עמוד 3 מתוך 6

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ג' פברואר 14, 2017 5:21 am
על ידי שמואל דוד
אבןטובה כתב:השתמשו במליצת המשנה באבות 'אם לא עכשיו אימתי'
פסחים עב: רד"ה דזמנה בהול כ' שקבוע לה היום וטרוד 'באם לא עכשיו אימתי' רש"י גיטין סו. ד"ה בשעת הסכנה כ' כגון זה שמסוכן למות 'ואם לא עכשיו אימתי' וברש"י חגיגה כה: ד"ה כלפנים כ' 'ואם לא עכשיו יקח אימתי' וברש"י ב"ק קיב: ד"ה חולים כ' מסוכנים למות 'ואם לא עכשיו אימתי' וכן בתוס' סוטה ז. ד"ה ואומר כ' מאחר שאין היתר לאיסורה אין מתון בדבר 'אם לא עכשיו אימתי'
וכן השתמש בזה הר"ן במס' ראש השנה לענין ר"ה שחל בשבת לומר אבינו נלכינו עי' משנה ברורה סי' תרכב סקי"א וכן הוא עוד ברש"י עה"ת ר"פ ברכה
ואני זוכר שיש בעל המאור שמשתמש ג"כ בלשון זה
ומי שיודע יעמוד על הדוכן וישיב בלי גמגום

מלחמות בב"מ פרק המקבל

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ג' פברואר 14, 2017 5:24 am
על ידי אבןטובה
יישר חילך לאורייתא
שלומך ושלום תורתך יגדל וכל טוב סלה ממך לא יחדל
וברוך המקום שמסר עולמו לשומרים כע"ז מ:

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' פברואר 16, 2017 10:12 pm
על ידי אבןטובה
בתוס' בבא קמא מה. ד"ה מכור כ' וי"ל שאין הכל בקיאין בדין שור הנסקל וכו'
אני השבתי זאת למגי"ש שלי על הבחינה כששאל אותי בדין שור הנסקל
והוא השיב: אבל אני שואל אותך רבי אלחנן או רבי חיים
ואז הבנתי שהם לא מדברים מדיני שור הנסקל

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ו' פברואר 17, 2017 3:25 am
על ידי אבןטובה
עבודה זרה עה: ד"ה מגעילן כ' כ' דהך טבילה אינה בשביל טומאה דליהוי 'כטובל ושרץ בידו' וכו'
והוא מליצה מלשון הגמרא תענית טז.
חגיגה יד. תוד"ה וטרדן כ' ותימה הוא 'וכי עביד דינא בלא דינא' וכו'
ולשון זה לקוח מגמ' ברכות ה: מי חשיד קוב"ה דעביד דינא בלא דינא


ביצה יד. תוד"ה איכא כ' בסו"ד: והמחמיר לדוכן מעי"ט הרבה ביחד 'יתברך באלהים ובשם המיוחד' וזה נראה כענין קבלה
וכעין זה תוס' מנחות יח. ד"ה עד אחת כ' וי"מ עד אחת עד הנפש שנקראת יחידה

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: א' פברואר 19, 2017 3:55 am
על ידי אבןטובה
חגיגה כ. רד"ה נפסקה כ' אחר כונת השמירה הן הן הדברים
והוא מליצה מל' הגמ' ברכות טו. אחר כונת הלב הן הן הדברים

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ג' מרץ 14, 2017 9:02 pm
על ידי מיללער
"כשהיה יושב בדין ואחד מבעלי דינין מגזם לחברו ואומר כך וכך תתחייב לי בדין, רגיל היה ר"ת לומר 'שקר אתה דובר כי לא יתחייב!"

כתובות סט. ד"ה ואישתיק

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: א' יוני 11, 2017 6:54 am
על ידי אבןטובה
שם בכתובות הוא מחמת דאם יושב א' במקום ועושין הוראה בפניו ושותק והוא אינו ברור בהוראה זו צריך להודיע להרואים וכ"ה בסוכה כז: הפשיל ר"א טליתו לאחוריו ויצא פרש"י שלא יאמרו התיר את הדבר וכ"ה בגיטין ס: תוד"ה לא טעימנהו כ' להודיע שלא על פיו עשה וערובין צד. א"ה מאי טעמא אהדרינהו לאפיה דלא נימרו כשמואל סבירא ליה ובשבת קמו: אייתו ליה בי סדיא לא יתיב...

