עמוד 1 מתוך 1

סוכה ל. - שונא גזל בעולה

פורסם: ד' מרץ 05, 2014 11:40 am
על ידי ארזי ביתר
הגמרא דנה בסיבת הדבר שהקב"ה שונא גזל בעולה, ומביאה משל. למה הדבר דומה? למלך שכשעבר במכס, שילם, למרות שכל המיסים מגיעים לכיסו, בכדי לחנך את עמו לשלם מכס. והנמשל, הקב"ה אומר, אל תביאו לי גזל, ואל תגזלו אחד את השני.

מישהו כאן הבין את הדמיון לאשורו?

במשל, המלך עשה פעולה מסוימת - שאותי לא משכנעת, כי מה אכפת לו להעביר 'מכיס לכיס' - כדי ללמד אנשים לנהוג כמוהו. בנמשל, ממ"ה אומר, אל תביאו לי משהו מסויים, כדי ללמד אותנו לא לעשות פעולות כאלו.


אשמח להסבר...

Re: שונא גזל בעולה

פורסם: ד' מרץ 05, 2014 2:25 pm
על ידי בן החבורה
כי ממך הכל ומידך נתנו לך

Re: שונא גזל בעולה

פורסם: ד' מרץ 05, 2014 2:31 pm
על ידי מיללער
בן החבורה כתב:כי ממך הכל ומידך נתנו לך

וכדברי רבינו רשיה"ק ז"ל בד"ה שונא גזל בעולה. "ואע"פ שהכל שלי ואף מתחלה שלי היתה".

ולענין השכנוע בזה שגם המלך משלם מיסים, הכוונה שהמלך מרגיל את העם ועושה פועל דמיוני להראות כמה חשוב הוא לו ענין שילום המס, וכן כביכול אצל הקב"ה ענין הגזל שנוי הוא גביה ומזהיר את העם שאף להביא לו דורן אינו רוצה בדבר הגזול ובזה מראה ומלמד תורה לעמו ישראל.

ועיין בשפת אמת פה מ"ש להסביר את המשל והדמיון להנמשל

Re: שונא גזל בעולה

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 12:03 am
על ידי עושה חדשות

Re: סוכה ל. - שונא גזל בעולה

פורסם: ו' ינואר 12, 2018 8:54 am
על ידי עושה חדשות
בירושלמי יש משל שונה קצת, "ולקחתם לכם משלכם ולא הגזול. א"ר לוי זה שהוא נוטל לולב גזול למה הוא דומה לאחד שכיבד את השלטון תמחוי אחד ונמצא משלו. אמרו אי לו לזה שנעשה שניגורו קטיגורו".

Re: סוכה ל. - שונא גזל בעולה

פורסם: ו' ינואר 12, 2018 11:04 am
על ידי שומע ומשמיע
אני הבנתי שגם בנמשל לגבי המצווה הגזילה היא לא עיכוב, כי הכל שייך לקב"ה והמצווה מחזירה את הדבר לבעלים האמיתי.
אם לא מצד התיעוב שבדבר.

Re: סוכה ל. - שונא גזל בעולה

פורסם: ד' מרץ 14, 2018 6:24 pm
על ידי עושה חדשות
ארזי ביתר כתב:הגמרא דנה בסיבת הדבר שהקב"ה שונא גזל בעולה, ומביאה משל. למה הדבר דומה? למלך שכשעבר במכס, שילם, למרות שכל המיסים מגיעים לכיסו, בכדי לחנך את עמו לשלם מכס. והנמשל, הקב"ה אומר, אל תביאו לי גזל, ואל תגזלו אחד את השני.
מישהו כאן הבין את הדמיון לאשורו?
במשל, המלך עשה פעולה מסוימת - שאותי לא משכנעת, כי מה אכפת לו להעביר 'מכיס לכיס' - כדי ללמד אנשים לנהוג כמוהו. בנמשל, ממ"ה אומר, אל תביאו לי משהו מסויים, כדי ללמד אותנו לא לעשות פעולות כאלו.
אשמח להסבר...

חת"ס גיטין נה: כתב:ולפע"ד הדברים כפשוטן דבר"פ לולב הגזול מייתי אני ה' שונא גזל העולה וממשיל למלך שעבר לפני המכס. והענין בזה כי כולי עלמא דהקב"ה כי ממך הכל ומה לי אם השור בבית ראובן או שמעון לעולם אינו מקריב להקב"ה אלא את שלו ואינו דומה לקדשים הנאכלים דה"ל כאלו גוזל שורו של זה ומאכילו לאחרים. היינו לכהנים אבל אם מחזירו להקב"ה היינו עולה שכולו כליל ה"א מחזירו לבעלים הראשונים ית"ש קמ"ל שונא גזל אפי' בעולה כמשל מלך שעבר לפני מכס וזהו שכ' הרמב"ם הקדוש ברוך הוא שונא גזל בעולה מכ"ש בחטאת

Re: סוכה ל. - שונא גזל בעולה

פורסם: ו' יוני 19, 2020 9:56 am
על ידי עושה חדשות
אגב, גירסא חדשה?

שו"ת מנחת יצחק חלק ג סימן יד -
אמנם יש דבר פלא בראשית חכמה (פרק המצות שער השמיני), דגרס באמת בדברי הש"ס (סוכה ל') דדרש שם מקרא דולקחתם לכם, לכם אמר רחמנא משלכם והאי לאו דידי' מ"ט לא (היינו ביום טוב שני) אמר ר' יוחנן משום דהוה מצוה הבאה בעבירה שנאמר (משלי ט"ו ח') זבח רשעים תועבת ד' עכ"ל, וכן העתיקו בשל"ה (דרך חיים תוכחת מוסר בד"ה התנאי הי"ז בהג"ה) עיין שם, הרי לפי גרסתו כל עיקר פסול של מהב"ע היא מטעם זבח רשעים תועבה, וצ"ל דאף דמוכח מדברי הש"ס, דאף אם כבר קנה הגזילה יש משום מהב"ע כנ"ל, והרי אז י"ל שכבר עשה תשובה, והחזיר הדמים, מ"מ נראה דבאותו דבר בעצמו שחטא זה, שייך עדיין משום זבח רשעים תועבה.

Re: סוכה ל. - שונא גזל בעולה

פורסם: ד' יוני 24, 2020 10:16 am
על ידי שקלאוו
ארזי ביתר כתב:אשמח להסבר...


ממשל זה של שונא גזל בעולה דרשב"י, רבי יוחנן מביא סיעתא לפסול דמצוה הבאה בעבירה.
היתה הו"א לומר שגזל אינו אסור רק משום שמחסר את הנגזל, ולפיכך לא יהיה איסור בעצם הגזול אלא רק עבירה שחיסר את ממון הנגזל.
מכך שמלך נזהר מאי תשלום המכס, אע"פ שהדמים יוצאים מכיס אחת ונכנסים לכיס האחרת, העם לומד שיש לתעב את עצמיות הגזל אע"פ שאין כאן חסרון כיס, ומכאן למדים פסול של מצוה הבאה בעבירה.