מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4844
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי מיללער » ב' מאי 19, 2014 4:19 pm

רש"י פי' שנבראו 'לדעתם' היינו ששאלם אם חפצים להבראות ואמרו הן, אולם מתוס' משמע שפירשו שנבראו 'בדעתם' (כענין שור בן יומו קרוי שור), וכן פי' הר"ח בפירוש "לדעתן נבראו, לא כדעת התינוקת אלא כדעת הגדולים" וכל זה נלמד מתיבת "צבאם" שדרשו חז"ל "צביונם".
אולם לדברי רש"י זה שנבראו בהסכמתם מנלן?

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי תורה תמימה » ב' מאי 19, 2014 4:47 pm

מיללער כתב:רש"י פי' שנבראו 'לדעתם' היינו ששאלם אם חפצים להבראות ואמרו הן, אולם מתוס' משמע שפירשו שנבראו 'בדעתם' (כענין שור בן יומו קרוי שור), וכן פי' הר"ח בפירוש "לדעתן נבראו, לא כדעת התינוקת אלא כדעת הגדולים" וכל זה נלמד מתיבת "צבאם" שדרשו חז"ל "צביונם".
אולם לדברי רש"י זה שנבראו בהסכמתם מנלן?

מספר רב ייבי פרשת במדבר
קבצים מצורפים
לצביונם.PNG
לצביונם.PNG (49.12 KiB) נצפה 1718 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4844
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי מיללער » ב' מאי 19, 2014 4:50 pm

תודה רבה

שוב ראיתי שכן כתב גם בספר מנחם משיב נפש בשם החיד"א בספר פתח עינים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4844
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי מיללער » ג' מאי 20, 2014 5:01 am

ואם בדף י"א קיימינן, מי הוא בעל ההגה"ה שנדפסה מלמעלה בדף יא:?
נערך לאחרונה על ידי מיללער ב א' נובמבר 03, 2019 5:44 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יין המשמח
הודעות: 434
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 9:19 pm

Re: ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי יין המשמח » ג' מאי 20, 2014 5:12 am

ולכאורה צ"ע בזה,
שהרי רשי פירש עה"פ ויהי האדם לנפש חי' (בראשית ב, ז):
לנפש חיה - אף בהמה וחיה נקראו נפש חיה אך זו של אדם חיה שבכולן שנתוסף בו דעה ודבור:
והיינו, שבשאר הברואים אין דעה,
[ועל כן הוא לא יכל לפרש שדרך כוכב מיעקב הוא מלך, כמבואר בלקו"ש חי"ג לפ' בלק עיי"ש].
וכאן אומר שיש להם..

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4844
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי מיללער » ג' מאי 20, 2014 3:25 pm

יין המשמח כתב:ולכאורה צ"ע בזה,
שהרי רשי פירש עה"פ ויהי האדם לנפש חי' (בראשית ב, ז):
לנפש חיה - אף בהמה וחיה נקראו נפש חיה אך זו של אדם חיה שבכולן שנתוסף בו דעה ודבור:
והיינו, שבשאר הברואים אין דעה,
[ועל כן הוא לא יכל לפרש שדרך כוכב מיעקב הוא מלך, כמבואר בלקו"ש חי"ג לפ' בלק עיי"ש].
וכאן אומר שיש להם..

בפשטות יש בבע"ח דעת כלפי הדומם והצומח, אבל לגבי דעת האדם מובחר הברואים בוודאי שדעתם כלא נחשבו.

מה שנכון נכון
הודעות: 9219
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 20, 2014 3:48 pm

מיללער כתב:בפשטות יש בבע"ח דעת כלפי הדומם והצומח, אבל לגבי דעת האדם מובחר הברואים בוודאי שדעתם כלא נחשבו.

דעת הבהמות אינה מספקת כדי להשיב להקב"ה כן על שאלתו אם מסכימים שיבראם.
בגמרא כתוב כל מעשה בראשית ואצומח ודאי קאי, דהא נלמד לר"א מעץ פרי. וא"כ ה"ה דומם.
בעיקר הדברים אין הכונה כפשוטו ששאל ממש את הנבראים, ואת מי ישאל קודם שברא - אם חפצים להבראות. והכונה למלאך הממונה או כה"ג. וממילא לק"מ הנ"ל.

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי תורה תמימה » ג' מאי 20, 2014 4:05 pm

מה שנכון נכון כתב:
מיללער כתב:בפשטות יש בבע"ח דעת כלפי הדומם והצומח, אבל לגבי דעת האדם מובחר הברואים בוודאי שדעתם כלא נחשבו.

דעת הבהמות אינה מספקת כדי להשיב להקב"ה כן על שאלתו אם מסכימים שיבראם.
בגמרא כתוב כל מעשה בראשית ואצומח ודאי קאי, דהא נלמד לר"א מעץ פרי. וא"כ ה"ה דומם.
בעיקר הדברים אין הכונה כפשוטו ששאל ממש את הנבראים, ואת מי ישאל קודם שברא - אם חפצים להבראות. והכונה למלאך הממונה או כה"ג. וממילא לק"מ הנ"ל.

אכן מה שנכון נכון וכיון בזה להרבה מחברים שכתבו כן

מה שנכון נכון
הודעות: 9219
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 20, 2014 4:21 pm

תורה תמימה כתב:הרבה מחברים כתבו כן


כעת מצאתי בתשובת הגאונים כמ"ש.

תשובות הגאונים - הרכבי סימן שפג [בשע"ת קמד יוחס לרב האיי].
ושש'. הא דאמ' ר' יהושע בן לוי כל מעשי בראשית בקומתן נבראו לדעתן נבראו לצביונן נבראו. ואשכחן בפירושי הגאונים זק"ל שאמ' הקב"ה לכל בריה ממעשה בראשית היאך אתה רוצה שאבראך והוא אומר כך וכך והוא בוראו לצביונו. כלום יש בו ממש קודם שיברא שיהא לו צביון. ילמד' אדו'. [דף קצח] פירוש זה דאשכחתון אין אנו יודעין אותו ולא סבירא לנא וקושיא דאקשית ליה איתיה. ואפילו למאן דאמ' מן הפילסופין כי המינין שלבעלי חיים יש להם משלים ודמות דיוקני כמין חותם למטבעות שישנם בחכמת המקום אע"פ שדברים רחוקים בעצמן הן ורחוקים מדברי חכמי ישראל אין למשלות ההם צביונות לפיכך אלו דברים בטלין הן. ויש שפרשו שכל מין ומין מבעלי חיים ברא המקום כמוהו ברקיע ממין המלאכים הרוחנים ואמר להן היאך אתה רוצה שאברא כמוך בעולם והיאך אתה רוצה שתא דמותך בעולם ולדעתו בראו ולצביונו. ושאנו אומ' דר' יהושע בן לוי הכי קאמ' לצביונן ולדעתן שלעכשו שצפה הקב"ה וגלוי לפניו כשיבראו מה תהי דעתן וצביונן ולפיהו בראן ועכשו אחר שנבראו אנו אומ' כי דעתן וצביונן שהיא עכשו למה נבראו מאז...זה הוא לישאנא דרבואתא:


ובספר העיקרים מאמר ב פכ"ב כתב כאפשרות השלישית.
והוא יתברך הקנה אל כל הנמצאות השלמות הראוי והנאות והמועיל להם, כמו שאמרו ז"ל כל מעשה בראשית לדעתן נבראו בצביונן נבראו בקומתן נבראו, רוצה לומר כי כשברא הקדוש ברוך הוא הנבראים חנן להם היופי והקומה והשלמות מה שהוא טוב ונאות להם, וזהו בצביונן ובקומתן, שאלו על דרך משל היו נשאלין אם ירצו להיות נמצאים באותו התואר, רוצה לומר בזה היופי והקומה והשלמות הנמצא להם, היו מתרצים להבראות, וזהו לדעתן נבראו.

מה שנכון נכון
הודעות: 9219
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' מאי 20, 2014 4:25 pm

יש להעיר דבאדם נמנו וגמרו שנוח לו שלא נברא יותר משנברא. [אך בפנים יפות כתב שהיינו לאחר חטא אדה"ר. ועוי"ל].

בברכה המשולשת
הודעות: 10700
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מאי 20, 2014 5:03 pm

יש על כך גם בדברי מרן הגרי"מ חרל"פ במי מרום- מעייני הישועה שבמעשה בראשית היה שייך צלם אלוקים בכל מדרגות הבריאה ואז זה ניטל (מלבד א"י)

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4844
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ר"ה דף י"א. מעשה בראשית לקומתם לדעתם ולצביונם נבראו

הודעהעל ידי מיללער » א' נובמבר 03, 2019 5:50 pm

תורה תמימה כתב:
מיללער כתב:רש"י פי' שנבראו 'לדעתם' היינו ששאלם אם חפצים להבראות ואמרו הן, אולם מתוס' משמע שפירשו שנבראו 'בדעתם' (כענין שור בן יומו קרוי שור), וכן פי' הר"ח בפירוש "לדעתן נבראו, לא כדעת התינוקת אלא כדעת הגדולים" וכל זה נלמד מתיבת "צבאם" שדרשו חז"ל "צביונם".
אולם לדברי רש"י זה שנבראו בהסכמתם מנלן?

מספר רב ייבי פרשת במדבר

ברש"י עה"ת (בראשית א, כה) ויעש. תקנם בצביונם, בתיקונן ובקומתן.
החליף כאן על דברי ריב"ל שאמר לקומתן, לדעתן ולצביונן - ותחת לדעתן כתב בתיקונן . והשפתי חכמים על אתר פירוש על צביונן כמו מה שהובא לעיל מהחיד"א ורב ייבי שהוא מלשון צבי וחמיד - ובאמת כיון שרש"י כתב שם שנבראו בתיקונן, מסתבר אכן שבצביונן פירושה שנבראו לרצונם, אולם אין זה כדברי רש"י בגמרא שפירוש כן על לדעתם, ועל צביונם פירוש שנבראו בטעמם ובדפוסם הראוי להם.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים