על כמה וכמה עניינים שבין עם ישראל לקב"ה מצינו שנכרתה ברית. אמנם כמדומה שהעיקריים והמוכרים ביותר הם ברית תורה, דהיינו ברית שכרת עימנו הקב"ה בעת קבלת התורה. וברית מילה, דהיינו מצות מילה שבה אנו כורתים ברית עם הקב"ה.
בגמ' בנדרים נחלקו על איזו ברית נאמר אם לא בריתי יומם ולילה, אם על ברית תורה או על ברית מילה.
אני מחפש מקורות שיבארו היטב משמעות כל ברית מבריתות אלו. ובפרט שמסתבר שאין מקום לכרות ברית אחר כריתת ברית (כעין שבועה על שבועה ונדר על נדר).
ומסברא נראה לחלק שברית מילה היא עם כל אדם בפני עצמו, וברית תורה היא עם עם ישראל כולו. אלא שבריתו של אברהם אבינו קדמה לברית התורה.