מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: קידושין ב.

הודעהעל ידי החתן סופר » ב' אפריל 11, 2016 3:15 pm

לעורר על דברי הגמ' סוטה כב', א שמי שפוסק הלכה ממשנה הוא ממבלי עולם, וכן פה השמיט רש"י לומר שאם ילמד גמ' ויגיע לדף יב, ב יבין שתיקנו אמוראים תקנה לבטל קניין אישה בביאה..

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין ב.

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' מרץ 29, 2019 10:27 am

יפה. באמת יש פמ״ג (כמדומני בהלכות ברכות) שביאר רש״י הנ״ל בטוטו״ד. ועיין חתן סופר, ושלמת חיים (זוננפאלד) שהאריכו לבאר כוונתו.

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: קידושין ב.

הודעהעל ידי החתן סופר » ב' אפריל 01, 2019 9:18 pm

ובשאלה הפשוטה אם קידושי ביאה יש בהם פריצות למה חידשה התורה שאפשר לקדש בדרך פריצות?
יעויין באוצר מפרשי התלמוד קידושין ב. הערה 91 (ודומה לדברי הראשונים בתקנת שבועת היסת)

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין ב.

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 01, 2019 9:30 pm

אפשר לשלוח מש״כ שם?

החתן סופר
הודעות: 256
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: קידושין ב.

הודעהעל ידי החתן סופר » ב' אפריל 01, 2019 10:42 pm

תשובות יהודה גורדין אהע"ז סי' מ"ז וכתב שבזמן מתן תורה היה די לגדור הפריצות במה שאסר לבעול בלי קידושין אבל אח"כ נחשב גם קידושי ביאה לפריצות ושם בהערה דימה זה להא דתמורה יד ב דמשום עת לעשות לה' התירו לעבור בקום ועשה על איסור כתיבת דברים שבע"פ

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין ב.

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 01, 2019 11:05 pm

מעניין מאוד יישר כח.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין ב.

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוגוסט 15, 2023 5:44 pm

החתן סופר כתב:לעורר על דברי הגמ' סוטה כב', א שמי שפוסק הלכה ממשנה הוא ממבלי עולם, וכן פה השמיט רש"י לומר שאם ילמד גמ' ויגיע לדף יב, ב יבין שתיקנו אמוראים תקנה לבטל קניין אישה בביאה..

כמדומה שהשאלה נמחק בטעות.

השאלה היתה על רש״י בקידושין ב. מדוע השמיט תיבת ״וביאה״ בד״ה בכסף ובשטר

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קידושין ב.

הודעהעל ידי באמונתו » ג' אוגוסט 15, 2023 6:07 pm

רש"י כותב: בכסף ובשטר - מפרש בברייתא בגמ' וכו', והלא בביאה לא מפרש בברייתא בגמרא שום דבר.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוגוסט 15, 2023 6:13 pm

אבל רש״י מפרש ״ביאה״ בסוף הדיבור וא״כ ביאה שייך לד״ה, לא?

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי באמונתו » ג' אוגוסט 15, 2023 7:56 pm

שמואל דוד כתב:אבל רש״י מפרש ״ביאה״ בסוף הדיבור וא״כ ביאה שייך לד״ה, לא?

בכ"י ביאה הוא ד"ה נפרד:
https://www.nli.org.il/he/discover/manu ... FL22283924
ובפרט עיין: https://www.nli.org.il/en/discover/manu ... FL51626420
קבצים מצורפים
צילום מסך 2023-08-15 201519.png
צילום מסך 2023-08-15 201519.png (134.94 KiB) נצפה 2167 פעמים

אלון בן שמרי
הודעות: 143
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ג' אוגוסט 15, 2023 8:34 pm

ומה פשרן של המילים "ובביאה בכסף" הכתובים על הגליון?

אלון בן שמרי
הודעות: 143
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ג' אוגוסט 15, 2023 8:45 pm

ואם כבר מדברים על רש"י בקידושין ב'
יש להעיר על מ"ש רש"י
שאיסר האיטלקי הוא של כסף וצ"ע מנ"ל הא, ואיזה תוספת פי' יש בזה.
(ולהעיר שהרא"ש ב"מ פרק ד סימן כ חולק:
אמר רב כהנא אין אונאה לפרוטות פירש רש"י אם היה המקח שוה שש פרוטות אין אונאה לפרוטות בפחות מכאיסר שהוא מטבע כסף. ונ"ל דלא דק דאין מטבע של כסף פחותה ממעה.)

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי באמונתו » ג' אוגוסט 15, 2023 9:20 pm

אלון בן שמרי כתב:ומה פשרן של המילים "ובביאה בכסף" הכתובים על הגליון?

הינה הגהה ותיקון לשון רש"י, מפני הערת רב שמואל דוד היקר שליט"א הנ"ל.
אבל מאחר שברוב גרסאות איננו, מסתבר שההסבר ברש"י כנ"ל.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי באמונתו » ג' אוגוסט 15, 2023 9:31 pm

אלון בן שמרי כתב:ואם כבר מדברים על רש"י בקידושין ב'
יש להעיר על מ"ש רש"י
שאיסר האיטלקי הוא של כסף וצ"ע מנ"ל הא, ואיזה תוספת פי' יש בזה.
(ולהעיר שהרא"ש ב"מ פרק ד סימן כ חולק:
אמר רב כהנא אין אונאה לפרוטות פירש רש"י אם היה המקח שוה שש פרוטות אין אונאה לפרוטות בפחות מכאיסר שהוא מטבע כסף. ונ"ל דלא דק דאין מטבע של כסף פחותה ממעה.)

היות והאשה נקנית בכסף, מדגיש רש"י שהפרוטה נחושת, ולא של כסף, אמנם נערכת כלפי כסף, כי הוא אחד משמונה באיסר האטלקי, שהוא של כסף ממש.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין ב.

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוגוסט 15, 2023 9:55 pm

שמואל דוד כתב:יפה. באמת יש פמ״ג (כמדומני בהלכות ברכות) שביאר רש״י הנ״ל בטוטו״ד. ועיין חתן סופר, ושלמת חיים (זוננפאלד) שהאריכו לבאר כוונתו.

פרי מגדים אורח חיים אשל אברהם סימן קנז. ועיין דעת תורה שם, שו״ת חתן סופר סימן כו, ובשו״ת תורת חיים (זוננפלד) סימן סד מש״כ בביאור דבריו. (אגב, מהפרי מגדים רואים עד כמה יש לדייק בכל אות ואות של רבינו רש״י זצ״ל)

אלון בן שמרי
הודעות: 143
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ד' אוגוסט 16, 2023 12:20 am

באמונתו כתב:
אלון בן שמרי כתב:ואם כבר מדברים על רש"י בקידושין ב'
יש להעיר על מ"ש רש"י
שאיסר האיטלקי הוא של כסף וצ"ע מנ"ל הא, ואיזה תוספת פי' יש בזה.
(ולהעיר שהרא"ש ב"מ פרק ד סימן כ חולק:
אמר רב כהנא אין אונאה לפרוטות פירש רש"י אם היה המקח שוה שש פרוטות אין אונאה לפרוטות בפחות מכאיסר שהוא מטבע כסף. ונ"ל דלא דק דאין מטבע של כסף פחותה ממעה.)

היות והאשה נקנית בכסף, מדגיש רש"י שהפרוטה נחושת, ולא של כסף, אמנם נערכת כלפי כסף, כי הוא אחד משמונה באיסר האטלקי, שהוא של כסף ממש.

האם כוונתך לומר שהאשה נקנית בכסף ס"ל לרש"י דהיינו כסף ממש ולולא שהפרוטה הוא שמינית של מטבע של כסף לא היה אפשר לקדש בו מכיון שאינו כסף?

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' אוגוסט 16, 2023 12:33 am

אלון בן שמרי כתב:ואם כבר מדברים על רש"י בקידושין ב'
יש להעיר על מ"ש רש"י
שאיסר האיטלקי הוא של כסף וצ"ע מנ"ל הא, ואיזה תוספת פי' יש בזה.
(ולהעיר שהרא"ש ב"מ פרק ד סימן כ חולק:
אמר רב כהנא אין אונאה לפרוטות פירש רש"י אם היה המקח שוה שש פרוטות אין אונאה לפרוטות בפחות מכאיסר שהוא מטבע כסף. ונ"ל דלא דק דאין מטבע של כסף פחותה ממעה.)

עיין יין הרקח:
75B4FCB5-EB13-4987-84E8-252789C3F63F.jpeg
75B4FCB5-EB13-4987-84E8-252789C3F63F.jpeg (275.14 KiB) נצפה 2122 פעמים

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי באמונתו » ד' אוגוסט 16, 2023 12:34 am

אלון בן שמרי כתב:
באמונתו כתב:
אלון בן שמרי כתב:ואם כבר מדברים על רש"י בקידושין ב'
יש להעיר על מ"ש רש"י
שאיסר האיטלקי הוא של כסף וצ"ע מנ"ל הא, ואיזה תוספת פי' יש בזה.
(ולהעיר שהרא"ש ב"מ פרק ד סימן כ חולק:
אמר רב כהנא אין אונאה לפרוטות פירש רש"י אם היה המקח שוה שש פרוטות אין אונאה לפרוטות בפחות מכאיסר שהוא מטבע כסף. ונ"ל דלא דק דאין מטבע של כסף פחותה ממעה.)

היות והאשה נקנית בכסף, מדגיש רש"י שהפרוטה נחושת, ולא של כסף, אמנם נערכת כלפי כסף, כי הוא אחד משמונה באיסר האטלקי, שהוא של כסף ממש.

האם כוונתך לומר שהאשה נקנית בכסף ס"ל לרש"י דהיינו כסף ממש ולולא שהפרוטה הוא שמינית של מטבע של כסף לא היה אפשר לקדש בו מכיון שאינו כסף?

ייתכן לענ"ד.

אלון בן שמרי
הודעות: 143
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ד' אוגוסט 16, 2023 12:47 am

שמואל דוד כתב:
אלון בן שמרי כתב:ואם כבר מדברים על רש"י בקידושין ב'
יש להעיר על מ"ש רש"י
שאיסר האיטלקי הוא של כסף וצ"ע מנ"ל הא, ואיזה תוספת פי' יש בזה.
(ולהעיר שהרא"ש ב"מ פרק ד סימן כ חולק:
אמר רב כהנא אין אונאה לפרוטות פירש רש"י אם היה המקח שוה שש פרוטות אין אונאה לפרוטות בפחות מכאיסר שהוא מטבע כסף. ונ"ל דלא דק דאין מטבע של כסף פחותה ממעה.)

עיין יין הרקח:
75B4FCB5-EB13-4987-84E8-252789C3F63F.jpeg

איני מבין כלל הנ"מ בין נחושת לכסף לענין בירור המשקל. ומ"ש ודמיו הוא פשוט.

לכאורה דברי רש"י נסתרים מתוספתא
תוספתא מסכת בבא מציעא (ליברמן) פרק ג הלכה יג
הנחשת קונה את הכסף כיצד נתן לו שלשים איסר בדינר כסף הרי זה קנה כל מקום שהוא אבל אם נתן לו דינר של כסף בשלשי' איסר הרי זה לא קנה עד שימשוך.

אלון בן שמרי
הודעות: 143
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2022 8:45 am

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי אלון בן שמרי » ד' אוגוסט 16, 2023 12:55 am

באמונתו כתב:
אלון בן שמרי כתב:
באמונתו כתב:
אלון בן שמרי כתב:ואם כבר מדברים על רש"י בקידושין ב'
יש להעיר על מ"ש רש"י
שאיסר האיטלקי הוא של כסף וצ"ע מנ"ל הא, ואיזה תוספת פי' יש בזה.
(ולהעיר שהרא"ש ב"מ פרק ד סימן כ חולק:
אמר רב כהנא אין אונאה לפרוטות פירש רש"י אם היה המקח שוה שש פרוטות אין אונאה לפרוטות בפחות מכאיסר שהוא מטבע כסף. ונ"ל דלא דק דאין מטבע של כסף פחותה ממעה.)

היות והאשה נקנית בכסף, מדגיש רש"י שהפרוטה נחושת, ולא של כסף, אמנם נערכת כלפי כסף, כי הוא אחד משמונה באיסר האטלקי, שהוא של כסף ממש.

האם כוונתך לומר שהאשה נקנית בכסף ס"ל לרש"י דהיינו כסף ממש ולולא שהפרוטה הוא שמינית של מטבע של כסף לא היה אפשר לקדש בו מכיון שאינו כסף?

ייתכן לענ"ד.

מחודש, כי בפשטות כוונת המשנה היא באמרה כסף אינו להחומר אלא ל"געלט" בלע"ז. אך יש בדבריך מקום ליישב דברי ר' יוסף לקמן דף י"ב שאפי' פחות מאחד משמונה באיסר אפשר לקדש בו, ולהנ"ל יש לומר שפי' שהמשנה מבארת רק שהפרוטה הוא חלק ממטבע כסף אבל לא שצריך באמת שוויות כזו.

טור תלגא
הודעות: 455
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: קידושין ב.

הודעהעל ידי טור תלגא » ד' אוגוסט 16, 2023 10:21 pm

שמואל דוד כתב:
שמואל דוד כתב:יפה. באמת יש פמ״ג (כמדומני בהלכות ברכות) שביאר רש״י הנ״ל בטוטו״ד. ועיין חתן סופר, ושלמת חיים (זוננפאלד) שהאריכו לבאר כוונתו.

פרי מגדים אורח חיים אשל אברהם סימן קנז. ועיין דעת תורה שם, שו״ת חתן סופר סימן כו, ובשו״ת תורת חיים (זוננפלד) סימן סד מש״כ בביאור דבריו. (אגב, מהפרי מגדים רואים עד כמה יש לדייק בכל אות ואות של רבינו רש״י זצ״ל)

כדי להקל על הציבור
פרי מגדים https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 15&hilite=
חתן סופר https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=130
שו"ת הגריח"ז https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 59&hilite=
דעת תורה https://tablet.otzar.org/#/b/8526/p/PID ... 2213504605

תבא
הודעות: 398
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי תבא » ה' אוגוסט 24, 2023 9:56 pm

אלון בן שמרי כתב:
באמונתו כתב:
אלון בן שמרי כתב:
באמונתו כתב:
אלון בן שמרי כתב:ואם כבר מדברים על רש"י בקידושין ב'
יש להעיר על מ"ש רש"י
שאיסר האיטלקי הוא של כסף וצ"ע מנ"ל הא, ואיזה תוספת פי' יש בזה.
(ולהעיר שהרא"ש ב"מ פרק ד סימן כ חולק:
אמר רב כהנא אין אונאה לפרוטות פירש רש"י אם היה המקח שוה שש פרוטות אין אונאה לפרוטות בפחות מכאיסר שהוא מטבע כסף. ונ"ל דלא דק דאין מטבע של כסף פחותה ממעה.)

היות והאשה נקנית בכסף, מדגיש רש"י שהפרוטה נחושת, ולא של כסף, אמנם נערכת כלפי כסף, כי הוא אחד משמונה באיסר האטלקי, שהוא של כסף ממש.

האם כוונתך לומר שהאשה נקנית בכסף ס"ל לרש"י דהיינו כסף ממש ולולא שהפרוטה הוא שמינית של מטבע של כסף לא היה אפשר לקדש בו מכיון שאינו כסף?

ייתכן לענ"ד.

מחודש, כי בפשטות כוונת המשנה היא באמרה כסף אינו להחומר אלא ל"געלט" בלע"ז. אך יש בדבריך מקום ליישב דברי ר' יוסף לקמן דף י"ב שאפי' פחות מאחד משמונה באיסר אפשר לקדש בו, ולהנ"ל יש לומר שפי' שהמשנה מבארת רק שהפרוטה הוא חלק ממטבע כסף אבל לא שצריך באמת שוויות כזו.

ענין זה כבר נחלקו בו הראשונים, אם כסף האמור בתורה היינו 'געלט' או 'זילבר' ושמא מטבע, יעוי' באבני מילואים ריש סימן כז בשיטות הרמב"ם והרשב"א והריטב"א, וחזון איש סימן קמח לדף יא:

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין ב. בכסף בשטר ״ובביאה״

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוגוסט 24, 2023 10:02 pm

עיין קידושין דף יא


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 96 אורחים

cron