מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוטה בחליצה - אינה עולה ליבום אמאי עולה לחליצה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6301
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

סוטה בחליצה - אינה עולה ליבום אמאי עולה לחליצה

הודעהעל ידי מיללער » ב' נובמבר 02, 2015 11:14 pm

בדף ה: ו. מביאה הגמרא כמה לימודים על הדין שסוטה אינה מתייבמת, ומשמע מכל הלין שזה דין דאורייתא, ואם כן למה חולצת הרי נקיטינן שכל שאינה עולה ליבום אינה עולה לחליצה?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: סוטה בחליצה - אינה עולה ליבום אמאי עולה לחליצה

הודעהעל ידי גימפעל » ג' נובמבר 03, 2015 7:30 am

עיןן יבמות יא ע"א.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6301
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוטה בחליצה - אינה עולה ליבום אמאי עולה לחליצה

הודעהעל ידי מיללער » ג' נובמבר 03, 2015 1:06 pm

גימפעל כתב:עיןן יבמות יא ע"א.

ומה מצא כבודו שם לתרץ קושיתי? נכון ששם בתוד"ה רבי שמעון דנים שם לגבי האיסור יבום בסוטה אם היא אסורה מדאורייתא או מדרבנן, טבל הביאו מכאן שזה דין דאורייתא, וא"כ למה אין כאן דין של כל שאינה עולה ליבום וכו'?

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: סוטה בחליצה - אינה עולה ליבום אמאי עולה לחליצה

הודעהעל ידי גימפעל » ג' נובמבר 03, 2015 3:20 pm

בתוד"ה צרת סוטה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6301
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוטה בחליצה - אינה עולה ליבום אמאי עולה לחליצה

הודעהעל ידי מיללער » ג' נובמבר 03, 2015 6:37 pm

גימפעל כתב:בתוד"ה צרת סוטה.

ושוב תודה, התוס' שם מפרשים שסוטה צריכה חליצה שהתורה לא נתנה לה דין טומאה ודאית רק להחמיר עליה (שאסורה לבעל וכן ליבם) אבל לא להקל (שתיפטר מחליצה).

אבל באמת תוספות בדבריהם נונתים טעם לדברי חז"ל אבל הא גופא מנלן, ולמה לא נאמר שכיון שאינה עולה ליבום אינו עולה לחליצה?

ואולי י"ל שכיון שהילפותא הוא דין בסוטה ולא בפרשת יבום נקטו חז"ל שזה מדין חומרת הסוטה ולא מדיני יבום וחליצה, וממילא כללי היבום וחליצה אינם משפיעים פה.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: סוטה בחליצה - אינה עולה ליבום אמאי עולה לחליצה

הודעהעל ידי גימפעל » ג' נובמבר 03, 2015 6:48 pm

תוס' מסבירים שהדין שפטורה מיבום היא רק בסוטה ודאית דהיינו שזינתה בודאי, אך סוטה שאסורה בחליצה היא סוטה מספק דהיינו שקינא לה בעלה ואין יודע אם זינתה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6301
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוטה בחליצה - אינה עולה ליבום אמאי עולה לחליצה

הודעהעל ידי מיללער » ג' נובמבר 03, 2015 7:28 pm

גימפעל כתב:תוס' מסבירים שהדין שפטורה מיבום היא רק בסוטה ודאית דהיינו שזינתה בודאי, אך סוטה שאסורה בחליצה היא סוטה מספק דהיינו שקינא לה בעלה ואין יודע אם זינתה.


חס ושלום, סוטה מספק ג"כ אסורה ביבום ומחויבת בחליצה, סוטה ודאית אסורה ביבום ופטורה מחליצה

לערן איבער גימפעל

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: סוטה בחליצה - אינה עולה ליבום אמאי עולה לחליצה

הודעהעל ידי גימפעל » ד' נובמבר 04, 2015 7:50 am

מיללער כתב:
גימפעל כתב:תוס' מסבירים שהדין שפטורה מיבום היא רק בסוטה ודאית דהיינו שזינתה בודאי, אך סוטה שאסורה בחליצה היא סוטה מספק דהיינו שקינא לה בעלה ואין יודע אם זינתה.


חס ושלום, סוטה מספק ג"כ אסורה ביבום ומחויבת בחליצה, סוטה ודאית אסורה ביבום ופטורה מחליצה

לערן איבער גימפעל

טעות הייתה בכתיבתי שכתבתי חליצה במקום יבום (מודגש בתוך הציטוט),
אך כמובן שכונת התוס' היא שהתורה פטרה סוטה מיבום ומחליצה היא רק בסוטה ודאית שזינתה בוודאות, אך סוטה מספק אסורה אכן ביבום אך אינה פטורה מחליצה, ובלשון תוס' 'אסורה ביבום ולא 'פטורה' מיבום,

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6301
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: סוטה בחליצה - אינה עולה ליבום אמאי עולה לחליצה

הודעהעל ידי מיללער » ו' מרץ 09, 2018 3:29 am

גימפעל כתב:
מיללער כתב:
גימפעל כתב:תוס' מסבירים שהדין שפטורה מיבום היא רק בסוטה ודאית דהיינו שזינתה בודאי, אך סוטה שאסורה בחליצה היא סוטה מספק דהיינו שקינא לה בעלה ואין יודע אם זינתה.


חס ושלום, סוטה מספק ג"כ אסורה ביבום ומחויבת בחליצה, סוטה ודאית אסורה ביבום ופטורה מחליצה

לערן איבער גימפעל

טעות הייתה בכתיבתי שכתבתי חליצה במקום יבום (מודגש בתוך הציטוט),
אך כמובן שכונת התוס' היא שהתורה פטרה סוטה מיבום ומחליצה היא רק בסוטה ודאית שזינתה בוודאות, אך סוטה מספק אסורה אכן ביבום אך אינה פטורה מחליצה, ובלשון תוס' 'אסורה ביבום ולא 'פטורה' מיבום,


בלמדי עוה"פ נתקשיתי עדיין ולסכם הקושיא, הנה יש ב' לימודים בדיני סוטה בחליצה ויבום

סוטה ודאית היינו שזינתה בוודאי (בב' עדים בלי קינוי וסתירה, או עד אחד אחר קינוי וסתירה) אסורה לבעלה, ואם לא גירשה ומת, לא חולצת ולא מתייבמת ואפי' צרתה אינה מתיבמת (לחד מ"ד ביבמות יא.) משום דטומאה כתיב בה כעריות.

סוטה ספק, היינו שנסתרה אחר קינוי ועדיין לא השקה אותה ומת בעלה, אומרת המשנה (סוטה ב.) דחולצת ולא מתייבמת, ועליה הביאו בגמ' בסוטה ה: פסוקים למה אינה מתייבמת, והגמ' מקשה דא"כ חליצה נמי לא תיבעי ומתרץ דכיוןן דאם איתיה לבעל היה צריך לגרשה כמו"כ היבם צריך לחלוץ.

והקשו בתוס' (סוטה שם ד"ה אילו איתיה) דהרי בסוטה ודאית ג"כ צריך הבעל לגרשה ואפ"ה פטורה מחליצה, ותירצו דשאני סוטה ודאית דאימעיט מפרשת 'יבום' משא"כ סוטה ספק אימעוט רק שאסורה על בעלה אבל לא כתיב בה טומאה כעריות, וע"ז יש לימוד שגם יבום אין בה.

ועל זה הקשיתי הרי יש דין של 'כל העולה ליבום עולה לחליצה' וא"כ אף שאימעיטא רק מדין יבום אבל יהי' פטור מלחלוץ מדין של כל העולה?

-

הלום ראיתי בקרן אורה שדן בזה עיי"ש

ההוא דאמר
הודעות: 1532
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: סוטה בחליצה - אינה עולה ליבום אמאי עולה לחליצה

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ו' מרץ 09, 2018 7:48 am

יעויין בקובץ הערות להגרא"ו, גדרים ברורים בענין של כל העולה ליבום עולה לחליצה.
ויסוד הדברים [מזכרוני] הוא, שישנם ב' גדרים בזה, א' זיקה שהיתה ראוייה מעיקרא ליבום ומשום מה כעת אינה עולה ליבום, על כך נאמר שאינה עולה לחליצה.
אולם יש זיקה נוספת, שמעיקרא אינה אלא זיקה לחליצה, ובזה אינו תקף הכלל של כל העולה ליבום עול"ח. עיי"ש ותרוה נחת.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים