שבת יט - פליאה גדולה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אפרקסתא דעניא
הודעות: 2123
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

שבת יט - פליאה גדולה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אוקטובר 22, 2012 10:57 pm

הנהו תרי תלמידי, חד מציל וכו' וקמיפלגי בפלוגתא וכו'.

ריבונו של עולם!!! מה הקשר לכאן? ואיך שובץ עניין זה כאן???

יאיר
הודעות: 9379
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שבת יט - פליאה גדולה

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 22, 2012 11:14 pm

אין הוא מפני הדומים דלעיל? ("וקמפליגי בפלוגתא וכו'").

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2123
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: שבת יט - פליאה גדולה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אוקטובר 22, 2012 11:20 pm

וקמפלגי בפלוגתא גרידא נמצא במקומות רבים בש"ס. מדוע דווקא הקמיפלגי של רב ושמואל במח' ר"י ור"ש גרר את הקמיפלגי של הנהו תרי תלמידי במח' ר"ה ור"י בר זבדא?

יאיר
הודעות: 9379
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שבת יט - פליאה גדולה

הודעהעל ידי יאיר » ב' אוקטובר 22, 2012 11:22 pm

א.בענין שבת.

ב.מצינו רבות שרק בהקשר קטן די בזה שהגמ' תביא דבר נוסף ש[כנראה] לא מצאה מקום יותר טוב לשבצו.
ואדרבה אם למ"ד יש הסבר אחר נשמח לשמוע.

עשוי לנחת
הודעות: 2762
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: שבת יט - פליאה גדולה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ב' אוקטובר 22, 2012 11:47 pm

גם לפני כן יש שמן של בדדין שרש"י כותב איידי דאיירי בבית הבד וכו',
לכאו' נראה שהנושא כאן הוא טלטול, או מוקצה, ואיידי וכו'.
[נראה לי ראיתי במאירי או ראשון אחר לעיין בעיקר הסוגיא במקומות אחרים, והיינו שכאן זה רק איידי וכו']

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2123
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: שבת יט - פליאה גדולה

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ב' אוקטובר 22, 2012 11:49 pm

עשוי לנחת כתב:גם לפני כן יש שמן של בדדין שרש"י כותב איידי דאיירי בבית הבד וכו',
לכאו' נראה שהנושא כאן הוא טלטול, או מוקצה, ואיידי וכו'.
[נראה לי ראיתי במאירי או ראשון אחר לעיין בעיקר הסוגיא במקומות אחרים, והיינו שכאן זה רק איידי וכו']


שמן של בדדין מתקשר לנושא הקודם, אך מה כאן מתקשר לנושא הקודם?

שחר
הודעות: 171
הצטרף: א' אוקטובר 23, 2011 12:39 am

Re: שבת יט - פליאה גדולה

הודעהעל ידי שחר » ב' אוקטובר 22, 2012 11:59 pm

אפרקסתא דעניא כתב:
עשוי לנחת כתב:גם לפני כן יש שמן של בדדין שרש"י כותב איידי דאיירי בבית הבד וכו',
לכאו' נראה שהנושא כאן הוא טלטול, או מוקצה, ואיידי וכו'.
[נראה לי ראיתי במאירי או ראשון אחר לעיין בעיקר הסוגיא במקומות אחרים, והיינו שכאן זה רק איידי וכו']


שמן של בדדין מתקשר לנושא הקודם, אך מה כאן מתקשר לנושא הקודם?


צודק, דכוונת מר לדברי התוס' בד"ה שמן, דפליגי ארש"י וס"ל דהא דשמן אינו "איידי" אלא באמת שייך לדלעיל, ולפי"ז מתחזקת הקושיא דהנ"ל דמה ענין הנהו תרי תלמידי וכו', ועל זה לא עמדו בתוספות, ותרוצם אינו מיישב קושיא זו, כיון דענין הנהו תרי תלמידי אינו ענין למוקצה כלל, ונשאר רק לומר כהנ"ל דהוא אגב גררא דב' תלמידים שנהגו למעשה בענין מסויים, ותלו הנהגת כל מר כדאי"ל, וצ"ע.

נהנה מהאוצר
הודעות: 166
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: שבת יט - פליאה גדולה

הודעהעל ידי נהנה מהאוצר » ג' אוקטובר 23, 2012 12:47 am

ראה מה שכתב בזה הגרא"מ הורוויץ שבא מעשה לפני רב ואסר, ולא היה ברור אם דעתו כרבי יהודה לגמרי, ולכן דנה הגמרא להלן קכח. אם רב אסר מוקצה רק לאכילה או גם לטלטול. וכן הנהו תרי תלמידי מי שהציל בארבע וחמש קופות אין הדבר ברור שסבר כרבה בר זבדא [לפירוש התוס שם בדף קכ. שלרב אבא לקפל היינו אפילו בא לקפל] וכן התלמיד שטלטל קופה אחת לא היה ידוע אם מחמיר היה על עצמו או שסבר כן מעיקר הדין
והוא הדמיון לסוגייתנו שיש כאן הוראה למעשה שאין לברר ממנה כדבעי, עד כמה סובר אמורא זה כשיטה זו

עשוי לנחת
הודעות: 2762
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: שבת יט - פליאה גדולה

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' אוקטובר 23, 2012 4:10 pm

או שכהמשך לדברי הגמ' שתלמיד יכול לאחוז בשיטה מסוימת, [רק שאסור לו להורות כך באתריה דרב],
הביאה הגמ' שכל תלמיד הורה כשיטה אחת אף שנחלקו בזה קודמים לו.

לית מאן דפליג
הודעות: 1
הצטרף: ג' אוקטובר 23, 2012 11:05 pm

Re: שבת יט - פליאה גדולה

הודעהעל ידי לית מאן דפליג » ג' אוקטובר 23, 2012 11:07 pm

בפשטות, במימרא הנ"ל מובא משום שבמימרא הקודמת עסקנו ב'תלמיד אחד', ובמימרא הנ"ל ב'שני תלמידים'


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 6 אורחים