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ו' אוקטובר 20, 2017 6:10 pm
על ידי שמואל דוד
תוספות סנהדרין פט: ופרש"י מאור הגולה
ועיין מרגליות הים

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ב' אוקטובר 23, 2017 11:08 pm
על ידי אותה אבקש
עיין בתוס' זבחים ס"ח ע"ב ד"ה אמר רב - "וכמדומה לי שכן פירש לנו רבינו הקדוש נ"ע".
ותרוייהו אית בהו, גם לשון מעניינת וגם כמדומה .

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ג' אוקטובר 24, 2017 6:06 am
על ידי מיללער
אותה אבקש כתב:עיין בתוס' זבחים ס"ח ע"ב ד"ה אמר רב - "וכמדומה לי שכן פירש לנו רבינו הקדוש נ"ע".
ותרוייהו אית בהו, גם לשון מעניינת וגם כמדומה .

viewtopic.php?p=207240#p207240

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ג' אוקטובר 24, 2017 10:47 pm
על ידי שמואל דוד
מדוע לא כתבו תוספות על פרק חלק בסנהדרין.

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ג' אוקטובר 24, 2017 11:19 pm
על ידי אותה אבקש
יתכן ואין מקומו כאן -רש"י ביצה סוף דף ל"ג ע"ב ד"ה במוסתקי "כך אמר לי רבי שמואל המכונה
חסיד מן ברבשט"א".

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ו' אוקטובר 27, 2017 3:52 am
על ידי מיללער
הר"ן בנדרים פד. "האי הוא פירושא דירושלמי, ומאן דלא מפרש ליה הכי, לא סבר ליה מידי"!

ווער עס לערנט נישט אזוי פשט "קאן נישט קיין לערנען"

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' נובמבר 02, 2017 8:52 pm
על ידי אותה אבקש
רשב"ם ב"ב קכ"ו ע"א - יש מפרשין... ואין זה לשון גמרא, ועל כרחי זקוק אני לפרש".

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ו' נובמבר 03, 2017 10:15 am
על ידי סעדיה
אותה אבקש כתב:יתכן ואין מקומו כאן -רש"י ביצה סוף דף ל"ג ע"ב ד"ה במוסתקי "כך אמר לי רבי שמואל המכונה
חסיד מן ברבשט"א".

עי' דומאות לביאורי אדות ע"ד הפשט (בסו"ס קובץ הערות) סי' ח' אות ט'.

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ד' נובמבר 15, 2017 6:17 am
על ידי שמואל דוד
שמואל דוד כתב:מדוע לא כתבו תוספות על פרק חלק בסנהדרין.

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=25083
ועדיין צ"ע

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' נובמבר 23, 2017 1:12 am
על ידי שמואל דוד
רש"י סנהדרין ק. ד"ה ירויון - אמר לי רבי דלעיל מינה כו'

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' נובמבר 23, 2017 7:58 am
על ידי גימפעל
שמואל דוד כתב:רש"י סנהדרין ק. ד"ה ירויון - אמר לי רבי דלעיל מינה כו'

י"א שפירוש על חלק הוא לא מרש"י.

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' נובמבר 23, 2017 8:14 am
על ידי שמואל דוד
פירוש רש"י לפרק חלק חלוק מפירושו לש"ס ועיין דק"ס סנהדרין צב.

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: א' ינואר 14, 2018 11:21 pm
על ידי שמואל דוד
שבועות מו. תוספות - פירש ברוקח כו'
האם מצינו בעוד מקומות שכתבו התוספות בשם הרוקח

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ב' ינואר 15, 2018 9:37 am
על ידי בברכה המשולשת
שמואל דוד כתב:שבועות מו. תוספות - פירש ברוקח כו'
האם מצינו בעוד מקומות שכתבו התוספות בשם הרוקח


אא"א כותב שלא

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: א' פברואר 04, 2018 4:16 am
על ידי שמואל דוד
תוספות עבודה זרה יח.
ורוב העולם מפרשים כו'

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ב' פברואר 05, 2018 12:51 am
על ידי שמואל דוד
תוספות עבודה זרה יט: ד"ה הגיע

ונראה שלא היה כתוב בספר רבינו שלמה מדלא פירש מאי קטלאות.

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' פברואר 08, 2018 2:58 am
על ידי מיללער
נזיר נד: תוד"ה ת"ש ושלח לו (לר"ת) רבינו חיים כהן 'איזה בית אשר תבנו לי' דאי נזיר מגלח עליו (על כלי מתכת שנגע במת מדין חרב ה"ה כחלל) ה"ה דכהן מוזהר עליו ואין לך בית שאין בה כלי מתכת שהיה באהל המת או שום מסמר. עיי"ש

ובחי' הרמב"ן ב"ב כ. ד"ה ואיבע"א העתיק את דבריו: זה הקשה רבינו חיים כהן צרפתי לר"ת ז"ל שלחו לו 'אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי'.

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' פברואר 22, 2018 11:33 pm
על ידי החתן סופר
שמואל דוד כתב:שבועות מו. תוספות - פירש ברוקח כו'
האם מצינו בעוד מקומות שכתבו התוספות בשם הרוקח


לדעת הגאון הפנ"י אמנם לא מצינו להדיא בשם הרוקח אך הוא טוען שתוספות מגילה טז. ד"ה ודחי הוא מבעל הרוקח. עיין באריכות בפנ"י ובסוף דבריו שם "ולדעתי בלי ספק שדברי התוס' כאן יצאו מפי קדוש של בעל הרוקח בעצמו שהיה בימי חכמי התוס' כנודע".

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ב' אפריל 02, 2018 5:39 pm
על ידי מיללער
אותה אבקש כתב:עיין בתוס' זבחים ס"ח ע"ב ד"ה אמר רב - "וכמדומה לי שכן פירש לנו רבינו הקדוש נ"ע".
ותרוייהו אית בהו, גם לשון מעניינת וגם כמדומה .

סוטה כ: תוד"ה יש זכות. כמדומה הכי פירוש וכו'

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ו' אפריל 20, 2018 5:00 am
על ידי מיללער
והשיב ר"ת לרבינו משולם, על שהביא ראיה מת"כ כדי לקיים הגירסא שמוחק רש"י:
מי לא יראך,
ופנים לא ישיאך,
הרב העומד במליאתך,
אנהגך אביאך להודיעך ולהראך,
פן יודע בחושך פלאך,

כי עמדת אחרי סוף הוראה לחדש דבר מעתה, לעשות מדות בכלים הנשברים, כשבר נבל יוצרים, וראייתך חסורי מיחסרא שהגהת הג"ה בתורת כהנים, כדי להביא ראיה לשיבותך.
ואפי' לשיבותך, אם תשלח לי קלף, אשיב לך תשובת אלף, כי העולם סומכים על הגהותך, וטועים הם.


(תוס' שאנץ סוטה כט. ד"ה הצד השוה)

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' דצמבר 27, 2018 3:03 am
על ידי מיללער
מיללער כתב:יבמות מב. ד"ה מאי שנא: שזה דומה לחוכא ואיטלולא ולא ישמעו לנו העולם על כך.


'העולם' לא ישמעו לנו? (במובן 'דער עולם'?)

עי' מנחות נא. חק עולם - משל עולם, ופירש"י משל ציבור

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: א' יוני 30, 2019 10:23 pm
על ידי מיללער
ב"ק עא: ד"ה מכלל דבכולה מתני' מודה. קצת קשה דמה דיוק הוא זה: עכ"ל

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: א' יוני 30, 2019 10:33 pm
על ידי חרסון
תוס' קידושין מא.

"ועכשיו שאנו נוהגים לקדש בנותינו אפי' קטנות היינו משום שבכל יום ויום הגלות מתגבר עלינו ואם יש סיפק ביד אדם עכשיו לתת לבתו נדוניא שמא לאחר זמן לא יהיה סיפק בידו ותשב בתו עגונה לעולם"

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: א' יוני 30, 2019 10:50 pm
על ידי שמואל דוד
רש״י בכורות נח:

ונוטל אחד מן האלולין - ולא שיכוין ויוציאנו בעשירי דהא כתיב לא יבקר אלא כמדומה כגון שמנאן רבוצין או עומדין דהשתא א"א לכווני דליהוי אחד מן האלולין עשירי אבל אם היה מעבירם בפתח תחת השבט לא ידע כי נפיק בריש עשרה וה"נ. אמרינן לקמן רבוצין או עומדין הרי אלו מעושרין

Re: לשונות וביטוים בדברי רש״י ותוספות

פורסם: א' יוני 30, 2019 10:51 pm
על ידי שמואל דוד
רש״י ערכין יב:

בא״ד כך הבנתי מלבי וישרה בעיני אבל לא שמעתיה ואחרי כן מצאתי ספר ישן מוגה שכתוב בו כן והודעתיו לרבותי וישרה בעיניהם

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: א' יוני 30, 2019 10:55 pm
על ידי אהרן תאומים
שבת פב: ואינו מקנח בעשבים. שהעשבים לחים וחותכין את הבשר ורבותינו מפרשים משום תלישה ואיני יודע מהו דאי בעשבים מחוברין מי איכא מאן דשרי וכמדומה אני דמוקמי לה במחוברין ומקנח בהן בחיבורן:
ועוד הרבה

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: א' יולי 28, 2019 11:54 pm
על ידי מיללער
בב"ק פט. ד"ה כל לגבי מסיימים התוס' בביטוי הנפוץ כהיום 'צ"ע' (צריך עיון), האם זה לשון המורגל בתוס'?

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 2:56 pm
על ידי מיללער
מיללער כתב:בב"ק פט. ד"ה כל לגבי מסיימים התוס' בביטוי הנפוץ כהיום 'צ"ע' (צריך עיון), האם זה לשון המורגל בתוס'?

כיוצא בזה נמצא בתוס' תמורה ד: סוד"ה רבא אמר

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 3:02 pm
על ידי יוצא פוניבז'
חיפוש פשוט יתן לך מעל מאתים מקומות שכתבו כן.

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 10:29 pm
על ידי אוהב עמו
כמדומה שלא הוזכר תוס' ביצה כד,ב
וגם רבינו קלונימוס איש רומי בקי בכל הש"ס


הריב"ש כתב כן על רבו הר"ן, ויש שפתחו את הר"ת לבקי השלושה סדרים

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ה' אוגוסט 01, 2019 11:58 pm
על ידי יוצא פוניבז'
היש שפתחו לא ידעו שהש"ס מקורו בצנזור ובדפו"ר "בקי בכל התלמוד".

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ד' אוגוסט 21, 2019 7:20 pm
על ידי שמואל דוד
תמורה לג: אלו הן הנשרפין ערלה וכלאי הכרם. צריך עיון בשלמא בכלאי הכרם דהא כתיבי פן תקדש המלאה פן תוקד אש אלא ערלה צריך עיון טעמא מאי בשרפה ופי' רש"י משום דאיתקש לכלאי הכרם.

דבריהם צ"ע, ועיין אור הישר ומעיל שמואל.

Re: לשונות וביטוים בדברי התוספות

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2019 3:06 pm
על ידי מיללער
בבא קמא קט: ברש"י ד"ה דבר שיש לו חלק בו. לישנא אחרינא, מה דבר כגון תרומות ומעשרות 'מפי עוקר הרים'.

למי מכנה רש"י הקדוש 'עוקר הרים' והאם ביטוי זה נמצא עוד הפעם בדברי רש"י בש"ס?

שם קיב. ברש"י ד"ה היתה פרה. וכן פירש לנו 'רבינו' שאם אין וכו' ולא היה לי לב להבין את מושל שטעם זה אין צריך לכאן וכו' ותשובות רב האי גאון מסייעא לי.

מי הוא רבינו המושל בדברי רש"י, ומה מסתייע מדברי תשובות רב האי גאון, והאם נמצא עוד שרש"י מביא את רב האי גאון?