מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת עבודה זרה - הערות והארות פנינים ומרגליות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 24, 2018 12:05 am

ו, א
חקירת מרן הרב מפוניבז' ביסוד לאו דלפני עיור
ולפני עור לא תתן מכשול
בספר חידושי הגאון מפוניבז' [בענין לאו דלפנ"ע], דן בגדר האיסור של לפנ"ע, האם זהו איסור כללי שלא להכשיל את הזולת. או דבלפנ"ע נכלל, שהמכשיל הרי הוא חלק מפרט העבירה של המוכשל.
מצו"ב דברי הגרי"ש כהנמן, לעיון בהרחבת הדברים.
קבצים מצורפים
הרב מפוניבז'.PDF
(925.19 KiB) הורד 283 פעמים

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 24, 2018 12:07 am

ו, א
האם לעכו"ם יש שכר על קיום מצוותיהם?
רד"ה ולפני עור. דמזבין ליה בהמה ומקריבה לעבודת כוכבים ובני נח נצטוו עליה דהיא אחת משבע מצות בד' מיתות בסנהדרין (דף נו.) ונהי דאמרן עמד והתירן מיהו אל יעברו על ידיך שהרי עתידין הן ליתן את הדין על שאין מקיימין אותן ואע"פ שאין להן שכר בקיומן וכו'".
מבואר בדברי רש"י, כי אין לנכרים שכר על קיום המצוות, ומכל מקום אסור להכשילם, על מנת שלא ייענשו.
ותמוה טובא, דהלא מסקנת הגמ' לעיל [ג, א] ובב"ק [לח, א] כי יש להם שכר כאינם מצווין ועושין, ומדוע כתב רש"י שאין להם [כל שכר] בקיומן, וצ"ע.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 24, 2018 12:11 am

שמואל דוד כתב:רש"י עבודה זרה ו. ד"ה ולפני עור
בא"ד ונהי דאמרן עמד והתירן מיהו אל יעברו על ידיך שהרי עתידין הן ליתן את הדין כו'

לא הבנתי הגדר בזה. מצד אחד התירן, ומ"מ עתידין ליתן את הדין וצ"ע


הדברים מתפרשים ע"פ דברי הגמ' לעיל [ב,ב ג,א] "דתני רב יוסף {חבקוק ג-ו} עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים מאי ראה ראה ז' מצות שקבלו עליהן בני נח ולא קיימום כיון שלא קיימום עמד והתירן להן איתגורי איתגור א"כ מצינו חוטא נשכר אמר מר בריה דרבינא : לומר שאף על פי שמקיימין אותן אין מקבלין עליהם שכר וכו', עיי"ש כל הסוגיא.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 24, 2018 12:17 am

שמואל דוד כתב:רש"י ו: ד"ה דקיימא בתרי עברי נהרא

עכו"ם מצד זה וישראל מצד זה כו'

לכאורה קשה מדוע פירש"י רק הציור של אבר מן החי לבני נח וצ"ע.


התעוררתי לדון בדבר חידוש בעקבות הערתכם, דהנה כתבו התוס' [ו,ב רה"ע], "מנין שלא יושיט אדם כוס יין לנזיר. נראה דה"ה בכל שאר איסורין אלא להכי נקט כוס יין לנזיר משום דמסתמא למישתי קא בעי ליה כיון דכ"ע חמרא שתו ושמא שכח נזירותו"
ולפי זה בפשוטו, אף בחד עברא דנהרא, אין להושיט כוס יין לנזיר, מאחר שיתכן ששכח נזירותו, ואילו יסרב מלהושיט לו יזכור שהינו בימי נזירותו וימנע מלשתות את היין שהינו בחד עברא דידיה.
ולפי"ז, כל הדין של תרי עברא דנהרא לא נוהג בנזיר, אלא רק בדין השני של אבר מן החי לעכו"ם, ששם מדובר בעבריין גמור, ובזה נאמר הדין של תרי עברי דנהרא.
ויצא חידוש מופלא לדברינו, שלנזיר [שאינו חשוד כעבריין] אסור להושיט כוס יין, הגם שיכול להשיג את היין בעצמו, וצ"ע.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 24, 2018 12:20 am

ד, ב
האם מקבלים את שכר המצוות כבר בעוה"ז?
היום לעשותם ולא היום לקבל שכרם.
מבואר אם כן, כי אין קבלת שכר המצוות בעוה"ז.
וקצ"ע, מדברי החובות הלבבות [שער הבטחון סופ"ד], "והבורא, יתברך, גומל על המעשה הנראה על האברים בגמול נראה בעולם הזה, וגומל על המעשה הצפון והנסתר בגמול נסתר, והוא גמול העולם הבא".
מבואר אם כן, כי על מעשים נגלים מקבלים את השכר עוד בעוה"ז, ואם כן מדוע אומרת הגמ' שלמחר לקבל שכרם.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 24, 2018 1:17 am

ו, א
ההוא דאמר כתב:
שמואל דוד כתב:רש"י עבודה זרה ו. ד"ה ולפני עור
בא"ד ונהי דאמרן עמד והתירן מיהו אל יעברו על ידיך שהרי עתידין הן ליתן את הדין כו'

לא הבנתי הגדר בזה. מצד אחד התירן, ומ"מ עתידין ליתן את הדין וצ"ע


הדברים מתפרשים ע"פ דברי הגמ' לעיל [ב,ב ג,א] "דתני רב יוסף {חבקוק ג-ו} עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים מאי ראה ראה ז' מצות שקבלו עליהן בני נח ולא קיימום כיון שלא קיימום עמד והתירן להן איתגורי איתגור א"כ מצינו חוטא נשכר אמר מר בריה דרבינא : לומר שאף על פי שמקיימין אותן אין מקבלין עליהם שכר וכו', עיי"ש כל הסוגיא.

מלשון רש"י משמע שהתיר ומ"מ נענשים.
ועיין חידושי הגרי"פ על רס"ג

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 24, 2018 1:18 am

ו, ב
ההוא דאמר כתב:
שמואל דוד כתב:רש"י ו: ד"ה דקיימא בתרי עברי נהרא

עכו"ם מצד זה וישראל מצד זה כו'

לכאורה קשה מדוע פירש"י רק הציור של אבר מן החי לבני נח וצ"ע.


התעוררתי לדון בדבר חידוש בעקבות הערתכם, דהנה כתבו התוס' [ו,ב רה"ע], "מנין שלא יושיט אדם כוס יין לנזיר. נראה דה"ה בכל שאר איסורין אלא להכי נקט כוס יין לנזיר משום דמסתמא למישתי קא בעי ליה כיון דכ"ע חמרא שתו ושמא שכח נזירותו"
ולפי זה בפשוטו, אף בחד עברא דנהרא, אין להושיט כוס יין לנזיר, מאחר שיתכן ששכח נזירותו, ואילו יסרב מלהושיט לו יזכור שהינו בימי נזירותו וימנע מלשתות את היין שהינו בחד עברא דידיה.
ולפי"ז, כל הדין של תרי עברא דנהרא לא נוהג בנזיר, אלא רק בדין השני של אבר מן החי לעכו"ם, ששם מדובר בעבריין גמור, ובזה נאמר הדין של תרי עברי דנהרא.
ויצא חידוש מופלא לדברינו, שלנזיר [שאינו חשוד כעבריין] אסור להושיט כוס יין, הגם שיכול להשיג את היין בעצמו, וצ"ע.

ייש"כ גדול!
ועיין חידושי הגאון מפוניבז בענין לפני עיור, ובסדר יעקב.
וע"ע בשו"ת שערי בנימין סימן ט, ובשדי חמד ח"א מערכת ו כלל כו.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 24, 2018 1:22 am

ח, ב
עבודה זרה ח: ומעיקרא מאימת אסור

פירש"י קודם שיכניס את אשתו כו'
וצע"ק מדברי הגמרא ח. שמבואר שהעכו"ם עשה משתה לבנו.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 24, 2018 1:48 am

ח, ב
עבודה זרה ח: תריסר ירחי שתא

יש לחקור אם שנה מעוברת בכלל או לא.
אשמח במ"מ בזה.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 24, 2018 4:55 am

עבודה זרה דף ח: דיני קנסות

רש"י ד"ה דיני קנסות - אונס ומפתה ושלשים של עבד שנתנה תורה קצבה אחת ליקר ולזולל ומאחר שלא ישבו בלשכת הגזית לא דנו ובטלו דיני קנסות דכתיב בתשלומי "כפל" שהוא קנס אשר ירשיעון אלהים דהיינו מומחין וסמוכין בשם רבי כדאמרינן בסנהדרין ומי שאינו סמוך אינו דן דיני קנסות

יש להעיר מדוע בתחילה הביא רש"י אונס ומפתה ושלשים של עבד ולא כתב כפל ולבסוף הביא כפל, הול"ל כפל בהדי אינך. וצ"ע בזה.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 24, 2018 4:36 pm

ד, ב
היאך מצינו "נתן בו עיניו ונעשה בו גל של עצמות"
אמר שמע מינה לאו אורח ארעא למיעבד הכי [ורחמיו על כל מעשיו כתיב] וכתיב גם ענוש לצדיק לא טוב.
מבואר, שריב"ל חזר בו מכוונתו להעניש את אותו המין, משום גם ענוש לצדיק.
וצ"ב, מכמה דוכתי שמצינו בגמ' "נתן בו עיניו ונעשה בו גל של עצמות" [ברכות נח, א שבת לד, א עה, א סנהדרין ק, א].

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ד' ינואר 24, 2018 4:41 pm

ד, ב
על מה נאמר 'כי היא חכמתם ובינתכם'?
ואריב"ל כל מצות שישראל עושין בעוה"ז באות וטורפות אותם לעכו"ם לעוה"ב על פניהם, שנאמר ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים וכו'.
משמע, שכל המצוות הינם בכלל "ושמרתם ועשיתם וגו' לעיני העמים".
וצריך תלמוד, דבגמ' בשבת [עה, א] מבואר, כי פסוק זה נאמר על חישוב תקופות ומזלות וקידוש החודש בלבד, בעוד שבסוגיין משמע שקאי על כל המצוות, ויל"ע.
וז"ל הגמ' בשבת, "א"ר יוחנן מנין שמצוה על האדם לחשב תקופות ומזלות שנאמר {דברים ד-ו} ושמרתם ועשיתם כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים איזו חכמה ובינה שהיא לעיני העמים הוי אומר זה חישוב תקופות ומזלות".

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' ינואר 24, 2018 6:19 pm

ההוא דאמר כתב:
שמואל דוד כתב:רש"י ו: ד"ה דקיימא בתרי עברי נהרא

עכו"ם מצד זה וישראל מצד זה כו'

לכאורה קשה מדוע פירש"י רק הציור של אבר מן החי לבני נח וצ"ע.


התעוררתי לדון בדבר חידוש בעקבות הערתכם, דהנה כתבו התוס' [ו,ב רה"ע], "מנין שלא יושיט אדם כוס יין לנזיר. נראה דה"ה בכל שאר איסורין אלא להכי נקט כוס יין לנזיר משום דמסתמא למישתי קא בעי ליה כיון דכ"ע חמרא שתו ושמא שכח נזירותו"
ולפי זה בפשוטו, אף בחד עברא דנהרא, אין להושיט כוס יין לנזיר, מאחר שיתכן ששכח נזירותו, ואילו יסרב מלהושיט לו יזכור שהינו בימי נזירותו וימנע מלשתות את היין שהינו בחד עברא דידיה.
ולפי"ז, כל הדין של תרי עברא דנהרא לא נוהג בנזיר, אלא רק בדין השני של אבר מן החי לעכו"ם, ששם מדובר בעבריין גמור, ובזה נאמר הדין של תרי עברי דנהרא.
ויצא חידוש מופלא לדברינו, שלנזיר [שאינו חשוד כעבריין] אסור להושיט כוס יין, הגם שיכול להשיג את היין בעצמו, וצ"ע.


בדומה לחידוש זה, יעוי' בספר אמרי בינה (דיני טריפות סימן ז) שנקט שמחמת סברא זו שבנזיר ישנו חשש שכחה, לא שייך בזה איסור לפני עור מדאורייתא, כיון דאינו בירור גמור שיעשה בו איסור, וליכא רק איסור דרבנן, יעו"ש.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' ינואר 24, 2018 6:23 pm

הוספה להודעה הקודמת. ובעיקר דברי התוס', לכאורה כן מדויק גם בלשון רש"י שכתב, לא יושיט אדם כוס יין לנזיר - שמא יבא לשתותו. הרי דנתחדש כאן שבנזיר ישנו חשש גדול של שכחה, ולכן גם במקום ספק אם ישתה נאסר. [וכ"כ בפרחי כהונה. אולם באמת ברש"י שעל הרי"ף וכן מובא בנימו"י בשמו איתא, 'אם בא לשתות'].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' ינואר 24, 2018 6:27 pm

ו, ב
ההוא דאמר כתב:
שמואל דוד כתב:רש"י עבודה זרה ו. ד"ה ולפני עור
בא"ד ונהי דאמרן עמד והתירן מיהו אל יעברו על ידיך שהרי עתידין הן ליתן את הדין כו'

לא הבנתי הגדר בזה. מצד אחד התירן, ומ"מ עתידין ליתן את הדין וצ"ע


הדברים מתפרשים ע"פ דברי הגמ' לעיל [ב,ב ג,א] "דתני רב יוסף {חבקוק ג-ו} עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים מאי ראה ראה ז' מצות שקבלו עליהן בני נח ולא קיימום כיון שלא קיימום עמד והתירן להן איתגורי איתגור א"כ מצינו חוטא נשכר אמר מר בריה דרבינא : לומר שאף על פי שמקיימין אותן אין מקבלין עליהם שכר וכו', עיי"ש כל הסוגיא.

אעתיק מה שרשמתי ב' אנפי בדרך אפשר בהבנת דברי רש"י.

נראה במכוון דברי רש"י במה שכתב 'שאין להם שכר בקיומם', הכוונה לעונש על ביטולם, כי שכר יש להם כאינו מצווה ועושה כדמסיק לעיל (ג, א), וכאן מיירי לגבי העונש, שהוקשה לו לרש"י, כיון שהותר לעכו"ם לעבור על ז' מצוות שלהן, שוב מאי לפני עור שייך גביהן.

וע"ז מבאר רש"י דמ"מ יש כאן לפני עור שאל יעברו על ידיך, 'שהרי הן עתידין ליתן את הדין על שאין מקיימין אותן', והיינו שאף שאין מקבלים עונש על ביטול המצוות גופא, מ"מ מקבלין עונש על הא גופא שגרמו שייפקעו מחובת קיום ז' מצוות, וזאת כדי שלא יהא חוטא נשכר, וכמבואר בע"ז (ב ב) ובב"ק (לח א) וברש"י שם, ולכן הישראל מוזהר בלפני עור שלא יעברו על ידו.

ולפי"ז צריך לומר שמידת העונש על כך שגרמו שייפקעו מחובת קיום ז' מצוות, הוא לפי מידת כשלונם באלו הז' מצוות, כי סיבת העונש וגדרו הוא 'שלא יהא חוטא נשכר', וכפי השיעור שהיו מקבלים את העונש קודם לכן, ולכן כאשר מכשילו הישראל באחת מהנה גורם לו שיענש בשיעור זה.

ונמצא לפי"ז שאין הלפני עור של הישראל, לפני עור מצד שמכשילו בעבירה, אלא מצד נתינת מכשול כפשוטו, שמכשילו בעונש, ודומיא דמשיאו עצה שאינה הוגנת. [ויש בזה נפק"מ כידוע, וראה לעיל בשם הרב מפוניבז' בגדר איסור לפני עור].

ובאופן אחר היה נראה לבאר בדברי רש"י, דבאמת מאי דהתירן להן אין זה היתר גמור ממש שהרי עתידין הן ליתן את הדין על שאין מקיימין אותן, דאם לא כן נמצא דאיתגורי איתגור, וע"כ צ"ל דעמד והתירן דקאמר אינו אלא לומר שמעלה עליהן כאילו התירן להן לענין קבלת השכר, שיהא להם דין אינו מצווה ועושה בלבד, אבל לענין עונשין ודאי הן כמצווין ממש, והילכך קעבר ישראל עליהן בלאו דלפני עור כשמכשילן בהן.

ולפי ביאור זה, נמצא שדברי רש"י 'שאין להם שכר בקיומם' מיירי על השכר, וכלפי זה שנחשבים אינם מצווים ועושים כלפי חלק השכר, אולם כלפי חלק העונש הרי הם מצווים ועושים כדמעיקרא. (יעוי' ביאור הגר"י פערלא לסה"מ לרס"ג ח"ג מילואים סי' ח).

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 24, 2018 6:29 pm

נוטר הכרמים כתב:הוספה להודעה הקודמת. ובעיקר דברי התוס', לכאורה כן מדויק גם בלשון רש"י שכתב, לא יושיט אדם כוס יין לנזיר - שמא יבא לשתותו. הרי דנתחדש כאן שבנזיר ישנו חשש גדול של שכחה, ולכן גם במקום ספק אם ישתה נאסר. [וכ"כ בפרחי כהונה. אולם באמת ברש"י שעל הרי"ף וכן מובא בנימו"י בשמו איתא, 'אם בא לשתות'].

שייך - viewtopic.php?f=17&t=33830&p=365460&hilit#p365460

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 24, 2018 7:26 pm

נוטר הכרמים כתב:הוספה להודעה הקודמת. ובעיקר דברי התוס', לכאורה כן מדויק גם בלשון רש"י שכתב, לא יושיט אדם כוס יין לנזיר - שמא יבא לשתותו. הרי דנתחדש כאן שבנזיר ישנו חשש גדול של שכחה, ולכן גם במקום ספק אם ישתה נאסר. [וכ"כ בפרחי כהונה. אולם באמת ברש"י שעל הרי"ף וכן מובא בנימו"י בשמו איתא, 'אם בא לשתות'].

בנוגע ללשון רש"י, ע"ע בספר אור זרוע סימן ק ודו"ק

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' ינואר 25, 2018 2:49 am

ח, ב
שמואל דוד כתב:עבודה זרה דף ח: דיני קנסות

רש"י ד"ה דיני קנסות - אונס ומפתה ושלשים של עבד שנתנה תורה קצבה אחת ליקר ולזולל ומאחר שלא ישבו בלשכת הגזית לא דנו ובטלו דיני קנסות דכתיב בתשלומי "כפל" שהוא קנס אשר ירשיעון אלהים דהיינו מומחין וסמוכין בשם רבי כדאמרינן בסנהדרין ומי שאינו סמוך אינו דן דיני קנסות

יש להעיר מדוע בתחילה הביא רש"י אונס ומפתה ושלשים של עבד ולא כתב כפל ולבסוף הביא כפל, הול"ל כפל בהדי אינך. וצ"ע בזה.


יתכן, שההגדרה של קנס, מתחדדת יותר באונס ובשלושים של עבד, ועל משקל דברי הגמ' בכתובות [מ, א] הרג עבד עושה מחט שלושים, ועבד נוקב מרגליות שלושים. ובזה נראה לעין כל שמדובר בקנס. ומשום כך המבטא היותר גדול של דיני קנסות, זהו אונס וקנס דעבד, שאין זה תלוי בהפסד הניזק. משא"כ תשלומי כפל, הגם דהוי קנס, מכל מקום הקנס הוא באופן מידתי, ביחס לחפץ שגנב משלם אותו בכפילות. [בשונה מל' של עבד, שמוכח שהוי קנס גמור].

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' ינואר 25, 2018 2:51 am

ח, א
מדוע נגזרה גזירת כלייה בדורו של אחשורוש
תניא רבי ישמעאל אומר ישראל שבחוצה לארץ עובדי עבודת כוכבים בטהרה הן כיצד עובד כוכבים שעשה משתה לבנו וזימן כל היהודים שבעירו אע"פ שאוכלין משלהן ושותין משלהן ושמש שלהן עומד לפניהם מעלה עליהם הכתוב כאילו אכלו מזבחי מתים.
יתכן לבאר על פי דברי גמ' זו, את קושיית המפרשים, דמצינו בגמ' במגילה [יב, א] ששאלו תלמידיו של רשב"י, מפני מה נגזר על שונאי ישראל בדורו של אחשורוש גזירת כלייה, והשיב להם, לפי שנהנו מסעודתו של אותו רשע.
ותמהו המפרשים, דלא מצינו, שעל הנאה מסעודת רשע, מגיע עונש מיתה.
אכן למבואר ניחא, דהיות והנהנה מסעודת עכו"ם הרי זה כנהנה מסעודת ע"ז, ומעלה עליו הכתוב כאילו אכל מזבחי מתים, אם כן שפיר על ע"ז יש גז"ד של מיתה.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' ינואר 25, 2018 2:59 am

ח, א
האם אדם הראשון שמר שבת?
היה יושב בתענית ובכה כל הלילה וחוה בוכה כנגדו. כיון שעלה עמדו השחר אמר מנהגו של עולם הוא עמד והקריב שור שקרניו וכו'.
הנה, בדברי האוה"ח [בראשית ב, ד] מוכח כי בהכרח אדה"ר שמר שבת, דכתב האוה"ח שהבריאה נבראתה מעיקרא לו' ימים, וכל שבת נופח הקב"ה נפש חדשה בבריאה לו' ימים נוספים.
"ולך לדעת כי מיום ברא אלהים אדם לא חסר העולם דבר המעמיד צדיק יסוד עולם שהוא שומר שבת כי אדם שומר שבת היה ע"ה (שוח"ט צב) ואחריו קם שת בנו כי הוא היה צדיק גמור ואחריו כמה צדיקים וכשזה נופל כבר בא השמש שומר שבת מתושלח וכו' נח שם אברהם וכו' ומשם לא פסקה שמירת שבת מישראל ואפילו במצרים היו שומרי שבתות כמאמרם ז"ל (שמו"ר פ"א) ונכון".
ומבאר לעיל שם בטעמא דמילתא, "אכן מצינו כי הקדוש ברוך הוא גילה הדבר במה שאמר (שמות כ) בעשרת הדברות כי ששת ימים עשה ה' את השמים וגו' הרי גילה כי בשעת הבריאה לא ברא ה' כח בעולם זולת לעמוד ששת ימים לטעם הנודע לו גם ידוע ליודעי אמת. ונתחכם ה' וברא יום אחד הוא ידוע לה' ובו ביום חוזר ה' ומשפיע נפש לעולם שיעור המקיים עוד ששת ימים וכן על זה הדרך וזולת זה היום היה העולם חרב בגמר ששת ימים וחוזר לתוהו ובוהו וצריך ה' להכינו פעם ב' ובאמצעות שבת העולם עומד וכו'", עיי"ש.
ומעתה תיקשי, היאך התענה אדם הראשון בשבת, ואיך חילל את השבת בהקרבת קרבן שאינו מחוייב. והלא בפשוטו יש בזה חילול השבת, והיאך הדברים עולים בקנה א' עם המבואר שאדה"ר שמר את השבת, וצ"ע.
עוד יל"ע, היאך אדם הראשון שמר שבת, הלא בפשוטו היה לו דין של בן נח, ובן נח ששבת חייב מיתה [סנהדרין נח, א].

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 25, 2018 3:15 am

ח, ב
ההוא דאמר כתב:
שמואל דוד כתב:עבודה זרה דף ח: דיני קנסות

רש"י ד"ה דיני קנסות - אונס ומפתה ושלשים של עבד שנתנה תורה קצבה אחת ליקר ולזולל ומאחר שלא ישבו בלשכת הגזית לא דנו ובטלו דיני קנסות דכתיב בתשלומי "כפל" שהוא קנס אשר ירשיעון אלהים דהיינו מומחין וסמוכין בשם רבי כדאמרינן בסנהדרין ומי שאינו סמוך אינו דן דיני קנסות

יש להעיר מדוע בתחילה הביא רש"י אונס ומפתה ושלשים של עבד ולא כתב כפל ולבסוף הביא כפל, הול"ל כפל בהדי אינך. וצ"ע בזה.


יתכן, שההגדרה של קנס, מתחדדת יותר באונס ובשלושים של עבד, ועל משקל דברי הגמ' בכתובות [מ, א] הרג עבד עושה מחט שלושים, ועבד נוקב מרגליות שלושים. ובזה נראה לעין כל שמדובר בקנס. ומשום כך המבטא היותר גדול של דיני קנסות, זהו אונס וקנס דעבד, שאין זה תלוי בהפסד הניזק. משא"כ תשלומי כפל, הגם דהוי קנס, מכל מקום הקנס הוא באופן מידתי, ביחס לחפץ שגנב משלם אותו בכפילות. [בשונה מל' של עבד, שמוכח שהוי קנס גמור].


יש ב' עניני קנס. א) מי שמשלם יותר ממה שהיזק. ב) דבר קצוב.
עיין רש"י ב"ק דף ה.
עדים זוממין דממונא הוא - דכל המשלם יותר ע"מ שהזיק כגון כפל ותשלומי ארבעה וחמשה קרי קנס כדלקמן בהך פירקין (ד' טו:) וכגון כל דבר קצוב האמור בתורה כגון חמשים של אונס ומפתה ומאה של מוציא שם רע כולהו הוי קנסא אבל מידי אחרינא ממונא.

ומאחר שהוצרך רש"י להביא כפל למקור של סמוכין, א"כ הול"ל כפל וד' וה' בתחילת דבריו. ודו"ק.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' ינואר 25, 2018 3:18 am

אני שומע את דבריכם.
אבל עיקר כוונתי היא, שהמבטא והמסמל של קנס היותר עיקרי, זהו שלושים של עבד וכדומה, ששם הקנס אינו נמדד ביחסיות הנזק, אלא קנס שקצבה התורה. בשונה מכפל דהגם ששם המקור לתשלומי קנס [ולכך רש"י הביא זאת לאחמ"כ] מכל מקום הכפל הינו נמדד באופן יחסי לנזק שגרם, ואותו משלם פעמיים.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' ינואר 25, 2018 3:23 am

ג,ב
פסקי הגר"ח קנייבסקי בעניין הפוסק מדברי תורה.
ג,ב הפוסק מדברי תורה ועוסק בדברי שיחה וכו'.
בספר דרך שיחה [ח"א ע' תק"ו] ישנם כמה נידונים מרתקים על מימרא זו.
א. האם אדם שעוסק מראש לזמן קצוב, יכול להפסיק ממשנתו.
ב. האם הגמ' מדברת אפילו בפעם אחת.
ג. בדברי ספר החסידים שכותב, כי אדם הפוסק מד"ת ועוסק בדברי שיחה, ייענש על מה שלמד, האם זהו כמי שלא למד כלל.
מצורפים דברי קודשו של רבינו שה"ת.
קבצים מצורפים
דרך שיחה - מרן הגרח''ק.PDF
(84.44 KiB) הורד 251 פעמים
נערך לאחרונה על ידי ההוא דאמר ב ה' ינואר 25, 2018 2:36 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

נוצר תאנה
הודעות: 189
הצטרף: ב' אוקטובר 16, 2017 9:23 pm

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי נוצר תאנה » ה' ינואר 25, 2018 10:45 am

ח,ב ט,א
בדף ח,ב מבואר שהרומאים ניצחו את היונים יחד עם ישראל, ובדף ט,א מבואר שאז נסתיימה מלכות יון על ישראל והחלה מלכות חשמונאי.
א"כ קשה מתי היה הנס של רבים ביד מעטים וכו', הרי נלחמו בהדי רומאי.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ינואר 25, 2018 12:49 pm

ההוא דאמר כתב:ח, א
האם אדם הראשון שמר שבת?
היה יושב בתענית ובכה כל הלילה וחוה בוכה כנגדו. כיון שעלה עמדו השחר אמר מנהגו של עולם הוא עמד והקריב שור שקרניו וכו'.
הנה, בדברי האוה"ח [בראשית ב, ד] מוכח כי בהכרח אדה"ר שמר שבת, דכתב האוה"ח שהבריאה נבראתה מעיקרא לו' ימים, וכל שבת נופח הקב"ה נפש חדשה בבריאה לו' ימים נוספים.
"ולך לדעת כי מיום ברא אלהים אדם לא חסר העולם דבר המעמיד צדיק יסוד עולם שהוא שומר שבת כי אדם שומר שבת היה ע"ה (שוח"ט צב) ואחריו קם שת בנו כי הוא היה צדיק גמור ואחריו כמה צדיקים וכשזה נופל כבר בא השמש שומר שבת מתושלח וכו' נח שם אברהם וכו' ומשם לא פסקה שמירת שבת מישראל ואפילו במצרים היו שומרי שבתות כמאמרם ז"ל (שמו"ר פ"א) ונכון".
ומבאר לעיל שם בטעמא דמילתא, "אכן מצינו כי הקדוש ברוך הוא גילה הדבר במה שאמר (שמות כ) בעשרת הדברות כי ששת ימים עשה ה' את השמים וגו' הרי גילה כי בשעת הבריאה לא ברא ה' כח בעולם זולת לעמוד ששת ימים לטעם הנודע לו גם ידוע ליודעי אמת. ונתחכם ה' וברא יום אחד הוא ידוע לה' ובו ביום חוזר ה' ומשפיע נפש לעולם שיעור המקיים עוד ששת ימים וכן על זה הדרך וזולת זה היום היה העולם חרב בגמר ששת ימים וחוזר לתוהו ובוהו וצריך ה' להכינו פעם ב' ובאמצעות שבת העולם עומד וכו'", עיי"ש.
ומעתה תיקשי, היאך התענה אדם הראשון בשבת, ואיך חילל את השבת בהקרבת קרבן שאינו מחוייב. והלא בפשוטו יש בזה חילול השבת, והיאך הדברים עולים בקנה א' עם המבואר שאדה"ר שמר את השבת, וצ"ע.

כמדומני שלא התחיל החושך בליל שבת אלא במוצ"ש (ולכן מברכים על הנר במוצ"ש) וא"ש.
ההוא דאמר כתב:עוד יל"ע, היאך אדם הראשון שמר שבת, הלא בפשוטו היה לו דין של בן נח, ובן נח ששבת חייב מיתה [סנהדרין נח, א].

נשתברו הקולמוסים ליישב כיצד אבותינו שמרו את השבת, ודון מינה ואוקי באתרא.
ועוי"ל, שלפני המבול לא היה איסור "יום ולילה לא ישבותו" וקושיא מעיקרא ליתא.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' ינואר 25, 2018 3:31 pm

[quote="עזריאל ברגר"][quote="ההוא דאמר"]ח, א
האם אדם הראשון שמר שבת?
היה יושב בתענית ובכה כל הלילה וחוה בוכה כנגדו. כיון שעלה עמדו השחר אמר מנהגו של עולם הוא עמד והקריב שור שקרניו וכו'.

כמדומני שלא התחיל החושך בליל שבת אלא במוצ"ש (ולכן מברכים על הנר במוצ"ש) וא"ש.

יישר כח על התגובה הנפלאה.
אבל פשטות דברי הגמ' מדברת על ליל שבת, שבו ישב בתענית.
אכן החלק השני כנראה מיישב את השאלה הנוספת.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ישראליק » ה' ינואר 25, 2018 3:34 pm

אכן יש דעה באחד מהנו"כ בפרד"א שאדם הראשון בירך על הנר בליל שבת!

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ה' ינואר 25, 2018 3:40 pm

ט,א

האיך שייך למנות אלפיים תורה אף אחר חורבן ביהמ"ק?
אלפיים תורה
רד"ה כי מעיינת. "ונמצא אלפים מכוונין מואת הנפש אשר עשו וגו' עד גמר ד' אלפים לבריאת עולם והוא קע"ב שנים לאחר חורבן".
והנה כתב הגאון בפירושו לאבות [סופ"ה אות כ"ג], "וכאן לפי שהוא כלל התורה משה קבל כו' ואין תורה בלא בית המקדש, כמ"ש [איכה ב] מלכה ושריה בגוים אין תורה, אמר י"ר שיבנה [בית המקדש ב"ב ותן חלקנו בתורתך], כמ"ש [ישעיה יא] ומלאה הארץ דעה את ה'".
מבואר בדברי אדונינו הגר"א, כי אחר חורבן בית המקדש אין לנו את התורה – מלכה ושריה בגוים אין תורה.
ואם כן יש להבין, היאך אלפיים תורה מסתיימים למעלה ממאה שנה לאחר חורבן הבית, וצ"ע.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 25, 2018 7:57 pm

נוצר תאנה כתב:ח,ב ט,א
בדף ח,ב מבואר שהרומאים ניצחו את היונים יחד עם ישראל, ובדף ט,א מבואר שאז נסתיימה מלכות יון על ישראל והחלה מלכות חשמונאי.
א"כ קשה מתי היה הנס של רבים ביד מעטים וכו', הרי נלחמו בהדי רומאי.

ייש"כ על השאלה. גם לי היה קשה כנ"ל, ושאלתי מחכם אחד שליט"א שכתב ספר בעניני חנוכה,
וכתב לי וז"ל ברכה ושלום
לפי המבואר בספר מקבים א' היה נס חנוכה (דהיינו טיהור המקדש וחנוכת המזבח) בשנת ג"א תקצ"ו, אמנם גם אח"ז נמשכו המלחמות עם היוונים שנים רבות. יהודה המקבי כרת ברית ידידות עם הרומאים, ואחיו ממשיכיו יונתן ושמעון חידשו עוד כמ"פ את הברית הזו. במשך השנים התרופף עול היוונים (גם הברית עם הרומאים השפיעה ע"ז) והיהודים קיבלו עליהם את שמעון בן מתתיהו הכהן לנשיא (בשנת ג"א תרי"ח).
איני יודע לומר פשט ברור בגמרא, אך מסתבר שהגמרא נתכוונה לברית זו ולהשפעתה. עכ"ל

ועדיין צ"ע בזה.

לב האבן
הודעות: 329
הצטרף: ג' אוקטובר 29, 2013 3:03 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי לב האבן » ה' ינואר 25, 2018 8:24 pm

עי' תוספות רי"ד

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 25, 2018 11:04 pm

לב האבן כתב:עי' תוספות רי"ד

אלפי תודות!

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ו' ינואר 26, 2018 1:52 am

י,ב
מספר הערות בהריגת אנטונינוס את עבדיו
תוד"ה חד קטיל אבבא דבי רבי. וא"ת והלא שפיכות דמים הוא משבע מצות ואפילו לישראל אסור דהא תניא (לקמן כו.) העובדי כוכבים ורועי בהמה דקה לא היו מעלין ולא מורידין וי"ל שהיה ירא פן יודיעו הדבר אל השרים והיו גורמין להרגו ואמרינן אם בא להרגך השכם להרגו .
מספר תמיהות העירו המפרשים: א. דין הבא להרגך נאמר בוודאי, ולא במקום ספק.
ב. נשאל מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, האם אפשר להוכיח מדברי התוס', כי אדם שנשבע שילך להרוג את חברו, יש לו דין רודף?
ג. גם אילו היה מלשין העבד, מכל מקום היה זה רציחה ע"י גרמא, ומהיכי תיתי שכה"ג יחשב כדין רודף.
ועיין עוד בהגהות טל תורה.

במאמר המוסגר, ישנה ידיעה נפלאה בדברי המהר"ל [ח"א בסוגיין] כי לא מדובר ברציחה כפשוטה שרצח אנטונינוס את העבדים, אלא 'מיתה העליונה' שפעל.
לא הבנתי האם כוונתו, שפעל בשמי רום לסבב את מיתתו של העבד. או שהכוונה שהעבד לא מת כפשוטו אלא איבד את שכלו, ויעויין בדברי המהר"ל בפנים.
נערך לאחרונה על ידי ההוא דאמר ב ו' ינואר 26, 2018 2:26 am, נערך 4 פעמים בסך הכל.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ו' ינואר 26, 2018 1:55 am

י,ב
היאך נתגייר קטיעא בר שלום - והלא היה זה מילת נכרי
אמרה ליה ההיא מטרוניתא ווי ליה לאילפא דאזלא בלא מכסא נפל על רישא דעורלתיה קטעה אמר יהבית מכסי חלפית ועברית.
יש לעיין, היאך הועילה מילתו של קטיעא, והלא היה זה מילת נכרי שפסולה להרבה מהשיטות [עיין בטור הל' מילה], ואם כן היאך נתגייר וזכה עי"כ לחיי עוה"ב.
שוב ראיתי שעמד בזה בהגהות פורת יוסף.
נערך לאחרונה על ידי ההוא דאמר ב ו' ינואר 26, 2018 2:00 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ו' ינואר 26, 2018 1:59 am

שמואל דוד כתב:ח, ב
עבודה זרה ח: תריסר ירחי שתא

יש לחקור אם שנה מעוברת בכלל או לא.
אשמח במ"מ בזה.


יש לברר, באדם שנדר שלא לאכול שנה שלימה, האם חייב לנהוג את נדרו י"ב חודש, או שנה שלימה.
וכן יש נידון בגמ' ב"מ לגבי המשכיר בית לחברו לשנה שלימה ונתעברה השנה, למי מגיע השכירות למשכיר או לשוכר.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' ינואר 26, 2018 2:32 am

אחר העיון ראיתי כמה מראה מקומות בהנ"ל,
עיין גליוני הש"ס יבמות עח וע"ע כתובות ח. ועיין דברי יציב חלק ה סימן פד פה באה"ע וע"ע בספר ישיב יצחק ח"ג סימן לג ודו"ק

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' ינואר 28, 2018 1:25 am

ט,ב
מדוע לא לקחת שדה בחו"ל אחר ד' מאות שנה?
אמר רבי חנינא אחר ארבע מאות לחורבן הבית אם יאמר לך אדם קח שדה שוה אלף דינרים בדינר אחד לא תקח.
ויש לעיין, ממה שכתב החפץ חיים בהקדמתו, כי זמן הגלות נקצב לאלף שנה שהוא יומו של הקב"ה.
ומעתה תיקשי, מדוע אחר ד' מאות שנה אין לרכוש נדל"ן בחו"ל, והלא זמן הגלות היה אלף שנה, וצ"ע.
וז"ל החפץ חיים, "וּבִימֵי רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי נִמְצָא בִּגְמָרָא סַנְהֶדְרִין בְּפֶרֶק חֵלֶק (גמרא סנהדרין דף צ"ח) שֶׁהֵשִׁיבוּ לוֹ שֶׁהַיּוֹם אִם בְּקוֹלוֹ תִּשְׁמָעוּן יָבוֹא מָשִׁיחַ, אַף שֶׁלֹּא נִשְׁלַם אָז עֲדַיִן זְמַן הַגָּלוּת שֶׁנִּגְזַר עַל יִשְׂרָאֵל, שֶׁיִּהְיוּ אֶלֶף שָׁנִים בַּגָּלוּת כְּמִנְיַן יוֹמוֹ שֶׁל הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כְּמוֹ שֶׁמָצִינוּ בְּדִבְרֵי חֲזַ"ל".

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' ינואר 28, 2018 1:28 am

יא, א
במעשה עם אונקלוס והקיסר ששלח את חיילותיו להביאו לפניו אחר שנתגייר.
הדר שדר גונדא אחרינא אבתריה אמר להו לא תשתעו מידי בהדיה כי נקטי ליה ואזלי חזא מזוזתא [דמנחא אפתחא] אותיב ידיה עלה ואמר להו מאי האי אמרו ליה אימא לן את אמר להו מנהגו של עולם מלך בשר ודם יושב מבפנים ועבדיו משמרים אותו מבחוץ ואילו הקב"ה עבדיו מבפנים והוא משמרן מבחוץ שנאמר {תהילים קכא-ח} ה' ישמר צאתך ובואך מעתה ועד עולם איגיור".
ושמעתי להקשות, היאך שכנע אונקולוס את כל הג' כיתות להתגייר, והלא אין מקבלין גרים לכתחילה, ודוחין אותם כמבואר ביבמות [מח, ב], וצ"ב.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ינואר 28, 2018 9:27 am

שמעתי לתרץ שהוא לא התכוון כלל שיתגיירו אלא פשוט דבר דברים של ירא"ש והתוצאה קרתה ממילא

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' ינואר 28, 2018 3:18 pm

ההוא דאמר כתב:יא, א
במעשה עם אונקלוס והקיסר ששלח את חיילותיו להביאו לפניו אחר שנתגייר.
הדר שדר גונדא אחרינא אבתריה אמר להו לא תשתעו מידי בהדיה כי נקטי ליה ואזלי חזא מזוזתא [דמנחא אפתחא] אותיב ידיה עלה ואמר להו מאי האי אמרו ליה אימא לן את אמר להו מנהגו של עולם מלך בשר ודם יושב מבפנים ועבדיו משמרים אותו מבחוץ ואילו הקב"ה עבדיו מבפנים והוא משמרן מבחוץ שנאמר {תהילים קכא-ח} ה' ישמר צאתך ובואך מעתה ועד עולם איגיור".
ושמעתי להקשות, היאך שכנע אונקולוס את כל הג' כיתות להתגייר, והלא אין מקבלין גרים לכתחילה, ודוחין אותם כמבואר ביבמות [מח, ב], וצ"ב.


ואפשר לומר, דבאמת אה"נ כאשר הלכו להתגייר ניסו לדחות אותם וכאשר דבקו בדת האמת, גיירום.
עוד אפש"ל, דהנה בפשוטו תמוה, אחר מאמר א' מאונקלוס, מחליפים אותם חיילים את דתם?
אלא, שהיו אלו מכירי האמת ואנשים פנימיים, שכאשר שמעו דבר אמת חדר הדבר לליבם ופעפע בו כארס של עכנאי.
מעתה נמצא, דאונקלוס חישב, דאם אחרי מימרא א' של אמת, ידבקו בדת ישראל, בהכרח שהאמת היא זו שמנווטת את דרכם, ובזה אין להערים עליהם קשיים.
והביא א' הת"ח ראיה, מהלל שגייר את אותו גר [שבת לא, א] דבמקום שניכר שרוצה להתגייר באמת אין לדחותו. [וקצ"ע מרות ביבמות שם].

ההוא דאמר
הודעות: 1533
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: הערות והארות פנינים ומרגליות במסכת ע"ז

הודעהעל ידי ההוא דאמר » א' ינואר 28, 2018 3:19 pm

ההוא דאמר כתב:ט,ב
מדוע לא לקחת שדה בחו"ל אחר ד' מאות שנה?
אמר רבי חנינא אחר ארבע מאות לחורבן הבית אם יאמר לך אדם קח שדה שוה אלף דינרים בדינר אחד לא תקח.
ויש לעיין, ממה שכתב החפץ חיים בהקדמתו, כי זמן הגלות נקצב לאלף שנה שהוא יומו של הקב"ה.
ומעתה תיקשי, מדוע אחר ד' מאות שנה אין לרכוש נדל"ן בחו"ל, והלא זמן הגלות היה אלף שנה, וצ"ע.
וז"ל החפץ חיים, "וּבִימֵי רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי נִמְצָא בִּגְמָרָא סַנְהֶדְרִין בְּפֶרֶק חֵלֶק (גמרא סנהדרין דף צ"ח) שֶׁהֵשִׁיבוּ לוֹ שֶׁהַיּוֹם אִם בְּקוֹלוֹ תִּשְׁמָעוּן יָבוֹא מָשִׁיחַ, אַף שֶׁלֹּא נִשְׁלַם אָז עֲדַיִן זְמַן הַגָּלוּת שֶׁנִּגְזַר עַל יִשְׂרָאֵל, שֶׁיִּהְיוּ אֶלֶף שָׁנִים בַּגָּלוּת כְּמִנְיַן יוֹמוֹ שֶׁל הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כְּמוֹ שֶׁמָצִינוּ בְּדִבְרֵי חֲזַ"ל".


ושמעתי לתרץ מת"ח א' שליט"א, דאין כוונת הח"ח שזהו הזמן המיועד לגאולה, אלא אחר אלף שנים זהו זמן היותר מסוגל, וכפי שמצאנו בגדולי הדורות, שכתבו זמנים המסוגלים יותר לגאולה, אולם חז"ל ברוחב דעתם אמרו כי אחר ד' מאות שנה כבר החלו פעמי משיח להופיע.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים