מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קידושין מז. בענין המקדש במלוה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
זיסע יונגאלע
הודעות: 301
הצטרף: ה' אוגוסט 18, 2011 2:02 pm

קידושין מז. בענין המקדש במלוה

הודעהעל ידי זיסע יונגאלע » א' יוני 21, 2015 7:42 pm

קידושין מז. כתב:המקדש במלוה - אינה מקודשת, ויש אומרים: מקודשת.... ושוים במכר - שזה קנה.
וברש"י לגבי מכר: "אם ישנה בעין"

בהמשך הגמ' מעמידה באוקימתא אחרת, (השיב 99 דינרים, ודינר אחת מתחייב להביא בהמשך, והנידון אם יש סמיכות דעת. בקידושין מחלוקת, ובמכר שוין שקנה).

נסתפקתי האם לרש"י -גם למסקנא- זהו דווקא אם ישנה בעין.
או שהיות והענין הוא סמיכות דעת זהו אף אם אינו בעין.

(באחרונים, צל"ח ועוד, דנו בשיטת הרמב"ם שמכר במלווה קנה. אולם לא ראיתי -לע"ע- מי שמבאר פשט לפי רש"י.)
מי שיכול לעזור. תע"ב.

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: פשט בקידושין מז. ברש"י. "אם ישנה בעין".

הודעהעל ידי ביליצר » א' אוקטובר 25, 2015 12:27 pm

הגמרא מתרצת דגם במכר לא קנה אף בעין דמלוה להוצאה ניתנה ,

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: פשט בקידושין מז. ברש"י. "אם ישנה בעין".

הודעהעל ידי גבול ים » א' אוקטובר 25, 2015 2:38 pm

לא הבנתי את הספק, הרי זה ברור שאם יש מ"ד שמקודשת ע"כ שכסף הקידושין הוא הצ"ט דינרים והדינר הק' הוא בתורת תנאי בעלמא, וא"כ מהיכי תיתי שצריך שיהא בעין יותר מתנאי דמאתים זוז?

ביליצר
הודעות: 1785
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: פשט בקידושין מז. ברש"י. "אם ישנה בעין".

הודעהעל ידי ביליצר » א' אוקטובר 25, 2015 2:46 pm

\

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

בענין קידושין במלוה

הודעהעל ידי מיללער » ו' נובמבר 02, 2018 2:00 am

בענין קידושין במלוה

מה הדין אשה שרצתה ללות מעות מאיש, והבעל מקדשה בהנאת ההלואה - התקדשי לי בהלוואה זו - מקודשת או אינה מקודשת.

א. לא דמי להמקדש במלוה דאינה מקודשת, דשם המלוה להוצאה ניתנה ולא קיבלה כלום, אבל כאן הרי ההלואה הוא הנאה שמקבלת עכשיו

ב. לא דמי להמקדש בהנאת מחילת מלוה דשם ליכא איסור רבית, אבל כאן הרי יש כאן איסור רבית, ואולי אף רבית קצוצה כדלקמן.

ג. לא דמי לארוח לה זימנא דמקודשת ואסור משום הערמת רבית, דשם זה רק הערמת רבית ורבית מאוחרת שאינה יוצאה בדיינים, אבל כאן הרי זה תנאי בהלוואה שתתקדש לו בשכר ההלוואה שאם יש לזה דין רבית קצוצה הרי הבעל מחויב להחזיר לה השכר שמשלמת בעד ההלוואה ויהי' צריך ליתן לה פרוטה אחרת עבור הקידושין.

מכל מקום לפי הדין שאם שילם הלוה רבית קצוצה יש להמלוה קנין בהמעות ויכול לקדש בה אשה, רק יש עליו חוב להחזיר ולשלם את הרבית, ונראה שבאמת יש להלוואה שויות של ממון רק שהתורה אסרה, אם כן הוא הדין הכא אע"פ שנעשה כאן איסור מכ"מ הקידושין חלין שהרי קיבלה הנאה ממנו, ואף אם יהי' חוב על הבעל לשלם לה הרבית/שוה פרוטה, אין זה מגרע את כח הקידושין.

ד. יש לומר כיון שהקידושין חלו על ידי איסור הרי לא קידש כדת משה וישראל, אבל ידועים דברי הפוסקים לחלק בין מי שקידש באיסור כמו בשבת או חייבי לאוין, למי שקידש אשה ואח"כ עשה דבר נגד דברי חז"ל ואכמ"ל, וזה דומה למי שקידש בשבת שהקידושין חלין.


-

וידענא שהראשונים וגם האחרונים דנים בעיקרן של דברים במקדש ברבית קצוצה אי מקודשת, כגון הלוה לה ד' בה' והקדישה בחזרת המנה החמישית שרבינו ירוחם סובר שאינה מקודשת כיון שהיה מחויב להחזירה ממילא משום רבית, והריטבא חולק עליו דאף שרבית קצוצה יוצאה בדיינים אינה אלא חוב עליו, והמקנה מחדש שתלוי בסוגית הגמ' בתמורה אי עביד מהני.

אולם כאן יש לדון גם מצדדדים נוספים כנ"ל, וראיתי שהמאירי דן גם בשאלה שהבאתי, ומשמע מדבריו שבכל אופן לא מיקרי זה רבית קצוצה, ולא הבנתי למה לא.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידושין מז. בענין המקדש במלוה

הודעהעל ידי מיללער » ב' ינואר 07, 2019 3:06 pm

הלוה לאשה מעות לדבר אחד, היינו שהתנה עמה שהמעות מלוה אצלה רק להוציאן על דבר מיוחד, והמעות עדיין בעין, וחזר ואמר לה התקדשו לי באותן המעות - מקודשת?

ברש"י מז. בטעה"ד של מלוה להוצאה ניתנה כתב שכיון שהלוה רשאי להוציאן בהוצאה ואינו חייב להעמידן בעיסקא שתהא מצויה בכל עת שיתבענו, וכיון דלהוצאה ניתנו הויה לה כי דידה ולא יהיב לא מידי.
ודייק מינה החזו"א (סי' קמ"ח) שלפי"ז אם נתן לאשה מעות לעיסקא ואח"כ קידשה בהפלגא של מלוה מקודשת דהווה כמו מלוה שיש עליה משכון. וכעי"ז כתב הקצוה"ח (סי' ס"ז) דכיון דאסור למישתי בה שיכרא ועכשיו יש בידה לעשות עם המעות מה שתרצה מקודשת.

שאלתי אם יש בעיסקא דין מיוחד וכמ"ש רש"י 'שתהא מצויה בכל עת שיתבענו' וממילא לא מיקרי שלהוצאה ניתנה, או דסגי בההנאה חדשה שקיבלה שעד עכשיו היתה אסורה למישתי בה שיכרא, וה"ה בכל הלוואה שהיה עמה תנאים ועכשיו הותרו התנאים ע"י הקידושין יחולו הקידושין בההיא הנאה.

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: קידושין מז. בענין המקדש במלוה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' ינואר 28, 2019 11:38 pm

פסקי רבינו יחיאל מפאריש סימן יא -
אדם האומר מנה שהלויתי לך מחול לך, שמא אינו מועיל, דמלוה להוצא' ניתנה, אם אינו אומר מה שאתה חייב מחול לך.

דין חדש לכאו', האם יש מקבילות?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים