אפסיק בירא מאי וברש"י ב"מ דף קה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 1100
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

אפסיק בירא מאי וברש"י ב"מ דף קה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 12, 2017 5:35 am

בעו במערבא נשדף תלם אחד על פני כולה מאי נשתייר תלם אחד על פני כולה מהו אפסיקא בירא מאי כו'
וברש"י איפסיק בירא מהו - אם היו ארבע שדות שהן סביבותיה בורות ושאר שדות סביב סביב נשדפו מי אמרינן ד' שדות שסביבותיה לא נשדפו א"ד אמר ליה אם היו זרועות אף הם נשדפו
איפסיק בירא - שדה בור הפסיק בין השדופות לזו

יש להעיר מדוע חזר רש"י בד"ה אפסיק (השני) וכתב ממש כמו שכתב קודם לכן ומה כוונתו
ועוד בתחילה פירש ש"ארבע" שדות שהן סביבותיה בורות ואח"כ סתר משנתו וכתב "שדה" בור הפסיק וצ"ע

אב-רך
הודעות: 11
הצטרף: ה' ינואר 12, 2017 10:14 am

Re: אפסיק בירא מאי וברש"י ב"מ דף קה

הודעהעל ידי אב-רך » ה' ינואר 12, 2017 12:11 pm

ברור שבדיבור השני מבאר את הפירוש המילולי של אפסיק בירא שהוא בלשון יחיד, והיינו שהיה שדה בור בין השדה לשדופות

ובדיבור הראשון מבאר את עצם הספק והרי בזה איירי שסביב כל השדה היו שדות בור דהיינו מארבע רוחותיה

וזה החילוק בין ב' הדיבורים

שמואל דוד
הודעות: 1100
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: אפסיק בירא מאי וברש"י ב"מ דף קה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 12, 2017 6:50 pm

יפה, ועיין עין יהוסף שהעיר מדוע לא פירש רש"י דמיירי בשדה בור ומדוע מפרש בד' שדות בורות
ועיין עוד בביאורי רש"י (מתיבתא) ביאור יפה בכל זה

שמואל דוד
הודעות: 1100
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: אפסיק בירא מאי וברש"י ב"מ דף קה

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' ינואר 15, 2017 2:25 am

עיין נחל שלמה
וזריחת השני


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 3 אורחים