מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

פסחים סו:

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

פסחים סו:

הודעהעל ידי איש רגיל » א' אוגוסט 25, 2013 6:01 pm

תוס' ד"ה כלאחר יד כתב דיש בהעברת הסכין גם שבות דהשתמשות בבהמה בשבת, ואילו בד"ה הנח כתב דכאן הוא שבות כאן משום דהוא שבות בהמתו, ולכאו' נשאר קשה מה עם שבות דהשתמשות בבהמה, דהוא לא שבות בהמתו אלא שבות עצמו.

סמל אישי של המשתמש
שמחה
הודעות: 91
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:14 pm

Re: פסחים סו:

הודעהעל ידי שמחה » ב' אוגוסט 26, 2013 6:47 am

אבל ההשתמשות בבהמתו כאן הוא שבות כלאחר יד דהא אין דרך טלה לשאת משוי כמו שאמר רש"י.

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: פסחים סו:

הודעהעל ידי איש רגיל » ב' אוגוסט 26, 2013 8:56 am

שמחה כתב:אבל ההשתמשות בבהמתו כאן הוא שבות כלאחר יד דהא אין דרך טלה לשאת משוי כמו שאמר רש"י.

אכן, אך לתוס' אי"ז סיבה שיקלו בשבות כזו, אלא הקובע לדעתו הוא אם זה שבות בהמתו או שבות עצמו, והשתמשות בבהמה לכאו' היא שבות עצמו.

סמל אישי של המשתמש
שמחה
הודעות: 91
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:14 pm

Re: פסחים סו:

הודעהעל ידי שמחה » ב' אוגוסט 26, 2013 5:38 pm

איש רגיל כתב:
שמחה כתב:אבל ההשתמשות בבהמתו כאן הוא שבות כלאחר יד דהא אין דרך טלה לשאת משוי כמו שאמר רש"י.

אכן, אך לתוס' אי"ז סיבה שיקלו בשבות כזו, אלא הקובע לדעתו הוא אם זה שבות בהמתו או שבות עצמו, והשתמשות בבהמה לכאו' היא שבות עצמו.

לפע"ד כוונת התוס' הוא דאם השבות עצמו הוא ע"י שבות בהמתו, אז היא קיל ומותר אפילו אם היה אפשר לעשות מערב שבת

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: פסחים סו:

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אוגוסט 27, 2013 1:58 am

שמחה כתב:
איש רגיל כתב:
שמחה כתב:אבל ההשתמשות בבהמתו כאן הוא שבות כלאחר יד דהא אין דרך טלה לשאת משוי כמו שאמר רש"י.

אכן, אך לתוס' אי"ז סיבה שיקלו בשבות כזו, אלא הקובע לדעתו הוא אם זה שבות בהמתו או שבות עצמו, והשתמשות בבהמה לכאו' היא שבות עצמו.

לפע"ד כוונת התוס' הוא דאם השבות עצמו הוא ע"י שבות בהמתו, אז היא קיל ומותר אפילו אם היה אפשר לעשות מערב שבת

אני לא מבין. השתמשות בבהמה הוא שבות עצמו, מוסכם?
אם לתוס' רק שבות בהמתו התירו, איך התירו השתמשות בבהמתו?

סמל אישי של המשתמש
שמחה
הודעות: 91
הצטרף: ד' נובמבר 10, 2010 9:14 pm

Re: פסחים סו:

הודעהעל ידי שמחה » ג' אוגוסט 27, 2013 2:34 am

אפשר תוכל להסביר מה הוא שבות בהמתו שמוזכר בתוס'

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: פסחים סו:

הודעהעל ידי איש רגיל » ג' אוגוסט 27, 2013 3:42 pm

כל מה שאסור מדאורייתא משום שביתת בהמתו, אם הוא בשינוי אסור משום שבות, והוא שבות בהמתו.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4834
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: פסחים סו:

הודעהעל ידי מיללער » ג' אוגוסט 27, 2013 7:05 pm

רש"י ד"ה דדחו טומאה מנלן: פסח איקרי קרבן ציבור דאתי בכנופיא, באידך פירקין עכ"ל

מה רוצה רש"י בזה, ומה שייכות יש לזה דברי הגמ'?

עושים פסים
הודעות: 65
הצטרף: א' יוני 23, 2013 6:00 pm

Re: פסחים סו:

הודעהעל ידי עושים פסים » ג' אוגוסט 27, 2013 7:15 pm

הכלל הוא שקרבן יחיד אינו בא בטומאה, והוקשה לו שהרי ק"פ הוא קרבן יחיד, ומתרץ רש"י שהואיל וכולם מביאים ובא בכנופיא יש לו דין קרבן ציבור.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4834
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: פסחים סו:

הודעהעל ידי מיללער » ג' אוגוסט 27, 2013 8:34 pm

עושים פסים כתב:הכלל הוא שקרבן יחיד אינו בא בטומאה, והוקשה לו שהרי ק"פ הוא קרבן יחיד, ומתרץ רש"י שהואיל וכולם מביאים ובא בכנופיא יש לו דין קרבן ציבור.

הכלל של קרבן יחיד נדחה ואין קרבן ציבור נדחה, הרי בזה אנו דנין, ואם יש לימוד שקרבן פסח אינו נדחה אם רוב הציבור טמאין, הרב כך גזרה חכמתו, ולמה לנו לחדש שמשום שמובא בכנופיא יש לו דין של קרבן ציבור?

נהנה מהאוצר
הודעות: 173
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: פסחים סו:

הודעהעל ידי נהנה מהאוצר » ד' אוגוסט 28, 2013 12:28 am

הקושיא משבות בהמתו

זו קושית רע"א

וז"ל תד"ה כלאחר יד, ה"מ למפרך וכו'. קשה לי, איך יתורץ זה לפי האמת, דיקשה קושיית תוס' בדיבור הסמוך לאחר זה, דהא במתני' איסור שבות דרבנן, ובזה לא שייך תירוצם דשבות דבהמתו קיל, דהא שבות דמשתמש בבעלי חיים הוי שבות דעצמו.

איש רגיל
הודעות: 2102
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: פסחים סו:

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' אוגוסט 28, 2013 1:02 am

נהנה מהאוצר כתב:הקושיא משבות בהמתו

זו קושית רע"א

וז"ל תד"ה כלאחר יד, ה"מ למפרך וכו'. קשה לי, איך יתורץ זה לפי האמת, דיקשה קושיית תוס' בדיבור הסמוך לאחר זה, דהא במתני' איסור שבות דרבנן, ובזה לא שייך תירוצם דשבות דבהמתו קיל, דהא שבות דמשתמש בבעלי חיים הוי שבות דעצמו.

יישר כח גדול!


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שמואל דוד ו־ 15 אורחים

cron