מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זכות תולה לה לסוטה אע"פ שזינתה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
בברכה המשולשת
הודעות: 14200
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

זכות תולה לה לסוטה אע"פ שזינתה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 18, 2015 8:32 am

שלח לי חד מבחירי צדיקיא
קבצים מצורפים
תולה לה זכות- הבנה בזה.docx
(19.35 KiB) הורד 384 פעמים

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: זכות תולה לה

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ד' נובמבר 18, 2015 8:43 am

הרה"צ הלזה מאריך לבאר איך אנחנו סומכים להתירה לבעלה אחר השקאה, אולי הזכות תולה לה? אבל לא מסביר איך התורה נתנה תקלה כזאת שיתכן שהזכות תתלה לה ובעלה יבוא עליה באיסור כלפי שמיא.

בברכה המשולשת
הודעות: 14200
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: זכות תולה לה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 18, 2015 8:46 am

אדרבה, זה בדיוק מה שהיה קשה לו מעיקרא- והתשובה היא שאין זו תקלה כי התורה התירה זאת

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: זכות תולה לה

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ד' נובמבר 18, 2015 1:03 pm

בברכה המשולשת כתב:אדרבה, זה בדיוק מה שהיה קשה לו מעיקרא- והתשובה היא שאין זו תקלה כי התורה התירה זאת

התורה התירה רק את החומר של ספק כודאי ע"י קינוי וסתירה, אבל לא התירה את האיסור סוטה הכללי עצמו, לכאורה.
מ"מ לפו"ר לא מצאתי התייחסות לזה בדבריו.

רציני
הודעות: 890
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: זכות תולה לה

הודעהעל ידי רציני » ה' נובמבר 19, 2015 12:45 am

כששאל אותי בעל הבית בשיעור דף היומי את השאלה הזאת, איך התורה תתיר אותה אם היא אסורה. עניתי לו ואיך התורה מתירה את האשה שנאסרה על בעלה ואף אחד לא ידע?
האם טעיתי בתשובתי? [פעם חשבתי האם צריך לענות משהו או לענות לא יודע, דלכאורה הם מעדיפים שתענה משהו אפילו שזה לא כל כך אמיתי מלהשאר בלי תשובה, וצריך עיון].

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6379
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: זכות תולה לה

הודעהעל ידי מיללער » ה' נובמבר 19, 2015 2:38 am

אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות, התורה הק' שאסרה אשה סוטה על בעלה עד שתשתה את המים המרים, היא היא שהתירה אותה לאחר ששתתה, על אף שאולי מה שלא פעלו המים הוא מכח זכות שתלתה לה, אבל דבר זה לא נמסרה לבית דין.


-

אין זה דומה לאשה שזינתה ואין אחד יודע, שם בוודאי שאסורה על בעלה, רק על מי החיוב להפרישה אם אין מי שיודע?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6379
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: זכות תולה לה

הודעהעל ידי מיללער » ד' נובמבר 25, 2015 1:09 pm

מיללער כתב:אין זה דומה לאשה שזינתה ואין אחד יודע, שם בוודאי שאסורה על בעלה, רק על מי החיוב להפרישה אם אין מי שיודע?

עי' בדברי רש"י סוטה כז. ד"ה וזו אינה עומדת. שמזנה תחתיו ונאסרת עליו, והוא אינו רואה ואינו מגרשה, ובא עליה 'באיסור'.

אבןטובה

Re: זכות תולה לה

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' ספטמבר 22, 2016 7:04 am

זבחים ב: תוד"ה סתם כ' ואפילו זינתה תחת בעלה מ"מ לאו להתגרש בגט זה עומדת וגם אם לא ירצה הבעל לא יגרשנה אלא שלא תשמשנו

אבןטובה

Re: זכות תולה לה

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' ספטמבר 22, 2016 7:06 am

האיך הזכות תולה לה הלא נשבעה לשקר ובשבועת שקר אין זכות תולה כדאי' שבועות לט: ואולי הזכות תולה לה על עונש זנות ואין הזכות תולה לה על עונש השבועה וצ"ע

חלא בר חמרא
הודעות: 214
הצטרף: ו' יוני 24, 2022 12:20 am

Re: זכות תולה לה

הודעהעל ידי חלא בר חמרא » א' אוגוסט 21, 2022 2:28 am

אבןטובה כתב:האיך הזכות תולה לה הלא נשבעה לשקר ובשבועת שקר אין זכות תולה כדאי' שבועות לט: ואולי הזכות תולה לה על עונש זנות ואין הזכות תולה לה על עונש השבועה וצ"ע

היא קושיית האו"ש פי"א דשבועות.
ותירץ דהא דאין תולין על שבועת שקר הוא מפני חילול ה', אבל כאן שאין בעלה מכיר בשקרה שפיר זכות תולה, וה"ה כל הנשבע לשקר שאין מכירין בשקרו זכות תולה לו.
וצ"ע דבסוטה ו. איתא דזכות תולה לה גם בגוונא שיש עדים היודעים שנטמאת.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים