מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נדרים עד, ב - חבל עליך בן עזאי שלא שימשת את ר"ע

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אריך
הודעות: 970
הצטרף: ה' מאי 28, 2015 9:49 pm

נדרים עד, ב - חבל עליך בן עזאי שלא שימשת את ר"ע

הודעהעל ידי אריך » ה' אוגוסט 06, 2015 9:58 pm

נדרים עד, ב חבל עליך בן עזאי שלא שמשת את ר"ע. וצ"ב מה כ"כ מיוחד בדברי ר"ע שנתפעל בן עזאי. וי"ל דר"ע הלא נהג בדרך מעניינת, שבתחילה אמר טעם שאינו מכסה את כל המקרים (אלא רק שני יבמים) וכש'דחקו אותו אל הקיר' גילה טעם נוסף ששייך בכל המקרים (גם ביבם אחד). ולמד מזה בן עזאי שלא כל מה שאומר ר"ע ברבים הוא באמת סוף דעתו, ואז מבין שיש צורך מיוחד "לשמש" את ר"ע ולהתקרב אליו וכך לשמוע את טעמיו הנסתרים, ונתחרט שלא נתקרב אליו ונסתפק בשמיעת דבריו שאמר ברבים.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6308
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: "חבל עליך בן עזאי שלא שימשת את ר"ע"

הודעהעל ידי מיללער » א' אוקטובר 01, 2017 6:37 am

ובעיקר דברי בן עזאי קשה לכאורה, הלה שימש ושימש את ר"ע, ומה זה שאמר ע"ע שלא שימש את רבי עקיבא?

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: "חבל עליך בן עזאי שלא שימשת את ר"ע"

הודעהעל ידי אותה אבקש » ו' אוקטובר 20, 2017 12:15 pm

מיללער כתב:ובעיקר דברי בן עזאי קשה לכאורה, הלה שימש ושימש את ר"ע, ומה זה שאמר ע"ע שלא שימש את רבי עקיבא?

מנ"ל הא דשימש את ר"ע?

פייש
הודעות: 188
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: "חבל עליך בן עזאי שלא שימשת את ר"ע"

הודעהעל ידי פייש » ו' אוקטובר 20, 2017 12:21 pm

בבבא בתרא דף קנח: שהי' תלמיד חבר ואולי לזאת כוונתו שיישאר תלמיד

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: "חבל עליך בן עזאי שלא שימשת את ר"ע"

הודעהעל ידי ההוא גברא » ו' אוקטובר 20, 2017 12:29 pm

תלמיד חבר היינו שכך היה נחשב ביחס אליו, בין תלמיד לחבר, ולא מוכח מכאן שלמד אצלו הרבה.
"שימוש תלמידי חכמים" בהגדרה אינו לשמוע את פסקיהם אלא ללמוד מהם דרך הלימוד.
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף מז עמוד ב
רמי בר חמא לא אזמין עליה דרב מנשיא בר תחליפא דתני ספרא וספרי והלכתא. כי נח נפשיה דרמי בר חמא, אמר רבא: לא נח נפשיה דרמי בר חמא אלא דלא אזמין ארב מנשיא בר תחליפא. והתניא, אחרים אומרים: אפילו קרא ושנה ולא שמש תלמידי חכמים הרי זה עם הארץ! - שאני רב מנשיא בר תחליפא דמשמע להו לרבנן, ורמי בר חמא הוא דלא דק אבתריה. לישנא אחרינא: דשמע שמעתתא מפומייהו דרבנן וגריס להו - כצורבא מרבנן דמי.
רש"י שם:
שלא שמש תלמידי חכמים - הוא הגמרא התלויה בסברא, שהיו נותנים לדברי משנה טעם והיו מתאספים יחד ועוסקים בכך, והיא דוגמת הגמרא שסדרו האמוראים.

פייש
הודעות: 188
הצטרף: ב' ינואר 09, 2012 11:28 pm

Re: "חבל עליך בן עזאי שלא שימשת את ר"ע"

הודעהעל ידי פייש » ו' אוקטובר 20, 2017 12:35 pm

והרי הבאת ראי' מרש"י נגדך? .
שכן כותב רש"י בכל הש"ס ששימוש ת"ח הוא התלמוד והגמרא.

ההוא גברא
הודעות: 585
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: "חבל עליך בן עזאי שלא שימשת את ר"ע"

הודעהעל ידי ההוא גברא » ו' אוקטובר 20, 2017 1:03 pm

לא הבאתי ראיה מה פירוש תלמיד חבר

הבאתי ראיה שלשמש ת"ח היינו לשמוע טעמי משנתו ולא רק פסקי הלכותיו. ואת זה לא עשה.

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: "חבל עליך בן עזאי שלא שימשת את ר"ע"

הודעהעל ידי אותה אבקש » ש' אוקטובר 21, 2017 11:22 pm

עיין בגמרא כתובות ס"ג ע"א שהיה בן עזאי חתנו של ר"ע ובתוס' שם שהקשו מהגמ' בסוטה כמדו'
דאיתא שבן עזאי לא נשא אשה ותירצו שלא נשאה אלא באירוסין. [הגם דלכאורה צ"ת היאך מסתדר עם משמעות הגמ' שם ואכמ"ל].
ואולי זה עומק כוונת בן עזאי ודו"ק.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 37 אורחים