מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 3:00 pm

משנה מגילה פ"ג, ד
    פֶסַח קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁל תּוֹרַת כֹּהֲנִים.
    בַּעֲצֶרֶת, שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת.
    בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ.
    בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, אַחֲרֵי מוֹת.
    בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חָג קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁבְּתוֹרַת כֹּהֲנִים, וּבִשְׁאָר כֹּל יְמוֹת הֶחָג בְּקָרְבְּנוֹת הֶחָג.
מאי שנא שבועות מפסח וסוכות שאין קורין בו פרשת המועדות, אלא שבעה שבועות שבפרשת ראה?

הא לחמא עניא
הודעות: 1593
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ד' מאי 15, 2019 3:27 pm

פרי יהושע כתב:משנה מגילה פ"ג, ד
    פֶסַח קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁל תּוֹרַת כֹּהֲנִים.
    בַּעֲצֶרֶת, שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת.
    בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ.
    בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, אַחֲרֵי מוֹת.
    בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חָג קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁבְּתוֹרַת כֹּהֲנִים, וּבִשְׁאָר כֹּל יְמוֹת הֶחָג בְּקָרְבְּנוֹת הֶחָג.
מאי שנא שבועות מפסח וסוכות שאין קורין בו פרשת המועדות, אלא שבעה שבועות שבפרשת ראה?

ותו קשה למה אין קוראים את הפרשה של שתי הלחם???

כדכד
הודעות: 3969
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי כדכד » ד' מאי 15, 2019 5:11 pm

כי בפ' ראה נזכר "חג שבועות" ויש המצווה לשמוח בו

נוטר הכרמים
הודעות: 5764
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 15, 2019 8:14 pm

בר"ן מגילה:
ולפי שכבר קראו בפסח בפרשת מועדות שבתו"כ קורין בעצרת בפרשת מועדות שבמשנה תורה.

פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 8:45 pm

נוטר הכרמים כתב:בר"ן מגילה:
ולפי שכבר קראו בפסח בפרשת מועדות שבתו"כ קורין בעצרת בפרשת מועדות שבמשנה תורה.

לפו"ר אינו מובן טעם הר"ן, דמה בכך שקראו, ולמה קורים בסוכות, עכ"פ זו הייתה תקנת משה,
ואם מפני שעצרת היא כהמשך של פסח, (כדברי הרמב"ן והתנחומא).
הלא כפי הנראה ממתני' בכל חוה"מ פסח קורים בפרשת המועדות, ומאי שנא עצרת?

דרומי
הודעות: 5305
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי דרומי » ד' מאי 15, 2019 9:03 pm

ראה פרי חדש סי' תצד. וכתבתי על כך בעבר בפורום זה באריכות

פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 9:25 pm

דרומי כתב:ראה פרי חדש סי' תצד. וכתבתי על כך בעבר בפורום זה באריכות

יישר כוח, ראיתי שם הוא מפרש קושית פסקי תוס' שהקשה כנ"ל על מנהגינו ופלפל בזה
עכ"פ אין לזה שייכות לקושיתינו על המשנה

דרומי
הודעות: 5305
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי דרומי » ד' מאי 15, 2019 9:27 pm

כמו שכתבתי, יש אשכול שפתחתי בנושא זה בדיוק והארכתי שם.

פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 10:10 pm

דרומי כתב:כמו שכתבתי, יש אשכול שפתחתי בנושא זה בדיוק והארכתי שם.

כ"ז שלא תעשה לינק לשם לא נוכל לקרוא את האריכות
כשאפי' את הקיצור לא כתבת כעת.


פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' מאי 15, 2019 11:50 pm

הרב מעט דבש כדרכו בקודש לינקק בשבילנו, ותוכן דברי הרב דרומי שם הן דברי דרוש שאין משיבין עליהן שלא רצו למעט את השמחה של שבועות עם שמ"ע הממעט את השמחה שבו מסיימים התורה מתוך עמל ויגיעה.
כמובן שלכל זה אין שייכות למשנה כמנהגם שהיו מסייימים פעם בג' שנים, מה גם, שאם לא היו חפצים היו יכולים לסיים את הקריאה לפני שמ"ע, אבל כאמור אין משיבין על הדרוש.

לעניין מה שהעירו שם שלא נזכר שמ"ע בפרשת ראה, נראה פשוט ששם איירי לעניין עליה לרגל וזו ג' פעמים בשנה.

ביני
הודעות: 37
הצטרף: ג' יולי 11, 2017 8:38 pm

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי ביני » ו' יוני 14, 2019 3:46 am

פרי יהושע כתב:משנה מגילה פ"ג, ד
    פֶסַח קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁל תּוֹרַת כֹּהֲנִים.
    בַּעֲצֶרֶת, שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת.
    בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ.
    בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, אַחֲרֵי מוֹת.
    בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חָג קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁבְּתוֹרַת כֹּהֲנִים, וּבִשְׁאָר כֹּל יְמוֹת הֶחָג בְּקָרְבְּנוֹת הֶחָג.
מאי שנא שבועות מפסח וסוכות שאין קורין בו פרשת המועדות, אלא שבעה שבועות שבפרשת ראה?

זה פשוט שקוראין בשבועות כל הפרשיות של המועדים בפרשת ראה. ורק אולי נתקשתה למה לא אמרה המשנה פרשת מועדות שבמשנה תורה כמו שאמרה לתורת כהנים. וכבר העיר כן בחי' רבי משה מאימראן [הוצאת אהבת שלום]. עיי"ש.

מעט דבש
הודעות: 3098
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי מעט דבש » ו' יוני 14, 2019 7:17 am

ביני כתב:
פרי יהושע כתב:משנה מגילה פ"ג, ד
    פֶסַח קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁל תּוֹרַת כֹּהֲנִים.
    בַּעֲצֶרֶת, שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת.
    בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ.
    בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, אַחֲרֵי מוֹת.
    בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חָג קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁבְּתוֹרַת כֹּהֲנִים, וּבִשְׁאָר כֹּל יְמוֹת הֶחָג בְּקָרְבְּנוֹת הֶחָג.
מאי שנא שבועות מפסח וסוכות שאין קורין בו פרשת המועדות, אלא שבעה שבועות שבפרשת ראה?

זה פשוט שקוראין בשבועות כל הפרשיות של המועדים בפרשת ראה. ורק אולי נתקשתה למה לא אמרה המשנה פרשת מועדות שבמשנה תורה כמו שאמרה לתורת כהנים. וכבר העיר כן בחי' רבי משה מאימראן [הוצאת אהבת שלום]. עיי"ש.

הנידון כאן היה, שאמנם קוראים את כל פרשת המועדות שבמשנה תורה, אבל למה עושים כן רק בשבועות, ולא בפסח וסוכות.
השאלה שהבאת היא על לשון המשנה למה קראה לפרשה זו 'שבעה שבועות' ולא 'פרשת המועדות'; זו שאלה אחרת.

מוטוש
הודעות: 54
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי מוטוש » ג' יוני 18, 2019 12:33 am

פרי יהושע כתב:משנה מגילה פ"ג, ד
    פֶסַח קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁל תּוֹרַת כֹּהֲנִים.
    בַּעֲצֶרֶת, שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת.
    בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ.
    בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, אַחֲרֵי מוֹת.
    בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חָג קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁבְּתוֹרַת כֹּהֲנִים, וּבִשְׁאָר כֹּל יְמוֹת הֶחָג בְּקָרְבְּנוֹת הֶחָג.
מאי שנא שבועות מפסח וסוכות שאין קורין בו פרשת המועדות, אלא שבעה שבועות שבפרשת ראה?

לגבי פסח זה מדובר על יום (טוב) שני של פסח!
וכך גם בחג שבועות!

פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יוני 18, 2019 12:34 am

מוטוש כתב:
פרי יהושע כתב:משנה מגילה פ"ג, ד
    פֶסַח קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁל תּוֹרַת כֹּהֲנִים.
    בַּעֲצֶרֶת, שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת.
    בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ.
    בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, אַחֲרֵי מוֹת.
    בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חָג קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁבְּתוֹרַת כֹּהֲנִים, וּבִשְׁאָר כֹּל יְמוֹת הֶחָג בְּקָרְבְּנוֹת הֶחָג.
מאי שנא שבועות מפסח וסוכות שאין קורין בו פרשת המועדות, אלא שבעה שבועות שבפרשת ראה?

לגבי פסח זה מדובר על יום (טוב) שני של פסח!
וכך גם בחג שבועות!

מהיכי תיתי
שמשנה שחוברה בא"י מדברת על יו"ט שני,
ואי נימא כן, האיך לא ביארה המשנה לנו לכה"פ מה הדין של יו"ט ראשון
ולמה בשבועות דברו על היום הראשון דווקא
אתמהה?

מוטוש
הודעות: 54
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי מוטוש » ג' יוני 18, 2019 12:42 am

פרי יהושע כתב:
מוטוש כתב:
פרי יהושע כתב:משנה מגילה פ"ג, ד
    פֶסַח קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁל תּוֹרַת כֹּהֲנִים.
    בַּעֲצֶרֶת, שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת.
    בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ.
    בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, אַחֲרֵי מוֹת.
    בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חָג קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁבְּתוֹרַת כֹּהֲנִים, וּבִשְׁאָר כֹּל יְמוֹת הֶחָג בְּקָרְבְּנוֹת הֶחָג.
מאי שנא שבועות מפסח וסוכות שאין קורין בו פרשת המועדות, אלא שבעה שבועות שבפרשת ראה?

לגבי פסח זה מדובר על יום (טוב) שני של פסח!
וכך גם בחג שבועות!

מהיכי תיתי
שמשנה שחוברה בא"י מדברת על יו"ט שני,
ואי נימא כן, האיך לא ביארה המשנה לנו לכה"פ מה הדין של יו"ט ראשון
ולמה בשבועות דברו על היום הראשון דווקא
אתמהה?

כי זה המציאות!
שלא קוראים את הדברים האלו!
איזה פרשה קוראים ביום טוב ראשון של פסח?!
ואיזה ביום טוב ראשון של שבועות?!

פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יוני 18, 2019 12:44 am

מוטוש כתב:
פרי יהושע כתב:
מוטוש כתב:
פרי יהושע כתב:משנה מגילה פ"ג, ד
    פֶסַח קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁל תּוֹרַת כֹּהֲנִים.
    בַּעֲצֶרֶת, שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת.
    בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ.
    בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, אַחֲרֵי מוֹת.
    בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חָג קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁבְּתוֹרַת כֹּהֲנִים, וּבִשְׁאָר כֹּל יְמוֹת הֶחָג בְּקָרְבְּנוֹת הֶחָג.
מאי שנא שבועות מפסח וסוכות שאין קורין בו פרשת המועדות, אלא שבעה שבועות שבפרשת ראה?

לגבי פסח זה מדובר על יום (טוב) שני של פסח!
וכך גם בחג שבועות!

מהיכי תיתי
שמשנה שחוברה בא"י מדברת על יו"ט שני,
ואי נימא כן, האיך לא ביארה המשנה לנו לכה"פ מה הדין של יו"ט ראשון
ולמה בשבועות דברו על היום הראשון דווקא
אתמהה?

כי זה המציאות!
שלא קוראים את הדברים האלו!
איזה פרשה קוראים ביום טוב ראשון של פסח?!
ואיזה ביום טוב ראשון של שבועות?!

בקשר למציאות עי' בגמ' ובתוס' ועוד בראשונים שבהרבה דברים איננו נוהגים כבמשנה ואכמ"ל.

פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יוני 18, 2019 12:44 am

מוטוש כתב:
פרי יהושע כתב:
מוטוש כתב:
פרי יהושע כתב:משנה מגילה פ"ג, ד
    פֶסַח קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁל תּוֹרַת כֹּהֲנִים.
    בַּעֲצֶרֶת, שִׁבְעָה שָׁבֻעוֹת.
    בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, בְּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ.
    בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, אַחֲרֵי מוֹת.
    בְּיוֹם טוֹב הָרִאשׁוֹן שֶׁל חָג קוֹרִין בְּפָרָשַׁת מוֹעֲדוֹת שֶׁבְּתוֹרַת כֹּהֲנִים, וּבִשְׁאָר כֹּל יְמוֹת הֶחָג בְּקָרְבְּנוֹת הֶחָג.
מאי שנא שבועות מפסח וסוכות שאין קורין בו פרשת המועדות, אלא שבעה שבועות שבפרשת ראה?

לגבי פסח זה מדובר על יום (טוב) שני של פסח!
וכך גם בחג שבועות!

מהיכי תיתי
שמשנה שחוברה בא"י מדברת על יו"ט שני,
ואי נימא כן, האיך לא ביארה המשנה לנו לכה"פ מה הדין של יו"ט ראשון
ולמה בשבועות דברו על היום הראשון דווקא
אתמהה?

כי זה המציאות!
שלא קוראים את הדברים האלו!
איזה פרשה קוראים ביום טוב ראשון של פסח?!
ואיזה ביום טוב ראשון של שבועות?!

באשר למציאות עי' בגמ' ובתוס' ועוד בראשונים שבהרבה דברים איננו נוהגים כבמשנה ואכמ"ל.

מוטוש
הודעות: 54
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי מוטוש » ג' יוני 18, 2019 1:12 am

אז מה בכלל השאלה?!

פרי יהושע
הודעות: 2954
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am
שם מלא: משה מרדכי אייכנשטיין

Re: מאי שנא קריאת התורה דשבועות משאר רגלים?

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' יוני 18, 2019 1:28 am

השאלה היא על המשנה מאי שנא לדידה שבועות מפסח וסוכות שבהם קורים בפרשת המועדות ובה לא
מה לא מובן בזה
אתה מהאנשים שלא חושבים שיש לדון רק על המציאות הנראית כאן ועכשיו?


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים