מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דף ל"ד ע"א

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שטיינער
הודעות: 237
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

דף ל"ד ע"א

הודעהעל ידי שטיינער » ד' אוגוסט 29, 2012 7:22 pm

התלבטתי אם לשייך שאלה זו כאן או לאשכול מידי דלא רמיזא באוצר.
כתבו התוס' ד"ה אמצעיות: ותענית ציבור שש"ץ קובע ברכה לעצמו אם שכחה ונזכר קודם סיום התפילה, לפי רשב"ם אין מחזירין אותו כיון שצריך לחזור כל הסדר והוי ברכה לבטלה. אבל לפירש"י היה אומרה במקום שנזכר ואין כאן ברכה לבטלה. ע"כ דברי התוס' בקיצור.
ולא זכיתי להבין, הרי לפירש"י מוכרחים לגרוס בגמרא תיובתא דרב אסי, וכמו שצויין על הגליון בשם הקרבן נתנאל, וכן ציין הגרע"א בגליון הש"ס וכ"כ הצל"ח ועוד מפרשים וברור. וא"כ גם לפירש"י אין יכול לאומרה במקום שנזכר כיון שלשיטתו הלכה כרב הונא דחוזר לאתה חונן. ולא מצאתי באוצר תשובה לכך בינתיים.
וצע"ג.

שטיינער
הודעות: 237
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: דף ל"ד ע"א

הודעהעל ידי שטיינער » א' ספטמבר 02, 2012 8:25 pm

שאלה זו שאלתי בעבר בלומדי מסכת נדה, ושייך גם לכאן:
viewtopic.php?f=7&t=8235&p=94627&hilit=%D7%A9%D7%90%D7%95%D7%A8#p94627

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6337
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: דף ל"ד ע"א

הודעהעל ידי מיללער » ד' ספטמבר 05, 2012 6:26 pm

בעמוד ב' סוף פירקין, וא"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן אל יתפלל אדם אלא בבית שיש שם חלונות שנא' וכוין פתיחן ליה בעליתיה נגד ירושלם ע"כ.
יש לציין שזה המאמר גופא נמצא לעיל דף ל"א ע"א בשינו לשון כל דהו: א"ר חייא בר אבא (לא הובא בשם ר' יוחנן) לעולם יתפלל אדם בבית שיש שם חלונות שנא' וכוין פתיחן ליה וכו'.

וצ"ע אם שייך בזה האמור דבר בשם אומרו, או חייב אדם לומר בלשון רבו, ואולי זה אחד משינוי הנסחאות.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: דף ל"ד ע"א

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ד' ספטמבר 05, 2012 11:39 pm

בעמוד ב, נזכרתי באימרה המתייחסת לקאצקער
"במקום שבעלי תשובה עומדין צדיקים גמורים אינן עומדין - ווייל סיז שטינקט דארטן..."
שמעתי זאת בעבר מכמה מקורות,
אני מניח שהוא אמר זאת על מקרה מסויים.
האם מישהו יודע מקור ובמה מדובר?

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: דף ל"ד ע"א

הודעהעל ידי יתר10 » ד' ספטמבר 05, 2012 11:48 pm

מיללער כתב:בעמוד ב' סוף פירקין, וא"ר חייא בר אבא א"ר יוחנן אל יתפלל אדם אלא בבית שיש שם חלונות שנא' וכוין פתיחן ליה בעליתיה נגד ירושלם ע"כ.
יש לציין שזה המאמר גופא נמצא לעיל דף ל"א ע"א בשינו לשון כל דהו: א"ר חייא בר אבא (לא הובא בשם ר' יוחנן) לעולם יתפלל אדם בבית שיש שם חלונות שנא' וכוין פתיחן ליה וכו'.

וצ"ע אם שייך בזה האמור דבר בשם אומרו, או חייב אדם לומר בלשון רבו, ואולי זה אחד משינוי הנסחאות.
יש כאן הרבה שינו"ס בכת"י, בכת"י מינכן ועוד הגירסא 'לעולם אל יתפלא אדם אלא'
בדף לא מובאת המימרא רק בגירסת הדפוסים, ובכת"י חסר. וכאן יש כת"י שגורסים א"ר חנינא במקום חייא בר אבא (וכמובן שאינם גורסים א"ר יוחנן) ויש כת"י שגורסים רק א"ר יוחנן ולא א"ר חייא בר אבא


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים