מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
נרו יאיר
הודעות: 64
הצטרף: ד' יולי 03, 2013 6:50 pm

יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי נרו יאיר » ג' דצמבר 03, 2013 1:22 pm

מקובל לפרש בפי ההמון שהפירוש הוא שהרהורים חמורים מגוף המעשה.

אלא ששם רש"י מפרש שהמדובר הוא לעניין להכחיש בשרו, ולא כמקובל לעניין חומרת העבירה


(אמנם גם להמפרשים שזה לעניין חומרת העבירה זה רק בבחינה מסויימת, אבל עדיין מפירש"י עולה נגד המקובל לפרש זאת כפשטות הדברים)

מ.ל.
הודעות: 611
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי מ.ל. » ג' דצמבר 03, 2013 3:48 pm

מהרש"א: רש"י פירש בזה דהרהור עבירה הוא קשה לגוף אדם שאינו ממלא תאותו יותר מאותו מעשה העבירה, ועי' במפרשים דרכים אחרים.
שפת אמת: בגמ' הרהורי עבירה קשה מעבירה, נראה דקשה לנפש ממש קאמר שקשה לתקן עצמו כשנטבע בהם יותר מלפרוש מעבירות ממש, וגם פוגמים יותר את הנפש כדמייתי ראי' מהגוף דהריח קשה לו טפי... ורש"י לא פי' כן.

סמל אישי של המשתמש
שמח
הודעות: 215
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 3:33 pm

Re: יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי שמח » ד' דצמבר 04, 2013 6:08 am

היינו דתרווייהו איתנהו בהו, קשה גם לגוף וגם לנפש.

קולמוס הסופר
הודעות: 882
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ו' דצמבר 06, 2013 2:13 am

בס"ד
מהר"ל נתיבות עולם נתיב הפרישות פ"ב.
ל.PDF
(149.98 KiB) הורד 114 פעמים

א. דן בפירוש רש"י.
ב. מפרש דהמכוון לעניין חומר החטא.
ג. מפרש כמו השפת אמת דלמעלה.

ד"א. בכתב סופר עה"ת ריש ויקרא כתב:
כתב סופר.JPG
כתב סופר.JPG (49.11 KiB) נצפה 1557 פעמים

והנה הוא מביא פירוש חדש במאמר הנ"ל בשם רש"י, ולא מצאתי זה ברש"י, אשמח אם מישהו ימצא את המקור ברש"י.

בן החבורה
הודעות: 410
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי בן החבורה » א' דצמבר 08, 2013 1:13 am

שמעתי פירוש שמי שנכשל בעבירה אינו מרגיש שזוהי מהותו אלא שנכשל ל"ע וממילא חוזר בתשובה, משא"כ מי שמהרהר בעבירה מרגיש שזוהי מהותו וממילא הוא מתייאש ונופל יותר ויותר ואינו חוזר בתשובה.

יאיר
הודעות: 10159
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי יאיר » א' דצמבר 08, 2013 2:46 am

פירוש ידוע למאמר זה הוא שכל אדם העובר עבירה מטמא ופוגם באותו האיבר בו נעשית העבירה ואדם המהרהר מטמא ופוגם את מוחו (ועוד ששם משכן הנשמה) האיבר הכי חשוב וקדוש באדם (ולכן הרהורי עבירה קשין מעבירה).

תנא קמא
הודעות: 86
הצטרף: ב' אוגוסט 26, 2013 3:35 am

Re: יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי תנא קמא » א' דצמבר 08, 2013 7:55 am

יאיר כתב:פירוש ידוע למאמר זה הוא שכל אדם העובר עבירה מטמא ופוגם באותו האיבר בו נעשית העבירה ואדם המהרהר מטמא ופוגם את מוחו (ועוד ששם משכן הנשמה) האיבר הכי חשוב וקדוש באדם (ולכן הרהורי עבירה קשין מעבירה).

מקור הפירוש במורה נבוכים להרמב"ם ח"ג פ"ח

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4844
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי מיללער » א' דצמבר 08, 2013 3:52 pm

תנא קמא כתב:
יאיר כתב:פירוש ידוע למאמר זה הוא שכל אדם העובר עבירה מטמא ופוגם באותו האיבר בו נעשית העבירה ואדם המהרהר מטמא ופוגם את מוחו (ועוד ששם משכן הנשמה) האיבר הכי חשוב וקדוש באדם (ולכן הרהורי עבירה קשין מעבירה).

מקור הפירוש במורה נבוכים להרמב"ם ח"ג פ"ח

הובא בהמהר"צ חיות פה.

מפירש"י משמע שהרהור פי' התאוה והחמדה להעבירה וזה קשה להגוף משום שאינו ממלא תאוותו משא"כ כשעושה העבירה בפועל, וכן נראה מהמשל של ריחא דבשרא שגם שם פירושו שע"י הריח מתאוה לאכילת הבשר, וקשה מדברי חז"ל אבר קטן יש מרעיבו שבע משביעו רעב

ולדברי שאר הפירושים שמדובר בפגם העבירה בנפש ובמרום, לכאורה מי שעושה העבירה בפועל פוגם גם במחשבה, וגם במעשה ובוודאי קשה יותר מזה שלע עבר רק בהרהור.

תנא קמא
הודעות: 86
הצטרף: ב' אוגוסט 26, 2013 3:35 am

Re: יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי תנא קמא » א' דצמבר 08, 2013 10:10 pm

מיללער כתב:
מפירש"י משמע שהרהור פי' התאוה והחמדה להעבירה וזה קשה להגוף משום שאינו ממלא תאוותו משא"כ כשעושה העבירה בפועל, וכן נראה מהמשל של ריחא דבשרא שגם שם פירושו שע"י הריח מתאוה לאכילת הבשר, וקשה מדברי חז"ל אבר קטן יש מרעיבו שבע משביעו רעב


לכאו' מאמר חז"ל על מרעיבו שבע, קאי על אדם שמרעיב את עצמו גם מהרהורים. ובפרט שהרי מבואר דבכל קישוי יש הו"ז במשהו.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4844
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי מיללער » ב' דצמבר 09, 2013 6:45 pm

עוה"פ הפנה אותי ידידינו ר' שמחה למאמר מוזר מה' חיים בלוך, ובה מהנסה לנסביר את המאמר שלמדנו לא מכבר "מאן הויא ליומא" שהכריז רבי נחמן בבואו לשכנציב, ושלא יקשה מדברי ר' נחמן גופיה פה, הרהורי עבירה קשו מעבירה:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 24&hilite=
ובדרך אגב יש שם איזה מראי מקומות על הגמ' של מאן הויא ליומא, שבועה"ר שימשה במשך הדורות כאמצעי למטרת חצם של המשכילים והאפיקורסים ימ"ש למיניהם.

י. אברהם
הודעות: 1525
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' ספטמבר 23, 2019 2:07 am

מצאתי כתוב ב"חושבי שמו" לר' אברהם פיליף (תט"ז), אחר הביאו פי' רש"י והרמב"ם
"וי"מ דהרהורים הם קש ותבן להדליק העברה".

לעמל יולד
הודעות: 86
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: יומא כט. הרהורי עבירה קשו מעבירה

הודעהעל ידי לעמל יולד » ב' אוקטובר 28, 2019 11:08 am

הלא זה גמ' מפורשת ברכות ס"א. כל העובר אחורי אשה בנהר אין לו חלק לעולם הבא, וע"ש רש"י דמיירי באשת איש (וכן הוא בעירובין י"ח: - ואולי דעת רש"י כדעת רבינו יונה באגרת התשובה אות י"ח, הובא בדרישה באה"ע סי' כ"א, שמן התורה האיסור הסתכלות היא באשת איש ופנויה מדברי קבלה ע"ש), ובתוס' מבואר הטעם שיבוא לידי ניאוף.

ובניאוף עצמו עי' בב"מ נט. שמבואר שיש חלק לעולם הבא למי שבא על אשת איש, וכך כתב תוס' סוטה ד: (אמנם דעת הריטב"א שם בב"מ שאינו עולה מגהינום, וע' שיטמ"ק שחילק אם הוליד בן ממזר, ויתכן שזה דעת התוס' בב"ב פח: ד"ה התם).

הנה למדנו שהרהורי עבירה קשים אף לגבי העונש.
וא"כ צ"ע למה לרש"י ושאר המפרשים לעיל לומר אחרת מהפשט הפשוט המבואר כבר בגמ', שעונשו של הרהור קשה וחמירא טפי מהמעשה עצמו.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים