תיקון ליל שבועות בספר אור זרוע!
פורסם: ו' מאי 18, 2012 3:04 am
כידוע מלבד חיבור אור זרוע של רבינו יצחק מווינה, ישנו חיבור נוסף בשם זה, ומחברו הוא רבי דוד בן רבי יהודה החסיד (אין להחליפו בריה"ח האשכנזי) נכד הרמב"ן (על פרט זה יש מערערים). הספר עוסק בפירוש קבלי לתפילה וכן עניני המועדים ע"פ סוד. המחבר חי בספרד בערך בשנת ה' אלפים ס' בערך.
הספר מוכר עוד קודם שנדפס, בזכות ר"י גבאי שהביא בספרו תולעת יעקב משם, כי ברוך שאמר הגיע ע"י פתקא מן שמיא, דברי התולעת יעקב הובאו בב"ח ונתפרסמו מאד. אלא שרבים טעו וחשבו שכוונת הב"ח לספר אור זרוע האשכנזי, עד שבמהדורת הטור השלם העירו שם: לפנינו באו"ז לא נמצא ! אבל באמת הוא כתב הדר באור זרוע הקבלי.
ע"כ דברים מפורסמים וגלויים.
ספר אור זרוע זה, נדפס בשנים האחרונות ע"י יהודי מקורי בשם ר' בן ציון כהן, הספר נדפס בתבנית כתב היד, וכולל מבוא גדול על הספר ועל תוכנו.
תחילה הופיעו מכתב היד 'סוד הגדה של פסח' ואח"כ 'סוד פרקי אבות' עד שהופיע עיקר החיבור והוא פירוש התפילה שיש בו גם מעט על המועדות.
ודבר פלא מצאנו בספר קדום זה: המנהג להיות ניעורים בליל שבועות ולקרוא מה שנראה כ'תיקון'!
אמנם ד"ז כבר נזכר בזוהר ובתיקונים (שהתגלה באותו זמן בקירוב), אבל בכ"ז מנהג כזה בפועל לא נרשם (לכאורה) לפני תקופת המחבר:
והנה הקטע מן הספר
ענין זה נזכר במבוא של המהדיר, יחד עם ציון למנהגים נוספים שידועים מתקופות מאוחרות והמהדיר מצביע על מציאותם הקדומה כאן.
אגב, הנוסח מזכיר מאד את חמדת ימים, מענין אם הוא שאב ממנו!
הספר מוכר עוד קודם שנדפס, בזכות ר"י גבאי שהביא בספרו תולעת יעקב משם, כי ברוך שאמר הגיע ע"י פתקא מן שמיא, דברי התולעת יעקב הובאו בב"ח ונתפרסמו מאד. אלא שרבים טעו וחשבו שכוונת הב"ח לספר אור זרוע האשכנזי, עד שבמהדורת הטור השלם העירו שם: לפנינו באו"ז לא נמצא ! אבל באמת הוא כתב הדר באור זרוע הקבלי.
ע"כ דברים מפורסמים וגלויים.
ספר אור זרוע זה, נדפס בשנים האחרונות ע"י יהודי מקורי בשם ר' בן ציון כהן, הספר נדפס בתבנית כתב היד, וכולל מבוא גדול על הספר ועל תוכנו.
תחילה הופיעו מכתב היד 'סוד הגדה של פסח' ואח"כ 'סוד פרקי אבות' עד שהופיע עיקר החיבור והוא פירוש התפילה שיש בו גם מעט על המועדות.
ודבר פלא מצאנו בספר קדום זה: המנהג להיות ניעורים בליל שבועות ולקרוא מה שנראה כ'תיקון'!
אמנם ד"ז כבר נזכר בזוהר ובתיקונים (שהתגלה באותו זמן בקירוב), אבל בכ"ז מנהג כזה בפועל לא נרשם (לכאורה) לפני תקופת המחבר:
והנה הקטע מן הספר
ענין זה נזכר במבוא של המהדיר, יחד עם ציון למנהגים נוספים שידועים מתקופות מאוחרות והמהדיר מצביע על מציאותם הקדומה כאן.
אגב, הנוסח מזכיר מאד את חמדת ימים, מענין אם הוא שאב ממנו!