מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נדרים לג,ב - אבל נכסי בעל אבידה אסורין על מחזיר לא קא מהדר

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

נדרים לג,ב - אבל נכסי בעל אבידה אסורין על מחזיר לא קא מהדר

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' יוני 30, 2015 12:23 pm

צ''ב, אם אינו מחזיר האבידה, מה עושה בה, האם לוקח לעצמו, אם ישאירנה אצלו יצטרך לטפל בה וגם אז יפטור עצמו מפרוטה דרב יוסף. לא מצאתי התייחסות לזה.
1.jpg
1.jpg (460.05 KiB) נצפה 1982 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: נדרים לג,ב - אבל נכסי בעל אבידה אסורין על מחזיר לא קא מה

הודעהעל ידי מיללער » ג' יוני 30, 2015 4:33 pm

יוס'ל כתב:צ''ב, אם אינו מחזיר האבידה, מה עושה בה, האם לוקח לעצמו, אם ישאירנה אצלו יצטרך לטפל בה וגם אז יפטור עצמו מפרוטה דרב יוסף. לא מצאתי התייחסות לזה.
1.jpg

עי' בהגהות היעב"ץ בסוף המסכת שהתייחס לזה באריכות, ויש לו כמה דרכים בזה.

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: נדרים לג,ב - אבל נכסי בעל אבידה אסורין על מחזיר לא קא מה

הודעהעל ידי יוס'ל » ג' יוני 30, 2015 4:55 pm

יישר כח, מצ'''ב

1.jpg
1.jpg (49.14 KiB) נצפה 1967 פעמים
2.jpg
2.jpg (38.01 KiB) נצפה 1967 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6341
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: נדרים לג,ב - אבל נכסי בעל אבידה אסורין על מחזיר לא קא מה

הודעהעל ידי מיללער » ג' יולי 18, 2017 4:09 am

מיללער כתב:
יוס'ל כתב:צ''ב, אם אינו מחזיר האבידה, מה עושה בה, האם לוקח לעצמו, אם ישאירנה אצלו יצטרך לטפל בה וגם אז יפטור עצמו מפרוטה דרב יוסף. לא מצאתי התייחסות לזה.
1.jpg

עי' בהגהות היעב"ץ בסוף המסכת שהתייחס לזה באריכות, ויש לו כמה דרכים בזה.

לכאורה עיקר קושית היעב"ץ הוא שהוא מחויב מה"ת בהשבת אבידה, אבל לכאורה הרי הכלל הוא דנדרים חלין על דבר מצוה, ומה קשה לו להיעב"ץ?

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: נדרים לג,ב - אבל נכסי בעל אבידה אסורין על מחזיר לא קא מהדר

הודעהעל ידי הגהמ » ה' יולי 20, 2017 6:22 pm

אני חשבתי לתומי מה שכותב הרעב"ץ בתוך סוגריים: ודוחק לומר מניחנה והולך לו. ומצאתי סמך לזה מדברי הרב לח"מ שכתב בפ"ז ה"א מהל' נדרים לדייק מד' הרא"ש שפירש בהא דאמר בתוך הסוגיא דפרוטה דר' יוסף לא שכיחא ד'לא שכיח שיזדמן לו עני באותה שעה', ודייק הלח"מ דמיירי בשעה מועטת של הולכת האבידה לתוך ביתו ע"ש (הלח"מ משתמש בזה ליישב פסיקת הרמב"ם כלישנא זו עם מה שפסק דשומר אבידה חשיב כשומר שכר דמתהני פרוטה דר' יוסף, ולפלא שלא נזסכר מד' הר"ן שהתייחס לזה בסוף עמוד ב שם).

ולגבי שאלת הרב מיללער - הנה עיקר קושייתו של הריעב"ץ הוא שא"א לעבור על ד"ת לעכב ממון חבירו בידו. ואמנם בדרך כלל אתה צודק שהנדר חל בכה"ג, רק השוה לשון הרמב"ם שם ובפיה"מ הוא דפוסק כמ"ד דבכל אופן מחזיר משום דמצוה הוא (כחלשון הסוגיא דכתובות קח.), ולא זכר טעמא דגמ' דפרוטה דר' יוסף לא שכיחא, ועי' מש"כ בזה המפרשים.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים