עמוד 1 מתוך 1

המנהג להחמיר כמה מנהגים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 3:18 pm
על ידי די לחכימא
ישנם רבים שממשיכים את מנהגי האבלות לאחר ל"ג בעומר, לכאורה זה כדי להחמיר את השיטות האחרות, במ"ב כתב שכיון שעושה זאת משום ספק אינו כסיל בחושך הולך,
רציתי לברר בזה כמה פרטים,
א. מה הטעם להחמיר במנהג כאילו היה דאורייתא שספיקו לחומרא,
ב. מה המנהג המקובל בזמנינו ובמקומותינו, [כוונתי לציבור שנוהג להחמיר בהלכות]
ג. ראיתי שיש נוהגים להחמיר מפסח עד ג' ימי הגבלה, וכוונתם להרויח בזה גם את המנהג של מפסח ועד ל"ג וגם את המנהג של ר"ח אייר עד ג' סיון, אבל נראה שהמנהג מר"ח אייר הוא לא מפני שאלו הימים שמתו אלא שהייתה קבלה שמתו ל"ג ימים בין פסח לעצרת, ובחרו מאיזה טעם [אולי כדי לא לנהוג אבלות בניסן] לנהוג אבלות בל"ג ימים אלו, וא"כ מי שכבר נהג אבלות מפסח ועד ל"ג בעומר אין טעם להמשיך עד ג' סיון, אלא אם ימשיך עד שבועות שאז ירויח את השיטה שמתו רק בימים שאומרים תחנון וזה מגיע עד שבועות.

יכול להיות שכבר דנו בזה בפורום, א"כ אשמח לקישור.

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 3:28 pm
על ידי משולש
בפשטות מכיון שמנהג האשכנזים ברוב המקומות היה להתאבל מר"ח אייר ועד שבועות, ולכן גם כשהגיעו לכאן והתחילו למנות מפסח כספרדים, עדיין שומרים עיקר המנהג שהוא עד שבועות. (וראה גם במהרי"ל שהחמיר לא לספר כל ימי הספירה (אגב, כן האריז"ל) ומובא במהרי"ל שתלמידו הסתפר לפני אייר, ולא מצאנו שם תלמיד שיסתפר אחרי לג בעומר).

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

פורסם: ג' מאי 01, 2018 4:39 pm
על ידי דרומי
גם בחו"ל הרבה מחמירים, ואינו שייך ל'הגיעו לכאן והתחילו לנהוג כספרדים'.

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

פורסם: ד' מאי 02, 2018 12:09 am
על ידי משולש
דרומי כתב:גם בחו"ל הרבה מחמירים, ואינו שייך ל'הגיעו לכאן והתחילו לנהוג כספרדים'.

אינו דומה חו"ל לא"י בעניין זה.
איני מכיר את כל חו"ל אבל יודעני שיש מקומות שתוכל למצוא נישואין בסוף ניסן, ופה בא"י הוא בל יראה ובל ימצא.

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

פורסם: ד' מאי 02, 2018 12:20 am
על ידי די לחכימא
משולש כתב:בפשטות מכיון שמנהג האשכנזים ברוב המקומות היה להתאבל מר"ח אייר ועד שבועות, ולכן גם כשהגיעו לכאן והתחילו למנות מפסח כספרדים, עדיין שומרים עיקר המנהג שהוא עד שבועות. (וראה גם במהרי"ל שהחמיר לא לספר כל ימי הספירה (אגב, כן האריז"ל) ומובא במהרי"ל שתלמידו הסתפר לפני אייר, ולא מצאנו שם תלמיד שיסתפר אחרי לג בעומר).

אני שאלתי על המ"ב שנראה ממנו שכבר בזמנו היו שהחמירו כמה מנהגים,
לגוף דבריך, כמעט אף אחד לא מחמיר עד שבועות, בג' ימי הגבלה האולמות בתפוסה מלאה.

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

פורסם: ד' מאי 02, 2018 1:00 am
על ידי משוש דורים
מן הסתם המנהג להחמיר בתספורת הוא ע"פ דברי המקובלים שנהגו שלא להסתפר עד אחר ספירת העומר האחרונה, וזאת שלא מטעמי אבילות, אלא מטעמים אחרים מסוד ה' ליראיו.
וע"כ יש מהיראים שלא באו בסוד ה', שלמדו גז"ש מזה גם לשאר דיני אבילות, והחמירו בהם עד חג השבועות.

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

פורסם: ד' מאי 02, 2018 8:09 am
על ידי די לחכימא
משוש דורים כתב:מן הסתם המנהג להחמיר בתספורת הוא ע"פ דברי המקובלים שנהגו שלא להסתפר עד אחר ספירת העומר האחרונה, וזאת שלא מטעמי אבילות, אלא מטעמים אחרים מסוד ה' ליראיו.
וע"כ יש מהיראים שלא באו בסוד ה', שלמדו גז"ש מזה גם לשאר דיני אבילות, והחמירו בהם עד חג השבועות.

על דרך זו, יותר מסתבר שלמדו זאת מדברי הט"ז שכ' שנהגו איסור נישואין גם לאחר ל"ג משום דלא מסמנא מילתא, ואולי מזה למדו בטעות גם לשאר דיני האבילות.

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

פורסם: ד' מאי 02, 2018 9:12 am
על ידי בברכה המשולשת
משוש דורים כתב:מן הסתם המנהג להחמיר בתספורת הוא ע"פ דברי המקובלים שנהגו שלא להסתפר עד אחר ספירת העומר האחרונה, וזאת שלא מטעמי אבילות, אלא מטעמים אחרים מסוד ה' ליראיו.
וע"כ יש מהיראים שלא באו בסוד ה', שלמדו גז"ש מזה גם לשאר דיני אבילות, והחמירו בהם עד חג השבועות.


פשוט שכן הוא
(ואגב, יש מקורות בגאונים שנהגו את האבילות בנישואין כל ימי הספירה)

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

פורסם: ד' מאי 02, 2018 9:38 am
על ידי הא לחמא עניא
משולש כתב:
דרומי כתב:גם בחו"ל הרבה מחמירים, ואינו שייך ל'הגיעו לכאן והתחילו לנהוג כספרדים'.

אינו דומה חו"ל לא"י בעניין זה.
איני מכיר את כל חו"ל אבל יודעני שיש מקומות שתוכל למצוא נישואין בסוף ניסן, ופה בא"י הוא בל יראה ובל ימצא.

ר' איד
יש עוד דברים שבני חו"ל מקילים יותר ובבני א"י לא תמצא כזאת. פוק חזי.
לדעתי אין זה ראיה!!!

Re: המנהג להחמיר כמה מנהגים

פורסם: ד' מאי 02, 2018 11:10 am
על ידי משולש
הא לחמא עניא כתב:יש עוד דברים שבני חו"ל מקילים יותר

קשה לי לקרוא לזה "קולא של חו"ל", כי אני חושב שמנהג כל האשכנזים מעולם להקל בזה קצת, (יש פה בעיה נוספת של נישואין בסוף חודש) ורק בא"י זה נהיה גדר חזק שאפילו חילונים שאוכלים ביום כיפור לא מתחתנים אז.

די לחכימא כתב:לגוף דבריך, כמעט אף אחד לא מחמיר עד שבועות, בג' ימי הגבלה האולמות בתפוסה מלאה.

זה וריאציות של המנהג האשכנזי (העיקרון הוא שצריך 33 ימים, אז האם מונים אותם מל' ניסן עד ימי הגבלה, (בצירוף מקצת היום או בלי) או מא' אייר עד ערב שבועות לא כולל, או מב' אייר עד ערב שבועות כולל מקצת היום)
אצל הספרדים כמדומני שמקובל להנשא חופשי מל"ד והלאה. האשכנזים לא, (גם אלו המסתפרים מל"ג והלאה, לא מתחתנים עד ג' דהגבלה).