מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דף יט עמוד א

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

דף יט עמוד א

הודעהעל ידי רחמים » ש' אוגוסט 18, 2012 11:45 pm

דתנן, הוא היה אומר: אין משקין לא את הגיורת ולא את המשוחררת; וחכמים אומרים: משקין. ואמרו לו: מעשה בכרכמית, שפחה משוחררת בירושלים והשקוה שמעיה ואבטליון! - ואמר להם: דוגמא השקוה; ונדוהו, ומת בנדויו, וסקלו בית דין את ארונו.
וז''ל התוספות : בערוך פירש דוגמא השקוה מי צבע אבל לא היו מרים ממש ולא מחקו התורה עליה אלא ליראה אותה. עכ''ל

וצ''ע טובא אם זה הפירוש דוגמא מדוע נידו את עקביה בן מהללאל הרי אין כאן זילזול כלל?

ההוא תלמידא
הודעות: 135
הצטרף: ג' מרץ 13, 2012 1:16 pm

Re: דף יט עמוד א

הודעהעל ידי ההוא תלמידא » א' אוגוסט 19, 2012 3:52 am

לשון המהרש"ל בחכמת שלמה:
ובערוך פירש לפירושו זה הכי קאמר שמעיה ואבטליון השקוה כדי להראות חשיבות של גרים בא"י שהם כישראל ונמצא מזלזלין בכבודן ולפי שגינה שמעיה ואבטליון נידו אותו לכבוד הרב ע"ש.

ולשון "בא"י " שכתב קצת צ"ע, דמאי שייאטיה הכא. ופתחתי בערוך, ולא נזכר מזה כלום. ואולי י"ל ש"בא"י" פיענוחו: בן אינם יהודים. ודוחק.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דף יט עמוד א

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוגוסט 19, 2012 9:34 am

בא"י זה שיבוש הצנזורה, כדרכם בכל מקום שנזכרים גרים לכתוב- בזמן הבית או בא"י.

בברכת כתיבה וחתימה טובה

ההוא תלמידא
הודעות: 135
הצטרף: ג' מרץ 13, 2012 1:16 pm

Re: דף יט עמוד א

הודעהעל ידי ההוא תלמידא » א' אוגוסט 19, 2012 1:18 pm

יישר כחך!

שטיינער
הודעות: 237
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: דף יט עמוד א

הודעהעל ידי שטיינער » א' אוגוסט 19, 2012 2:25 pm

רחמים כתב:דתנן, הוא היה אומר: אין משקין לא את הגיורת ולא את המשוחררת; וחכמים אומרים: משקין. ואמרו לו: מעשה בכרכמית, שפחה משוחררת בירושלים והשקוה שמעיה ואבטליון! - ואמר להם: דוגמא השקוה; ונדוהו, ומת בנדויו, וסקלו בית דין את ארונו.
וז''ל התוספות : בערוך פירש דוגמא השקוה מי צבע אבל לא היו מרים ממש ולא מחקו התורה עליה אלא ליראה אותה. עכ''ל
וצ''ע טובא אם זה הפירוש דוגמא מדוע נידו את עקביה בן מהללאל הרי אין כאן זילזול כלל?

כמדומני שהתוי"ט עמד על זה וכתב שהזלזול היה בכך שאם באמת זינתה, א"כ יאמרו שהמים לא בודקים.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: דף יט עמוד א

הודעהעל ידי יאיר » ד' אוגוסט 22, 2012 1:35 am



חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 119 אורחים