מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ד' דצמבר 11, 2013 9:31 pm

בדף היומי של יום שישי יש הסיפור של הלל והשלג, אמנם מבואר שם שהיה רום שלש אמות שלג עליו!
מעניין שיש כל כך הרבה פעמים שייכות בין האירועים והדף.

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי מ.ל. » ד' דצמבר 11, 2013 10:01 pm

לפי דבריך, נצטרך לפטור את תושבי גוש דן והדרום מללמוד 'דף היומי' ביום שישי...

עכ"פ בדיוק אתמול נתקלתי בדברי הגר"מ קליין זצ"ל שמביא ראיה ממעשה זה לדברי המרדכי (הו"ד ברמ"א חו"מ סי' רצב) שבמפקיד ספרים אצל ת"ח מותר לקרות ולהעתיק מהן, (וכתב הש"ך דהטעם משום דאיתא במדרש משלי עה"פ לא יבוזו לגנב כי יגנוב, שאין לבזות מי שגונב ד"ת ומעתיקן),
וזה לשונו (משנה הלכות ח"ה סי' קצד): "נראה לפענ"ד להביא ראיה מהלל הזקן שלא היה לו פרוטה ליכנס לבהמ"ד ועלה ע"ג ארובה ללמוד וכסהו השלג וכו', ולכאורה האיך עשה הלל כן כיון דמי שלא נתן פרוטה ליכנס לביה"מ לא התירו לו ליכנס, וא"כ הוה כמו שאסרו לאחרים שלא ישמעו כל שלא שלמו שכר הכנסה וא"כ האיך עבר, אבל לפי הנ"ל אתי שפיר, דבמקום ששייך ביטול תורה לא חיישינן ליה, וא"כ ראיה לדברי המרדכי הנ"ל".

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי ברזילי » ד' דצמבר 11, 2013 10:12 pm

לענ"ד אין הנידון דומה לראיה. התשלום בכניסה לבית המדרש לא היה על השיעור עצמו (שעליו אסור ליטול שכר, מה אני בחינם וכו') אלא על השירותים הנלוים - ספסלים, חימום וכו'.

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ד' דצמבר 11, 2013 10:15 pm

מ.ל. כתב:לפי דבריך, נצטרך לפטור את תושבי גוש דן והדרום מללמוד 'דף היומי' ביום שישי...


הם מצטרפים לחגיגה על ידי שומע כעונה

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ד' דצמבר 11, 2013 10:23 pm

ברזילי כתב:לענ"ד אין הנידון דומה לראיה. התשלום בכניסה לבית המדרש לא היה על השיעור עצמו (שעליו אסור ליטול שכר, מה אני בחינם וכו') אלא על השירותים הנלוים - ספסלים, חימום וכו'.


תלוי בב' פירושים של המהרש"א על הגמ', לחד פירושא התשלום היה עבור שכר שמירה ומשום שבתי כנסת שלהם היו בשדה, הוצרכו לשמירה. אמנם לפירוש ב' במהרש"א רצו למנוע מהאנשים שאינם תוכו כברו מהלהיכנס ולפיכך היה שומר, ולפי זה באמת רצו למנוע את הדברי תורה עצמם ממי שאינו תוכו כברו.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' דצמבר 11, 2013 10:48 pm

השלג עדיין לא ירד, והנסיון הוכיח שבחצי מהפעמים שהחזאים הבטיחו שלג ירד בקושי גשם.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי איש רגיל » ד' דצמבר 11, 2013 11:20 pm

הוא היה אומר כתב:
ברזילי כתב:לענ"ד אין הנידון דומה לראיה. התשלום בכניסה לבית המדרש לא היה על השיעור עצמו (שעליו אסור ליטול שכר, מה אני בחינם וכו') אלא על השירותים הנלוים - ספסלים, חימום וכו'.


תלוי בב' פירושים של המהרש"א על הגמ', לחד פירושא התשלום היה עבור שכר שמירה ומשום שבתי כנסת שלהם היו בשדה, הוצרכו לשמירה. אמנם לפירוש ב' במהרש"א רצו למנוע מהאנשים שאינם תוכו כברו מהלהיכנס ולפיכך היה שומר, ולפי זה באמת רצו למנוע את הדברי תורה עצמם ממי שאינו תוכו כברו.

גם אם סיבת השמירה היא כדי למנוע ממי שאין תוכו כברו להכנס, עדיין התשלום הוא על השומר ולא על הלימוד. וגם אם לא, אם הלל יודע בעצמו שתוכו כברו, א"כ אין סיבה שלא ישמע מהגג את השיעור.

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' דצמבר 12, 2013 9:15 am

ואגב, אעיר על השאלה המפורסמת איך יכול השומר לדעת מי אין תוכו כברו?

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' דצמבר 12, 2013 9:41 am

בברכה המשולשת כתב:ואגב, אעיר על השאלה המפורסמת איך יכול השומר לדעת מי אין תוכו כברו?

אני הבנתי שמי שאין תוכו כברו לא ישלם כסף עבור הלימוד כיון שאין לימוד התורה חשוב לו עד כדי כך.

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ה' דצמבר 12, 2013 12:18 pm

חכם באשי כתב:השלג עדיין לא ירד, והנסיון הוכיח שבחצי מהפעמים שהחזאים הבטיחו שלג ירד בקושי גשם.


היום הוא מהמחצית האחר

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ה' דצמבר 12, 2013 12:23 pm

איש רגיל כתב:
הוא היה אומר כתב:
ברזילי כתב:לענ"ד אין הנידון דומה לראיה. התשלום בכניסה לבית המדרש לא היה על השיעור עצמו (שעליו אסור ליטול שכר, מה אני בחינם וכו') אלא על השירותים הנלוים - ספסלים, חימום וכו'.


תלוי בב' פירושים של המהרש"א על הגמ', לחד פירושא התשלום היה עבור שכר שמירה ומשום שבתי כנסת שלהם היו בשדה, הוצרכו לשמירה. אמנם לפירוש ב' במהרש"א רצו למנוע מהאנשים שאינם תוכו כברו מהלהיכנס ולפיכך היה שומר, ולפי זה באמת רצו למנוע את הדברי תורה עצמם ממי שאינו תוכו כברו.

גם אם סיבת השמירה היא כדי למנוע ממי שאין תוכו כברו להכנס, עדיין התשלום הוא על השומר ולא על הלימוד. וגם אם לא, אם הלל יודע בעצמו שתוכו כברו, א"כ אין סיבה שלא ישמע מהגג את השיעור.



אם הלל הרויח חצי דינר, וחצי מזה הוא נתן לשומר, וחצי היה לפרנסת אנשי ביתו, וכל אחד נתן אותו סכום א"כ השומר הרויח הון עצום?

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ה' דצמבר 12, 2013 12:33 pm

איש רגיל כתב:
בברכה המשולשת כתב:ואגב, אעיר על השאלה המפורסמת איך יכול השומר לדעת מי אין תוכו כברו?

אני הבנתי שמי שאין תוכו כברו לא ישלם כסף עבור הלימוד כיון שאין לימוד התורה חשוב לו עד כדי כך.

בחידושי הרי"מ על הסוגיא בברכות.
חידושי הרים.JPG
חידושי הרים.JPG (36.39 KiB) נצפה 4744 פעמים

והסבר מהבית ישראל ז"ל. בספר בן פורת יוסף מבעל המעשה.
בן פורת יוסף.JPG
בן פורת יוסף.JPG (38.32 KiB) נצפה 4744 פעמים

ופרי צדיק מצורע ז'.
פרי צדיק.JPG
פרי צדיק.JPG (29.84 KiB) נצפה 4744 פעמים

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' דצמבר 12, 2013 2:21 pm

קולמוס הסופר כתב:
איש רגיל כתב:
בברכה המשולשת כתב:ואגב, אעיר על השאלה המפורסמת איך יכול השומר לדעת מי אין תוכו כברו?

אני הבנתי שמי שאין תוכו כברו לא ישלם כסף עבור הלימוד כיון שאין לימוד התורה חשוב לו עד כדי כך.

בחידושי הרי"מ על הסוגיא בברכות.
חידושי הרים.JPG

והסבר מהבית ישראל ז"ל. בספר בן פורת יוסף מבעל המעשה.
בן פורת יוסף.JPG

ופרי צדיק מצורע ז'.
פרי צדיק.JPG

יישר כח.
ברוך שכיוונתי.

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ה' דצמבר 12, 2013 2:52 pm

בברכה המשולשת כתב:ואגב, אעיר על השאלה המפורסמת איך יכול השומר לדעת מי אין תוכו כברו?

ראיתי במשנה הלכות ז' רי"ז בהאי לישנא: ואמרו שהיה אליהו שומר הפתח.

איש רגיל
הודעות: 2099
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 2:11 am

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי איש רגיל » ה' דצמבר 12, 2013 2:56 pm

קולמוס הסופר כתב:
בברכה המשולשת כתב:ואגב, אעיר על השאלה המפורסמת איך יכול השומר לדעת מי אין תוכו כברו?

ראיתי במשנה הלכות ז' רי"ז בהאי לישנא: ואמרו שהיה אליהו שומר הפתח.

ומה אליהו זקוק לממון?

בברכה המשולשת
הודעות: 14118
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' דצמבר 12, 2013 4:05 pm

תודה רבה לכל הרבנים שהביאו את המקורות לתרץ את השאלה

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי יאיר » ה' דצמבר 12, 2013 11:19 pm

הוא היה אומר כתב:אם הלל הרויח חצי דינר, וחצי מזה הוא נתן לשומר, וחצי היה לפרנסת אנשי ביתו, וכל אחד נתן אותו סכום א"כ השומר הרויח הון עצום?


מה עם הוצאות בית המדרש?

חימום (הסקה), מים, שתיה וכו'?! (וכדכתב ר' ברזילי לעיל).

בן החבורה
הודעות: 414
הצטרף: ב' אוקטובר 21, 2013 6:36 pm
מיקום: ירושלים עיה"ק תובב"א

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי בן החבורה » ו' דצמבר 13, 2013 12:19 am

הוא היה אומר כתב:בדף היומי של יום שישי יש הסיפור של הלל והשלג, אמנם מבואר שם שהיה רום שלש אמות שלג עליו!
מעניין שיש כל כך הרבה פעמים שייכות בין האירועים והדף.


ליתר דיוק לשון הגמרא הוא אותו היום ערב שבת היה ותקופת טבת וירד עליו שלג!

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' דצמבר 13, 2013 1:09 am

אך כמובן שכ"ז בגדר מילתא דבדיחותא.

שמואל בתרא
הודעות: 3
הצטרף: ש' ינואר 28, 2012 8:40 pm

Re: יומא ל"ה: שלג בדף היומי

הודעהעל ידי שמואל בתרא » ו' דצמבר 13, 2013 5:08 am

ב'מתיבתא' הובא בהערת שוליים תוספת, וז"ל: "הגמרא הביאה שני זמנים בהם דרך הקור להתגבר. עיון יעקב (ד"ה ואותו). והוסיף, שיש שנתנו סימן על כך שבערב שבת הקור מתגבר, מלשון הכתוב (במדבר כד יז) "וקרקר כל בני שת", כלומר, ביום השישי [-שת] הקור מתגבר [-קר קר]".


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים