מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכות לז

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

ברכות לז

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ש' ספטמבר 08, 2012 11:56 pm

"ואמר אביי טריתא פטורה מן החלה מאי טריתא איכא דאמרי גביל מרתח ואיכא דאמרי נהמא דהנדקא", וכתב רש"י: "בצק שאופין בשפוד ומושחים אותו תמיד בשמן או במי ביצים ושמן".

והדבר תמוה, למה ייפטר מחלה?

ובמג"א הדגיש שלא אופים לחם, אלא בצק, ולא הבנתי דבריו, הלא כל לחם הוא בתחילה בצק ואחר האפיה הוא לחם?

וצע"ג.

אTKH
הודעות: 165
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

Re: ברכות לז

הודעהעל ידי אTKH » א' ספטמבר 09, 2012 1:17 am

נראה דמכיון שכל הזמן נמשח בשמן הרי הוא כבישול ולא כאפיה, וכנראה שגם אין לו תואר לחם.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ברכות לז

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ספטמבר 09, 2012 2:30 am

בישול הוא הכשרת מאכל בחום רטוב, ואפיה היא הכשרת מאכל בחום יבש. קשה להניח שמשיחה בשמן בזמן האפיה הופכת את הנאפה מאפוי למבושל או מטוגן. בנוסף, מדוע לשיטתך אין לזה תואר לחם, הרי מדובר בבלילה עבה?

שטיינער
הודעות: 237
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: ברכות לז

הודעהעל ידי שטיינער » א' ספטמבר 09, 2012 10:31 pm

במאירי כתב שהמפרשים דנהמא דהינדקי הוא עיסה שנתנוה בשפוד, גורסים בשמועה זו, "חייבת בחלה".
למרות שההסבר של TKH מצא חן בעיני מאד, דכיון דמושחין אותו כל הזמן בשמן וביצים, הו"ל כמו בישול.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ברכות לז

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ספטמבר 09, 2012 11:25 pm

שטיינער כתב:במאירי כתב שהמפרשים דנהמא דהינדקי הוא עיסה שנתנוה בשפוד, גורסים בשמועה זו, "חייבת בחלה".


אבל רש"י פירש כך, וגרס פטורה מחלה.

שטיינער
הודעות: 237
הצטרף: ד' ינואר 04, 2012 12:56 pm

Re: ברכות לז

הודעהעל ידי שטיינער » א' ספטמבר 09, 2012 11:43 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
שטיינער כתב:במאירי כתב שהמפרשים דנהמא דהינדקי הוא עיסה שנתנוה בשפוד, גורסים בשמועה זו, "חייבת בחלה".


אבל רש"י פירש כך, וגרס פטורה מחלה.

איפה ראית שרש"י גרס כך?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: ברכות לז

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » א' ספטמבר 09, 2012 11:50 pm

אכן, לא מפורש ברש"י, אך לא העיר על שינוי גירסה, וצ"ע.

מ"מ בשו"ע קס"ח פסק שאין מברכין עליו המוציא, ונראה שיצא לו ד"ז לפי הגירסה "פטורה מחלה", דאל"כ מנ"ל שאין הוא פת גמור?

אTKH
הודעות: 165
הצטרף: ש' ינואר 08, 2011 11:13 pm

Re: ברכות לז

הודעהעל ידי אTKH » ב' ספטמבר 10, 2012 12:46 am

ראה גם ברבינו יונה שמסביר בכל דבר את שני הגרסאות, למה חייבת ולמה פטורה.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 127 אורחים