מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוטה ל''ד ע''ב - מנין שבנה חם את חברון וצוען למצרים וכנען

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

סוטה ל''ד ע''ב - מנין שבנה חם את חברון וצוען למצרים וכנען

הודעהעל ידי יוס'ל » א' נובמבר 29, 2015 12:10 am

וחברון שבע שנים נבנתה [מאי נבנתה] אילימא נבנתה ממש אפשר אדם בונה בית לבנו קטן קודם לבנו גדול דכתיב {בראשית י-ו} ובני חם כוש ומצרים וגו'

וברש''י פר' שלח; שבע שנים נבנתה. אפשר שבנה חם את חברון לכנען בנו הקטן, קודם שיבנה את צוען למצרים בנו הגדול,

גם בפר' עקב פירש''י; וחם בנה צוען למצרים בנו וחברון לכנען .

גם במדרש מובא כעין זה,

ואני שואל; מה המקור / הפסוק לקביעה זו שחם הוא זה שבנה את חברון ומנין שזה היה לבנו ?

רבותיי
הודעות: 310
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: סוטה ל''ד ע''ב - מנין שבנה חם את חברון וצוען למצרים וכנע

הודעהעל ידי רבותיי » א' נובמבר 29, 2015 12:33 am

המקור לקביעה זו הוא מסוגיא זו ממש שציינת אליה בכותרת האשכול.
לא לכל קביעה של חז''ל צריך מקור באחד מפסוקי התורה.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: סוטה ל''ד ע''ב - מנין שבנה חם את חברון וצוען למצרים וכנע

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' נובמבר 30, 2015 5:18 am

עיין בבאר בשדה פרשת שלח שעמד בכעין קושיא זו

יוס'ל
הודעות: 331
הצטרף: ג' פברואר 28, 2012 9:39 am

Re: סוטה ל''ד ע''ב - מנין שבנה חם את חברון וצוען למצרים וכנע

הודעהעל ידי יוס'ל » ב' נובמבר 30, 2015 3:46 pm

שברי לוחות כתב:עיין בבאר בשדה פרשת שלח שעמד בכעין קושיא זו


יישר כח,
אני במקומך הייתי גם נותן קישור
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 92&hilite=

מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

שבע שנים נבנתה

הודעהעל ידי מנחם » ג' יוני 13, 2017 11:00 pm

שבע שנים נבנתה. אפשר שבנה חם את חברון לכנען בנו הקטן, קודם שיבנה את צוען למצרים בנו הגדול, אלא שהיתה מבונה בכל טוב על אחד משבעה בצוען, ובא להודיעך שבחה של ארץ ישראל, שאין לך טרשין בארץ ישראל יותר מחברון, לפיכך הקצוה לקברות מתים, ואין לך מעולה בכל הארצות כמצרים, שנאמר כגן ה' כארץ מצרים (בראשית יג, י), וצוען היא המעולה שבארץ מצרים, ששם מושב המלכים, שנאמר כי היו בצוען שריו (ישעיה ל, ה), והיתה חברון טובה ממנה שבעה חלקים (סוטה לד:):

השאלות רבו במאמר זה:
  1. אפשר שבנה חם את חברון - מי אמר שחם בנה? הרי א"י נפלה בחלקו של שם והכנענים כבשו אותה מהם (רש"י בראשית יב ו)
  2. לכנען בנו הקטן קודם שיבנה את צוען למצרים בנו הגדול - לא יתכן? אולי מצרים היה יותר עצמאי מכנען, או סיבה אחרת?
  3. ....שאין לך טרשין בארץ ישראל יותר מחברון - האמנם?! כרמי חברון ידועים בטיבם!
  4. לפיכך הקצוה לקברות מתים - איזה? מערת המכפלה?! מקום קבורת ארבעה זוגות במשך כמה וכמה דורות. בכל עיר יש יותר קברות.
  5. ואין לך מעולה בכל הארצות כמצרים, שנאמר כגן ה' כארץ מצרים - רש"י במקומו פירש כגן ה' לאילנות כארץ מצרים לזרעים. אם מצרים טובה לזרעים, אין לך מעולה ממנה?!
  6. וצוען היא המעולה שבארץ מצרים, ששם מושב המלכים, שנאמר כי היו בצוען שריו - פתח בשרים וסיים במלכים, ומנין שמושב המלכים בשמן ישעיהו הוא מקום מושבם מקדם?
  7. והרי אף חברון היתה מושב מלכים בימי דוד?
  8. ומה למושב המלכים עם טיב הארץ? לכאורה הם קובעים את מושבם במקום מרכזי או במקום בעל שליטה אסטרטגית ולאו דווקא במקום הפורה שבארץ?

השאלה היותר קשה לפשוטו של מקרא, היא מה בא ללמדנו, אם להודיע קדמוניותה של חברון, תלי תניא בדלא תניא, שהרי חברון הוזכרה בימי אברהם ואת צוען לא הזכירה תורה עד כה.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים