מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4630
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי מיללער » ה' נובמבר 27, 2014 4:07 pm

על דברי הגמ' אחות אם ודאי משא"כ אחות אב פירש"י שאינה ודאי אחות אביו כי שמא "חס ושלום" אין זה אביו.

האם הביטוי 'חס ושלום' מתאים הכא? הלא אינו מדובר באדם מסומן רק על ענין קירבה מאב שאינה רק מחזקה דרוב בעילות הלך אחר הבעל.
נערך לאחרונה על ידי מיללער ב ה' נובמבר 27, 2014 8:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 10278
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' נובמבר 27, 2014 6:41 pm

אבל זה רומז שאמו זינתה ח"ו

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4630
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו

הודעהעל ידי מיללער » ה' נובמבר 27, 2014 8:07 pm

בברכה המשולשת כתב:אבל זה רומז שאמו זינתה ח"ו

אמו של מי? האם בכל פעם שמדובר בש"ס ממעשה עבירה או זנות, או ציור של איסור מוסיף רש"י את הביטוי "חס ושלום"? אתמהה

בברכה המשולשת
הודעות: 10278
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' נובמבר 27, 2014 8:12 pm

אמו של מי שמדובר עליו שם, וייתכן שבמקום בו מדובר במישרין על עבירה לא שייך לומר ח"ו כי זה כבר אמור בהדיא וברור שאמרינן בעצמנו ח"ו, אבל כאלן שזה קצת אגב אורחא הוסיף רש"י לכתוב ח"ו על מנת שלא נשכח את חומרת הדבר

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4630
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי מיללער » א' יוני 02, 2019 7:03 am

ומה בעצם הפירוש המילולי של 'חס ושלום'?

במס' ב"ק נה. אמר רב אשי חס ושלום פסקה טובה מישראל (לכן לא כתיב טוב בלוחות הראשונות מפני שסופן להשתבר)

פרנצויז
הודעות: 606
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' יולי 09, 2019 4:04 pm

מיללער כתב:ומה בעצם הפירוש המילולי של 'חס ושלום'?

בפרשת מקץ (בראשית מ"ד ז') חלילה לעבדיך מעשות כדבר הזה, אומר ע"ז רש"י:
"חולין הוא לנו, לשון גנאי, ותרגום חס לעבדיך, חס מאת הקב"ה יהי עלינו מעשות זאת, והרבה יש בגמרא חס ושלום".

אהרן תאומים
הודעות: 345
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: קנדה
שם מלא: אהרן תאומים
יצירת קשר:

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' יולי 09, 2019 7:47 pm

פרנצויז כתב:
מיללער כתב:ומה בעצם הפירוש המילולי של 'חס ושלום'?

בפרשת מקץ (בראשית מ"ד ז') חלילה לעבדיך מעשות כדבר הזה, אומר ע"ז רש"י:
"חולין הוא לנו, לשון גנאי, ותרגום חס לעבדיך, חס מאת הקב"ה יהי עלינו מעשות זאת, והרבה יש בגמרא חס ושלום".

נפלא

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4630
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: יבמות נד: ברש"י "שמא 'חס ושלום' אין זה אביו"

הודעהעל ידי מיללער » ג' יולי 09, 2019 9:03 pm

פרנצויז כתב:
מיללער כתב:ומה בעצם הפירוש המילולי של 'חס ושלום'?

בפרשת מקץ (בראשית מ"ד ז') חלילה לעבדיך מעשות כדבר הזה, אומר ע"ז רש"י:
"חולין הוא לנו, לשון גנאי, ותרגום חס לעבדיך, חס מאת הקב"ה יהי עלינו מעשות זאת, והרבה יש בגמרא חס ושלום".

תודה רבה

א. נמצא שהתרגום שתירגם מ'חלילה' ל'חס' הוא רק התרגום של הענין ולא תרגום מילולי
ב. חס מאת הקב"ה - ושלום הוא הוספה של חז"ל, כלומר שלום מאת הקב"ה?


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים