם עד חג השבועות.


פשוט שכן הוא
(ואגב, יש מקורות בגאונים שנהגו את האבילות בנישואין כל ימי הספירה)

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' מאי 02, 2018 9:38 am

משולש כתב:
דרומי כתב:גם בחו"ל הרבה מחמירים, ואינו שייך ל'הגיעו לכאן והתחילו לנהוג כספרדים'.

אינו דומה חו"ל לא"י בעניין זה.
איני מכיר את כל חו"ל אבל יודעני שיש מקומות שתוכל למצוא נישואין בסוף ניסן, ופה בא"י הוא בל יראה ובל ימצא.

ר' איד
יש עוד דברים שבני חו"ל מקילים יותר ובבני א"י לא תמצא כזאת. פוק חזי.
לדעתי אין זה ראיה!!!

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

הודעהעל ידי משולש » ד' מאי 02, 2018 11:10 am

הא לחמא עניא כתב:יש עוד דברים שבני חו"ל מקילים יותר

קשה לי לקרוא לזה "קולא של חו"ל", כי אני חושב שמנהג כל האשכנזים מעולם להקל בזה קצת, (יש פה בעיה נוספת של נישואין בסוף חודש) ורק בא"י זה נהיה גדר חזק שאפילו חילונים שאוכלים ביום כיפור לא מתחתנים אז.

די לחכימא כתב:לגוף דבריך, כמעט אף אחד לא מחמיר עד שבועות, בג' ימי הגבלה האולמות בתפוסה מלאה.

זה וריאציות של המנהג האשכנזי (העיקרון הוא שצריך 33 ימים, אז האם מונים אותם מל' ניסן עד ימי הגבלה, (בצירוף מקצת היום או בלי) או מא' אייר עד ערב שבועות לא כולל, או מב' אייר עד ערב שבועות כולל מקצת היום)
אצל הספרדים כמדומני שמקובל להנשא חופשי מל"ד והלאה. האשכנזים לא, (גם אלו המסתפרים מל"ג והלאה, לא מתחתנים עד ג' דהגבלה).


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים