מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יומא ל"ה. אמגושי

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ה' דצמבר 12, 2013 3:34 pm

ע' בתוס' שהביאו פשט שהיה אחד שחפר מחילה כדי לראות את כהן הגדול בעבודתו וקראו הלשכה על שמו. בפי' הרא"ש במס' מידות הוסיף ''והרגוהו'' וצ"ב למה הרגוהו? האם יש חיוב מיתה על זה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' דצמבר 12, 2013 4:04 pm

למען לא יעשו כן אחרים

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ה' דצמבר 12, 2013 5:07 pm

בברכה המשולשת כתב:למען לא יעשו כן אחרים


נו, באמת?! מותר להרוג כדי שאחרים לא יעשו כן, ועוד, יש עונשים אחרים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' דצמבר 12, 2013 5:47 pm

כמו שסקלו את מי שרכב על סוס בימי יוונים (ויעויין חו"מ סימן ב)

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ב' דצמבר 16, 2013 1:23 pm

בס"ד
השערה מעניינת בספר מצודת דוד עמוד 458 באוצה"ח.
מצודת דוד 458.JPG
מצודת דוד 458.JPG (23.32 KiB) נצפה 4852 פעמים

135DVIR
הודעות: 9
הצטרף: א' דצמבר 15, 2013 1:30 pm

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי 135DVIR » ב' דצמבר 16, 2013 1:56 pm

א)אולי כיון שהיה מכשף
ב)שנכנס למקום שאסור בו

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ב' דצמבר 16, 2013 2:07 pm

135DVIR כתב:ב)שנכנס למקום שאסור בו

מצאנו מיתה על זה?

ארי במסתרים
הודעות: 610
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2011 10:25 am

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי ארי במסתרים » ב' דצמבר 16, 2013 7:47 pm

יתכן שלא היה יהודי?

קולמוס הסופר
הודעות: 879
הצטרף: א' נובמבר 24, 2013 7:41 pm

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי קולמוס הסופר » ב' דצמבר 16, 2013 8:00 pm

ארי במסתרים כתב:יתכן שלא היה יהודי?

נראה לך שקראו שם של לשכת העזרה על שם גוי?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי מיללער » ב' דצמבר 16, 2013 8:21 pm

קולמוס הסופר כתב:
ארי במסתרים כתב:יתכן שלא היה יהודי?

נראה לך שקראו שם של לשכת העזרה על שם גוי?

עי' בספר שיח יצחק בנידון האם פרוה היה ישראל או עכו"ם:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 08&hilite=

ועי' עוד בספר עזרת כהנים בזה:
http://www.hebrewbooks.org/pagefeed/heb ... 39_236.pdf

135DVIR
הודעות: 9
הצטרף: א' דצמבר 15, 2013 1:30 pm

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי 135DVIR » ב' דצמבר 16, 2013 8:27 pm

מכשף ששמו 'פרווה'
לפי דברי רב יוסף בתלמוד הבבלי (יומא לה, א), נקראה לשכת הפרווה על שם מכשף ("אמגוש") בשם זה.
רבים תמהו, כיצד ייתכן לקרוא שם מקום במקדש על שמו של נוכרי מכשף, ומה היו הנסיבות שגרמו לכך; בעניין זה נחלקו הדעות:
דעת הגאונים, המובאת בספר הערוך (וכן דעת הרמב"ם בפירושו למשנה), היא כי היה זה מכשף נוכרי שחצב מנהרה נסתרת אל מתחת לבית קודש הקודשים, במטרה לצפות בעבודת הכהן הגדול, אולם הכהנים גילוהו והרגוהו כדין גוי הנכנס להר הבית, ולמען ישמעו ויראו שלא לזלזל בקדושת המקדש קראו ללשכה על שמו, לדראון עולם.
על פי מנחם המאירי, היה זה מכשף יהודי שחזר בתשובה ותרם מקווה זו הנקראת על שמו.
ר' עובדיה מברטנורא, בפירושו למשנה (מידות ה, ג), כתב: "אדם מכשף ששמו 'פרווה' בנה אותה לשכה על ידי מכשפוּת ונקראת על שמו".
בתפארת ישראל מופיעה הדעה כי הייתה זו יצירה טכנולוגית שהסתייעה בחוק כלים שלובים על מנת להעלות את המים לקומה השנייה שם שכנה המקווה, בלא להפכם למים שאובים הפסולים למקווה. ומכיוון שדבר זה היה נראה ככישוף, כונה בפי כל 'על שמו של מכשף'.(ויקישיבה)
נערך לאחרונה על ידי 135DVIR ב ג' דצמבר 17, 2013 8:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

הוא היה אומר
הודעות: 176
הצטרף: ב' יוני 24, 2013 11:50 pm

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי הוא היה אומר » ב' דצמבר 16, 2013 9:31 pm

135DVIR כתב:מכשף ששמו 'פרווה'
לפי דברי רב יוסף בתלמוד הבבלי (יומא לה, א), נקראה לשכת הפרווה על שם מכשף ("אמגוש") בשם זה.
רבים תמהו, כיצד ייתכן לקרוא שם מקום במקדש על שמו של נוכרי מכשף, ומה היו הנסיבות שגרמו לכך; בעניין זה נחלקו הדעות:
דעת הגאונים, המובאת בספר הערוך (וכן דעת הרמב"ם בפירושו למשנה), היא כי היה זה מכשף נוכרי שחצב מנהרה נסתרת אל מתחת לבית קודש הקודשים, במטרה לצפות בעבודת הכהן הגדול, אולם הכהנים גילוהו והרגוהו כדין גוי הנכנס להר הבית, ולמען ישמעו ויראו שלא לזלזל בקדושת המקדש קראו ללשכה על שמו, לדראון עולם.
על פי מנחם המאירי, היה זה מכשף יהודי שחזר בתשובה ותרם מקווה זו הנקראת על שמו.
ר' עובדיה מברטנורא, בפירושו למשנה (מידות ה, ג), כתב: "אדם מכשף ששמו 'פרווה' בנה אותה לשכה על ידי מכשפוּת ונקראת על שמו".
בתפארת ישראל מופיעה הדעה כי הייתה זו יצירה טכנולוגית שהסתייעה בחוק כלים שלובים על מנת להעלות את המים לקומה השנייה שם שכנה המקווה, בלא להפכם למים שאובים הפסולים למקווה. ומכיוון שדבר זה היה נראה ככישוף, כונה בפי כל 'על שמו של מכשף'.(ויקיפדיה)


1. מה המקור של הרב ויקיפידיה שליט"א
2. לגבי הנידון אם הוא היה יהודי או לא. ברא"ש מס' מידות פ"ה משנה ג' מוכיח שהוא היה ישראל דאם לא אסור לו ליטול חלק בבניית הבית. גם במאירי מבואר שהוא היה ישראל דמבואר שם שהוא חזר בתשובה.

בכור שטן
הודעות: 37
הצטרף: ו' יולי 05, 2013 3:24 am

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי בכור שטן » ג' דצמבר 17, 2013 1:52 am

בפיה"מ להרמב"ם כתוב שהרגוהו.
אם הי' מכשף הרי יכלו להרגו מדין מכשפה לא תחיה.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' דצמבר 17, 2013 2:12 am

בפסחים ג"כ מתקשים למה הרגו את הגוי שאכל מקרבן פסח,
וכמדומה שבאיזהו מקומן אי' [לא בקשר להנ"ל] דמי שעובר עבירה בביהמ"ק הכהנים מפצעין את מוחו בלי אזהרה וכו' כיון שזהו בהיכל המלך,
סליחה על העמהארצות.

135DVIR
הודעות: 9
הצטרף: א' דצמבר 15, 2013 1:30 pm

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי 135DVIR » ג' דצמבר 17, 2013 5:51 am

הוא היה אומר כתב:
135DVIR כתב:מכשף ששמו 'פרווה'
לפי דברי רב יוסף בתלמוד הבבלי (יומא לה, א), נקראה לשכת הפרווה על שם מכשף ("אמגוש") בשם זה.
רבים תמהו, כיצד ייתכן לקרוא שם מקום במקדש על שמו של נוכרי מכשף, ומה היו הנסיבות שגרמו לכך; בעניין זה נחלקו הדעות:
דעת הגאונים, המובאת בספר הערוך (וכן דעת הרמב"ם בפירושו למשנה), היא כי היה זה מכשף נוכרי שחצב מנהרה נסתרת אל מתחת לבית קודש הקודשים, במטרה לצפות בעבודת הכהן הגדול, אולם הכהנים גילוהו והרגוהו כדין גוי הנכנס להר הבית, ולמען ישמעו ויראו שלא לזלזל בקדושת המקדש קראו ללשכה על שמו, לדראון עולם.
על פי מנחם המאירי, היה זה מכשף יהודי שחזר בתשובה ותרם מקווה זו הנקראת על שמו.
ר' עובדיה מברטנורא, בפירושו למשנה (מידות ה, ג), כתב: "אדם מכשף ששמו 'פרווה' בנה אותה לשכה על ידי מכשפוּת ונקראת על שמו".
בתפארת ישראל מופיעה הדעה כי הייתה זו יצירה טכנולוגית שהסתייעה בחוק כלים שלובים על מנת להעלות את המים לקומה השנייה שם שכנה המקווה, בלא להפכם למים שאובים הפסולים למקווה. ומכיוון שדבר זה היה נראה ככישוף, כונה בפי כל 'על שמו של מכשף'.(ויקיפדיה)


1. מה המקור של הרב ויקיפידיה שליט"א
2. לגבי הנידון אם הוא היה יהודי או לא. ברא"ש מס' מידות פ"ה משנה ג' מוכיח שהוא היה ישראל דאם לא אסור לו ליטול חלק בבניית הבית. גם במאירי מבואר שהוא היה ישראל דמבואר שם שהוא חזר בתשובה.

הערוך והמאירי כפי שנכתב שם לכאו'

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' דצמבר 17, 2013 8:17 am

בכור שטן כתב:בפיה"מ להרמב"ם כתוב שהרגוהו.
אם הי' מכשף הרי יכלו להרגו מדין מכשפה לא תחיה.


מי אמר שהיו עדים והתראה?

135DVIR
הודעות: 9
הצטרף: א' דצמבר 15, 2013 1:30 pm

Re: יומא ל"ה. אמגושי

הודעהעל ידי 135DVIR » ג' דצמבר 17, 2013 8:30 am

בברכה המשולשת כתב:
בכור שטן כתב:בפיה"מ להרמב"ם כתוב שהרגוהו.
אם הי' מכשף הרי יכלו להרגו מדין מכשפה לא תחיה.


מי אמר שהיו עדים והתראה?

יתכן שלכן הרגוהו


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים