מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עירובין דף נג

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

עירובין דף נג

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 01, 2013 10:25 am

האם נפסק להלכה כדעת ברוריה שצריך לספור כל מלה בעת ששואלים אשה שאלה נחוצה

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: עירובין דף נג

הודעהעל ידי דניאל » ד' מאי 01, 2013 3:28 pm

עיין בשו"ת יביע אומר ח"ו או"ח סי' י"ג.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: עירובין דף נג

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' מאי 01, 2013 4:13 pm

אין לפני את היבי"א אבל בפשטות גם מברוריה אי אפשר להסיק שכן הוא חיוב אלא שזו מעלה ולגברא רבא ראוי שיעשה כן, דאל"כ נצטרך לומר שריה"ג עבר על עיקר הדין וזה דחוק.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: עירובין דף נג

הודעהעל ידי מיללער » ד' מאי 01, 2013 6:53 pm

בברכה המשולשת כתב:האם נפסק להלכה כדעת ברוריה שצריך לספור כל מלה בעת ששואלים אשה שאלה נחוצה

יש מפרשים שטענתה לא היתה עבור ספירת המילים רק על דקדוק מילת 'נלך' שיש לטעות בלשונו שח"ו רצה לילך ביחד.

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: עירובין דף נג

הודעהעל ידי דניאל » ד' מאי 01, 2013 9:14 pm

מיללער כתב:יש מפרשים שטענתה לא היתה עבור ספירת המילים רק על דקדוק מילת 'נלך' שיש לטעות בלשונו שח"ו רצה לילך ביחד.

מי מסביר כך? הרי היא אמרה לו אל תרבה שיחה עם האשה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עירובין דף נג

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מאי 01, 2013 10:22 pm

דניאל כתב:
מיללער כתב:יש מפרשים שטענתה לא היתה עבור ספירת המילים רק על דקדוק מילת 'נלך' שיש לטעות בלשונו שח"ו רצה לילך ביחד.

מי מסביר כך? הרי היא אמרה לו אל תרבה שיחה עם האשה?


ג"ע הבא"ח בספרו בן יהוידע (וכך הסברתי בשיעור- אבל בתוספת לעניין של ספירת המילים, שראיתי אצל הרה"ג שמואל אליהו שליט"א, ואיני זוכר אם אמר זאת בשם אביו מרן הגר"מ אליהו זצ"ל, שזה נפסק להלכה, ולכן שאלתי אם יש על כך מקורות)

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: עירובין דף נג

הודעהעל ידי דניאל » ה' מאי 02, 2013 12:03 am

אוצר החכמה כתב:אין לפני את היבי"א
בברכה המשולשת כתב:ולכן שאלתי אם יש על כך מקורות

היבי"א בדך הכל מביא את דברי הדרך פקודיך ל"ת ל"ה אותיות ח' וט' (הוא כותב לימוד זכות על המקילים) אולי מישהו שיש לו גישה לאוצר המקוון יכול להעלות קישור.

הצב''י
הודעות: 45
הצטרף: ג' אפריל 02, 2013 3:02 pm

Re: עירובין דף נג

הודעהעל ידי הצב''י » ג' מאי 07, 2013 1:23 am

אוצר החכמה כתב:דאל"כ נצטרך לומר שריה"ג עבר על עיקר הדין וזה דחוק.


יתכן שרמזה לו באומרה 'גלילי שוטה', שמחמת שהוא מבני גליל שאינו רגיל לדבר בלשון צחות, כפי מה שהאריכה הגמ' בסוגיא לעיל, לכן הוצרך להאריך בלשונו, ולא דיבר בלשון קצרה.
אמנם לעיקר השאלה, מבואר במשנה באבות שמאמר זה דאל תרבה שיחה מתייחס אף לאשתו, משום ביטול תורה, ומסברא לא נראה שבאשתו יש לדקדק כל כך, אם לא ממידת חסידות ממש.
ודרך אגב יש להעיר, דמתשובתה [הארוכה של ברוריה נראה דענין זה שלא להרבות בשיחה עם האשה, נאמר רק על האיש ולא על האשה, וסמך לדבר מברכות מח: 'וכל כך למה [האריכו הבנות בדברם עם שאול המלך], לפי שהנשים דברניות הן'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: עירובין דף נג

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 07, 2013 9:07 am

הצב''י כתב:אמנם לעיקר השאלה, מבואר במשנה באבות שמאמר זה דאל תרבה שיחה מתייחס אף לאשתו, משום ביטול תורה, ומסברא לא נראה שבאשתו יש לדקדק כל כך, אם לא ממידת חסידות ממש.


זה תלוי בגרסא במשנה שם (אם גורסים אשתו "נדה" או לא)

דניאל
הודעות: 933
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: עירובין דף נג

הודעהעל ידי דניאל » ג' מאי 07, 2013 4:15 pm

אף אחד לא מסכים לעשות בשבילי את העבודה?:)
אני מצרף את הדרך פיקודך, הוא מדבר גם על הנקודה שנזכרה כאן לגבי אשתו ומפרש שהטעם שאסור באשתו הוא שע"י כך יתרגל לדבר עם נשים, ויבוא לדבר גם עם אחרות.
כאמור הוא כותב שהיום לא ראינו שנזהרים בכך ומלמד זכות.
קבצים מצורפים
דרך פיקודך לא תעשה לה.PDF
(372.43 KiB) הורד 256 פעמים


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 67 אורחים