מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכות דף יח

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

ברכות דף יח

הודעהעל ידי צביב » א' אוגוסט 19, 2012 3:43 pm

שלא הניח כמותו לא במקדש ראשון ולא במקדש שני
לשם מה צריך את הפסוק
ומניין נחשוב שמי שהיה בזמן דוד ושלמה, יהיה פחות ממי שחי מאות שנים אחריו

[וכעת חשבתי אולי מכח קדושת בית המקדש,
אבל קשה עדיין מה החידוש במקדש שני שאין בראשון]

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ברכות דף יח

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 19, 2012 11:42 pm

אכן, מסתבר שהיו אנשים שחיו בתקופת בית המקדש השני, שהיו גדולים מאנשים שחיו בתקופת בית המקדש הראשון.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ברכות דף יח

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 20, 2012 9:59 pm

רבי חייא ורבי יונתן הוו שקלי ואזלי בבית הקברות הוה קשדיא תכלתא דרבי יונתן אמר ליה רבי חייא דלייה כדי שלא יאמרו למחר באין אצלנו ועכשיו מחרפים


מה פירוש של 'למחר באין אצלינו'?

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ברכות דף יח

הודעהעל ידי רחמים » ב' אוגוסט 20, 2012 10:11 pm

יש למחר שהוא לאחר הרבה זמן
והכוונה שהם גם יפטרו מהעולם הזה יום אחד ויבואו לעולם האמת

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ברכות דף יח

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 20, 2012 10:22 pm

רחמים כתב:יש למחר שהוא לאחר הרבה זמן
והכוונה שהם גם יפטרו מהעולם הזה יום אחד ויבואו לעולם האמת


ומה לזה המשפט עם הטענה של ועכשיו מחרפין אותנו? ובאם לא היו באים לשם מותר לחרף ולבייש את מי שאין לו?

חשבתי שהכוונה שלמחר יבואו החיים להתפלל אצלינו, ורציתי להביא מקור מזה לענין הליכה לקברים להתפלל, האם יש מי שמפרש כן?

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ברכות דף יח

הודעהעל ידי רחמים » ב' אוגוסט 20, 2012 10:28 pm

מסתבר שהדרך שאתה רוצה להסביר שעוצם התמיהה של המתים היתה שכעת מחרפים ומחר באים להבקש בתפילה בזכותינו או על ידינו - היא נכונה

אבל לפי הדרך שלי כוונתם כך:
לא רק שמחרפים אותנו - שזה דבר גרוע בפני עצמו - אלא שהרי גם הם עצמם יהיו עוד מעט במצבינו וא''כ התמיהה על מעשה החירוף גדלה שבעתיים.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ברכות דף יח

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 20, 2012 11:01 pm

רחמים כתב:מסתבר שהדרך שאתה רוצה להסביר שעוצם התמיהה של המתים היתה שכעת מחרפים ומחר באים להבקש בתפילה בזכותינו או על ידינו - היא נכונה

אבל לפי הדרך שלי כוונתם כך:
לא רק שמחרפים אותנו - שזה דבר גרוע בפני עצמו - אלא שהרי גם הם עצמם יהיו עוד מעט במצבינו וא''כ התמיהה על מעשה החירוף גדלה שבעתיים.


האם הפירוש המילולי של 'מחרפים/חירוף' פה הוא כמו 'מתחרה'?

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ברכות דף יח

הודעהעל ידי רחמים » ג' אוגוסט 21, 2012 7:28 pm

למה אתה חושב כך?
מחרפים מלשון חרפה בושה כלימה וכיוצא בזה
וגם פה התמיהה עליהם מה הם מחרפים אותנו, בבחינת מום שבך אל תאמר לחבריך

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: ברכות דף יח

הודעהעל ידי אליהוא » ב' אוגוסט 27, 2012 2:59 am

תוד"ה למחר והמתים אינם מצווין וגדול המצווה וכו'.
דברי תימא הם כמובן דבמתים לא שייך כלל ענין קיום מצוה, ובתוס' רבינו יהודה ותורא"ש איתא בנכון דאינם מצווין כלל,
[והגרד"ל שליט"א העיר דגם אינו שלהם ומוכח כמהר"ח או"ז דלצרכיהם יש להם קנין], אמנם עי' ברשב"א בנדה ס"א ע"ב ובביאורי אגדות שלו שם ובריטב"א שם בהך דמצוות בטילו לעתיד לבא, דמבואר ג"כ דדנו בזה מצד איסור ספייה וצ"ע.
ואולי י"ל שהוא לשון מושאל, והכונה שגדול המצוה ממי שאינו מצוה, שרק אותו בחר ה' לצוותו, וזהו לעג לרש ודו"ק.

בברכה המשולשת
הודעות: 14151
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ברכות דף יח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 27, 2012 8:39 am

אליהוא כתב:תוד"ה למחר והמתים אינם מצווין וגדול המצווה וכו'.
דברי תימא הם כמובן דבמתים לא שייך כלל ענין קיום מצוה, ובתוס' רבינו יהודה ותורא"ש איתא בנכון דאינם מצווין כלל,
[והגרד"ל שליט"א העיר דגם אינו שלהם ומוכח כמהר"ח או"ז דלצרכיהם יש להם קנין], אמנם עי' ברשב"א בנדה ס"א ע"ב ובביאורי אגדות שלו שם ובריטב"א שם בהך דמצוות בטילו לעתיד לבא, דמבואר ג"כ דדנו בזה מצד איסור ספייה וצ"ע.
ואולי י"ל שהוא לשון מושאל, והכונה שגדול המצוה ממי שאינו מצוה, שרק אותו בחר ה' לצוותו, וזהו לעג לרש ודו"ק.


ואולי קשור לעניין הא דרבי מקדש, וכו' וכדאיתא בספר חסידים.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 82 אורחים