מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סדר מסכתות הש"ס

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אוצרניק
הודעות: 326
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 7:55 am

סדר מסכתות הש"ס

הודעהעל ידי אוצרניק » ב' נובמבר 04, 2013 8:52 am

בסדר הדף היומי, מדוע לומדים יומא אחר שקלים, ולא ר"ה ?


וכי תימא שכן הוא הסדר במשניות, הא גופא קשיא. אך הסדר במשניות - כמדומני שנסדר לפי ריבוי הפרקים, המסכתא שמרובה בפרקים סודרה קודם. (איני יודע מדוע).
אבל דף היומי שהולך על סדר הגמ', מדוע סודר יומא קודם ראש השנה ?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17370
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בסדר הדף היומי, מדוע לומדים יומא אחר שקלים, ולא ר"ה ?

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ב' נובמבר 04, 2013 8:59 am

הסדר במשניות סודר באופן אחר מאשר הגמרא, ובפשטות הוא הסדר המקובל מרבי ולא השתנה בגמרא ע"י רב אשי ורבינא. אכן יש שביארו שהטעם הוא מפני סדר הפרקים (לי ידוע על ר' גדליה שמלקיש בעל לב רגש ור' ראובן מרגלית בסידור המשנה), אבל הרמב"ם בפירושו ביאר טעם בכל מסכת ומסכת מדוע באה אחרי קודמתה וכעין מה שמצינו בגמרא בכמה מקומות.
הסדר של הש"ס הנדפס לכאורה אין לו מקור הכרחי, אבל עדיין השאלה על הדף היומי ששינו מרגילותם הם, צודקת.

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בסדר הדף היומי, מדוע לומדים יומא אחר שקלים, ולא ר"ה ?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' נובמבר 04, 2013 9:24 am

אולי כי שקלים זה בירושלמי, ושם הסדר המקורי כבמשניות

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: בסדר הדף היומי, מדוע לומדים יומא אחר שקלים, ולא ר"ה ?

הודעהעל ידי הכהן » ב' נובמבר 04, 2013 11:36 am

מתי החלו לסדר ר"ה אחר שקלים?

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: בסדר הדף היומי, מדוע לומדים יומא אחר שקלים, ולא ר"ה ?

הודעהעל ידי בן החבורה » א' נובמבר 17, 2013 1:02 am

התפיסה שיש סדר אחד במשניות וסדר שונה בגמרא היא תפיסה מוטעית. סדר המסכתות האמיתי, וכמו שכתב הרב אוצה"ח, הוא כפי הסדר שבמשניות, וטעמו מבואר בפיה"מ להרמב"ם בריש כל מסכת (למרות שאינו לשון הרמב"ם אלא מובא בשם הרמב"ם, וכן מובא שם בכמה מסכתות טעמים נוספים בשם רבי שרירא גאון ועוד), והסדר שנדפס בדפוסים של תלמוד בבלי אינו סדר אמיתי אלא סדר נוח ללימוד בירח האיתנים ר"ה ואח"כ יומא ואח"כ סוכה, כך שאין מקום לשאלה מדוע לא נסדר הדף היומי בסדר זה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: בסדר הדף היומי, מדוע לומדים יומא אחר שקלים, ולא ר"ה ?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' מאי 25, 2018 2:09 am

זה לשון רש"י במסכת ר"ה: פָּזֵ"ר קָשֶׁ"ב. כְּבָר פֵּירַשְׁתִּיו בְּמַסֶּכֶת יוֹמָא וּמַסֶּכֶת סוּכָּה:

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

סדר מסכתות הש"ס

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' אפריל 14, 2021 12:35 pm

בש"ס שבידינו ראש השנה קודם ליומא ולפי מה שכן הרמב"ם יומא קודם וכך גם הוא סדר הלומדים ובכלל ר"ה הוא אחרי ביצה אז למה הודפס קודם?

.השוחט
הודעות: 985
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: סדר מסכתות הש"ס

הודעהעל ידי .השוחט » ד' אפריל 14, 2021 12:51 pm

אומרים שזה משום שהיו זמנים בהם לא היתה יד כל אדם משגת לקנות ש"ס, אבל בימי המועדים נהגו רבים ללמוד את המסכתות העוסקות בענייני דיומא, והתאמצו לרכוש מסכתות אלו, ועל כן נהגו המדפיסים מקדמת דנא להדפיס בכרך אחד את מסכתות ר"ה יומא סוכה, אלו בלבד, ובסדר הזה, ומכרך זה הדפיסו הרבה מאד גם בלא הדפסת שסי"ן שלימים.

אם הרב "ושא נס" קורא כאן לפעמים, אפשר יוכל להחכימנו מידיעותיו המופלגות בתחום זה, האם אכן שרדו מכרך זה יותר מאשר שאר כרכי הש"ס.
נערך לאחרונה על ידי .השוחט ב ד' אפריל 14, 2021 1:08 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

א מבקש
הודעות: 326
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: סדר מסכתות הש"ס

הודעהעל ידי א מבקש » ד' אפריל 14, 2021 1:03 pm

אם אין זכרוני מטעני רי"י סטל במילואים לספר גימטריאות של ריה"ח יש לו מאמר על מספר המסכתות בש"ס, ותוך כדי רואים גם שינויים בסדר המסכתות.

עליך עיננו
הודעות: 816
הצטרף: ג' יוני 16, 2020 9:54 pm

Re: סדר מסכתות הש"ס

הודעהעל ידי עליך עיננו » ד' אפריל 14, 2021 1:31 pm

ייש"כ
בקיצור ענין טכני בלבד ותו לא.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: סדר מסכתות הש"ס

הודעהעל ידי ישראליק » ד' אפריל 14, 2021 6:08 pm

אאל"ט נמצא חומר ע"ז באחד מחלקי גליון "נוטריקון" של הרב אלי ש.

לבי במערב
הודעות: 9199
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: סדר מסכתות הש"ס

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אפריל 16, 2021 9:25 am


מגופת חבית
הודעות: 442
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: סדר מסכתות הש"ס

הודעהעל ידי מגופת חבית » ו' אפריל 16, 2021 2:52 pm

מעולם חשבתי שהוא ענין תכני בלבד, ולהכי בסדר המשניות אין הסדר כן
אך מרש''י תענית יש איזה משמעות שלא הי' הסדר כמו דאיתא במשניות
איתא בריש מס' תענית

תלמוד בבלי מסכת תענית דף ב עמוד א
גמרא תנא היכא קאי דקתני מאימתי תנא התם קאי דקתני מזכירין גבורות גשמים בתחיית המתים ושואלין בברכת השנים והבדלה בחונן הדעת וקתני מאימתי מזכירין גבורות גשמים וליתני התם מאי שנא דשבקיה עד הכא אלא תנא מראש השנה סליק דתנן ובחג נידונין על המים ואיידי דתנא ובחג נידונין על המים תנא מאימתי מזכירין גבורות גשמים
הרי שלא יתכן שמתני' קאי על מתני' דברכות דמ''ש דשבקיה עד מס' תענית [לשון רש''י, מאי שנא דשבקיה עד הכא - כלומר, האי דקתני הכא בסדר מועד מאימתי - ליתני התם, דקתני מזכירין, במסכת ברכות היינו סדר זרעים.]

ותי' הגמ' דהתנא סליק ממס' ראש השנה, ולפ''ר היינו המס' שקדים ממנו [הרי הסדר יומא סוכה ביצה ר''ה תענית מגילה] ברם עי' לשון רש''י שכ' ''אלא - לא תימא דהא דקתני מאימתי דהתם קאי, דתנא מראש השנה סליק, ששניהן בסדר אחד הן, להכי לא מצי למימר מאי שנא דשבקיה עד הכא'', וממש''כ ''ששניהן בסדר אחד'' קצת משמע שהוא הסמיכות שלהן ולא יותר [ואולי כ' כן ע''ד האמת שכל שהוא מסדר אחד די לעשות סימוכין משא''כ מס' ברכות שהיא מסדר אחרת

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: סדר מסכתות הש"ס

הודעהעל ידי ישראליק » ו' אפריל 16, 2021 3:08 pm

לבי במערב כתב:https://www.academia.edu/12931527/%D7%A2%D7%9C_%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%94%D7%9E%D7%A1%D7%9B%D7%AA%D7%95%D7%AA

ייש"כ

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: סדר מסכתות הש"ס

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' אפריל 20, 2021 1:37 am

על פי רש"י בראש השנה ד: נראה שרש"י פירש לפי סדר הש"ס של רב שרירא גאון ועוד, ומרש"י זה מתחזק שרש"י פירש הש"ס על פי סדר ובוודאי התייחס בתוכן הפירוש לסדר הש"ס המקורי הנ"ל
רש"י - פז''ר קש''ב. כבר פירשתיו במס' יומא [ד' ג.] ומסכת סוכה [ד' מח.] וכו' (בכתב יד שבדקתי כבר פירשתיו ביומא ובסוכה)
ישנם סה"כ עוד שני איזכורים כאלו "כבר פירשתי" בש"ס המפנים למסכת אחרת,
1) בסוטה טז: דדריש. כל התורה כולה בכלל ופרט כדאמרינן בשבועות בפ''ג (דף כו.) רבי ישמעאל שימש את רבי נחוניא בן הקנה שהיה דורש את כל התורה בכללי ופרטי ור''ע שימש את נחום איש גם זו שהיה דורש כל התורה בריבויי ומיעוטי וכבר פירשתי כל משמעות כלל ופרט וריבוי ומיעוט וחילוקן במס' סוכה בפ' החליל (דף נ:):
2) בחולין פה: ושב הכהן ובא הכהן. בנגעי בתים כתיב וילפינן מינה גזירה שוה בתורת כהנים נאמר ושב הכהן ונאמר ובא הכהן מה שיבה חולץ וקוצה וטח ונותן לו שבוע אף ביאה כו' וכבר פירשתיה יפה בעירובין (בכיצד מעברין) (דף נא.):


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים