מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמן משחת קודש... ציץ נזר הקדש

הלכות חג בחג. חקרי הלכה ומנהג. מאמרים לעיון והורדה.
נוטר הכרמים
הודעות: 6759
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

שמן משחת קודש... ציץ נזר הקדש

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מאי 12, 2020 10:22 pm

בפיוט בר יוחאי, בר יוחאי נמשחת אשריך שמן ששון מחבריך. בר יוחאי שמן משחת קודש נמשחת ממידת הקודש נשאת ציץ נזר הקודש חבוש על ראשך פארך.

הנה השבחים הללו נראים על דרך המליצה או על דרך הסוד והקבלה (כמו שאמר בסוף הפיוט: ואשרי העומדים על סודך לבושי חושן תומיך ואוריך), שהרי שמן המשחה ממידת הקודש מושחים על ראש כהן גדול או על ראש המלך מזרע דוד, וכן הכהן הגדול הוא הנושא וחבוש בציץ נזר הקודש, ומה ענינו לכאן.

ברם אולי יתכן לומר בדרך דרוש (ונתעוררתי לזה היום ל"ג בעומר תש"פ, בלימוד הדף היומי, שבת סז, א), ובהקדם דמצינו בשני מקומות שיטת רבי שמעון ש'כל ישראל בני מלכים הם',

האחד, מה ששנינו במתני' שבת (פי"ד מ"ד): החושש במתניו לא יסוך יין וחומץ אבל סך הוא את השמן ולא שמן ורד. בני מלכים סכין שמן ורד על מכותיהן שכן דרכם לסוך בחול. רבי שמעון אומר כל ישראל בני מלכים הם.

ועוד מה דאיתא בגמ' שבת (סז, א): ובני מלכים בזגין. מאן תנא אמר רבי אושעיא רבי שמעון היא, דאמר כל ישראל בני מלכים הם.

ומעתה יש לומר שזה נרמז כאן 'שמן ששון' שנמשח היינו שמן המלוכה שמשך בו את כל חבריו בני ישראל שבני מלכים הם, ועוד זאת, ציץ הקודש – תכשיט המלוכה העשוי לנוי הדומה לזגין (פעמונים קטנים של זהב לנוי, עי' רש"י ור"י מלוניל).

[ובעומק הדברים, הרי מה שישראל נחשבים ל'בני מלכים', היינו מכח היותם 'ממלכת כהנים', יעויין בפי' ר"ח פלטיאל פרשת יתרו (יט, ו): ממלכת כהנים וגוי קדוש. מכאן אחז"ל כל ישראל בני מלכים הם, וכן ראיה שהמלאכים [נתנו] לכל אחד מישר' שני כתרים כדלקמן.

ובספר קדושת לוי (פרשת ויצא) כתיב: והבחינה הזאת של יציאת מצרים מאירה עד ל"ג בעומר, ומל"ג בעומר מתחיל ההארה של מעמד הר סיני שהיא קבלת התורה].

בן ראובן
הודעות: 654
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: שמן משחת קודש... ציץ נזר הקדש

הודעהעל ידי בן ראובן » ג' מאי 12, 2020 10:48 pm

נוטר הכרמים כתב:בפיוט בר יוחאי, בר יוחאי נמשחת אשריך שמן ששון מחבריך. בר יוחאי שמן משחת קודש נמשחת ממידת הקודש נשאת ציץ נזר הקודש חבוש על ראשך פארך.

הנה השבחים הללו נראים על דרך המליצה או על דרך הסוד והקבלה (כמו שאמר בסוף הפיוט: ואשרי העומדים על סודך לבושי חושן תומיך ואוריך), שהרי שמן המשחה ממידת הקודש מושחים על ראש כהן גדול או על ראש המלך מזרע דוד, וכן הכהן הגדול הוא הנושא וחבוש בציץ נזר הקודש, ומה ענינו לכאן.


בפיוט זה הקבלה היא כמובן לא הסוד אלא הפשט... ובית זה הרי הוא כנגד ספירת המלכות.

דורש טוב לעמו
הודעות: 141
הצטרף: ד' יוני 12, 2019 4:44 pm

Re: שמן משחת קודש... ציץ נזר הקדש

הודעהעל ידי דורש טוב לעמו » ד' מאי 13, 2020 4:56 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:פה יש ביאור נפלא ואמיתי.


נפלא נפלא נפלא. ראיתי אותו שנה שעברה בילקוט ביאורים של מתיבתא על הגמ' בשבת לג:, ושמחתי כ"כ!

צביב
הודעות: 1693
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: שמן משחת קודש... ציץ נזר הקדש

הודעהעל ידי צביב » ד' מאי 13, 2020 11:15 pm

בדרך פשט, ודרוש,
רפב''י ראה במרחץ שנסדק גופו של רשב''י במערה
ואמר רשב''י אשריך וכו' ( שבת לג:)

הצער של רפב''י שקשה לתקן הסדקים במרחץ,
( אולי כעין בחינת רבי עקיבא סרקו בשרו)
אומנם התיקון האמיתי של הגוף לא היה במרחץ הרגיל,
ולא בשמן הרגיל (שבת מ. רחץ ולא סך)
אלא במידת הקודש, ( אולי כמו שדורש בזוהר על צורת החניטה של יעקב אבינו במצרים)
וזה שמן ששון, ( בפשוטו לשמוח בחביבות המצוות על ישראל)

והענין בדרך אפשר,
, מסגולת השמן לחדור לכל מקום,
ואינו כשאר משקין שמוגבלים יותר,
ובמקום שנכנס השמן יש התחדשות,
וכדי להתחדש צריך להיות חיבור לשורש , וממנו יש התחדשות שוב,
ושמן אפשר (לחכמים) להוציא מכל דבר, וזה סימן שמקור השמן מהשורש,
ולכן מתחבר לכל מקום.

והשמן שבו התחדש רשב''י נמשך מציץ נזר הקודש.
( אולי רמז גם לציץ שראו ברומי במעילה יז)
הציץ על המצח לכפר על עזות פנים,
רשב''י דיבר נגד שבח בני אדום -עזי פנים,
ובזה ניכרת מעלת ישראל ( זה קם זה נופל)
שאדרבה בכל מעשיהם הגשמיים מכוונים לענין שיהא כבוד שמים העיקר.
ובזה נשא ( והרים) ציץ נזר הקודש,
( כידוע שקדושת המקדש וכלי המקדש ביחס לקדושת ישראל,
ומש''כ קודש לה' על הציץ, זה מורה על דרגת כל ישראל, כל אחד לפי מקומו ועבודתו וחלקו)

( אולי ההמשך, חבוש על ראשך פארך,
ענין פאר זה ריבוי התורה בגווניה,
כמש''כ שם שבכל קושיה היה אומר כד תירוצים)

לבי במערב
הודעות: 2716
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: שמן משחת קודש... ציץ נזר הקדש

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 13, 2020 11:17 pm

ידוע גם ש'שמן' רומז לפנימיות התורה (ובפרט ל'רזין דרזין'), ויש לקשר.


חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים