מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכות לו

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
חד בין תרין
הודעות: 2
הצטרף: ה' ספטמבר 06, 2012 1:45 am

ברכות לו

הודעהעל ידי חד בין תרין » ה' ספטמבר 06, 2012 2:04 am

מה שאלת הגמ' פשיטא שמברך על השמן כששותהו לרפואה,
הא קמ"ל טובא: שמברך עליו בופה"ע ולא שהכל כמימיהן של שאר פירות.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6346
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ברכות לו

הודעהעל ידי מיללער » ו' ספטמבר 07, 2012 7:17 pm

בדף לה ע"ב וכן אר"י אר"י שמן זית מברכין עלין בפה"ע, היכי דמי אילימא דקא שתי ליה משתה, אוזיקי מזיק ליה ופירש"י בד"ה אוזיקי וז"ל מזיק לגופיה ואין זו אכילה שטעונה ברכה דגבי ברכה ואכלת כתיב.

מאיפה שמעינן בואכלת שאכילה דמזיק לגופיה לא מיקרי אכילה לגבי ברכה? ועוד, האם זה מוסכם להלכה אם אדם אוכל דבר שמזיק לגופו אינו מברך?

והנה בדף ל"ו ע"א סד"א מלח וזמית עביד אינש דשדי לפומיה אבל קמחי דשערי הואיל וקשה לקוקיאני (פירש"י: תולעים שבמעים) לא ליבריך עליה כלל קמ"ל כיון דאית ליה הנאה מיניה בעי ברוכי.

האם אין זה סותר לדעיל שבמקום שמזיק ליה לא בעי ברוכי? ואם נאמר שיש נפק"מ בין אוזיקי לקשה, למה מסיק הגמ' שכיון שאית ליה הנאה מיניה בעי ברוכי, שנראה מזה שבכ"א שיש לו הנאה בעי ברוכי על אף שקשה או מזיק ליה, ולפי"ז באדם שיש לו הנאה משתיית שמן זית, בעי ברוכי?

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: ברכות לו

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ש' ספטמבר 08, 2012 11:26 pm

עי' בריטב"א (וכמדו' גם במאירי) שפירש דאזוקי קא מזיק היינו שמזיק את השמן, ולפי"ז יתכן שיתורצו הקושיות
אבל לא עיינתי בזה עדיין כל הצורך

אTKH
הודעות: 165
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

Re: ברכות לו

הודעהעל ידי אTKH » א' ספטמבר 09, 2012 1:10 am

זה גופא הגמ' מחלקת
שקמח שעורים יש ממנו קצת הנאה (היינו בטעמו) ולכך מברכים
משא"כ שמן זית.
ויש מתרצים שהוא מזיק רק קצת דקשה לקוקיאני, משא"כ שמן זית מזיק יותר לגוף כולו.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ברכות לו

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ספטמבר 09, 2012 11:52 pm

חד בין תרין כתב:מה שאלת הגמ' פשיטא שמברך על השמן כששותהו לרפואה,
הא קמ"ל טובא: שמברך עליו בופה"ע ולא שהכל כמימיהן של שאר פירות.


עיי' צל"ח שהקשה כך.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ברכות לו

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ספטמבר 09, 2012 11:54 pm

מיללער כתב:בדף לה ע"ב וכן אר"י אר"י שמן זית מברכין עלין בפה"ע, היכי דמי אילימא דקא שתי ליה משתה, אוזיקי מזיק ליה ופירש"י בד"ה אוזיקי וז"ל מזיק לגופיה ואין זו אכילה שטעונה ברכה דגבי ברכה ואכלת כתיב.

מאיפה שמעינן בואכלת שאכילה דמזיק לגופיה לא מיקרי אכילה לגבי ברכה? ועוד, האם זה מוסכם להלכה אם אדם אוכל דבר שמזיק לגופו אינו מברך?

והנה בדף ל"ו ע"א סד"א מלח וזמית עביד אינש דשדי לפומיה אבל קמחי דשערי הואיל וקשה לקוקיאני (פירש"י: תולעים שבמעים) לא ליבריך עליה כלל קמ"ל כיון דאית ליה הנאה מיניה בעי ברוכי.

האם אין זה סותר לדעיל שבמקום שמזיק ליה לא בעי ברוכי? ואם נאמר שיש נפק"מ בין אוזיקי לקשה, למה מסיק הגמ' שכיון שאית ליה הנאה מיניה בעי ברוכי, שנראה מזה שבכ"א שיש לו הנאה בעי ברוכי על אף שקשה או מזיק ליה, ולפי"ז באדם שיש לו הנאה משתיית שמן זית, בעי ברוכי?


צ"ל דשם רק מזיק הגוף, וכאן גם תורם לגוף, אלא שיש כאן צד נזק. ולפ"ז חולה שאוכל מאכל שמזיק לו צריך לברך.

ועיי' שו"ע הרב.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6346
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ברכות לו

הודעהעל ידי מיללער » ג' ספטמבר 11, 2012 6:03 pm

אTKH כתב:זה גופא הגמ' מחלקת
שקמח שעורים יש ממנו קצת הנאה (היינו בטעמו) ולכך מברכים
משא"כ שמן זית.
ויש מתרצים שהוא מזיק רק קצת דקשה לקוקיאני, משא"כ שמן זית מזיק יותר לגוף כולו.


לפי דבריך מי שאכן נהנה מטעם שמן זית צריך לברך, או דילמא אמרי' בזה בטלה דעתיה אצל כל אדם


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 148 אורחים