קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4271
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי מיללער » ד' אפריל 13, 2016 4:39 pm

בגמ' מייתי ראיה שיש לאדם לכבד את אביו אף במקום שהבן הוא רבו של אביו מהא דאמר ליה שמואל לר"י שיננא קום מקמי אבוך, והלא ר"י היה רבו של ר' יחזקאל אביו.

ופירש"י שזה שר' יהודה היה רבו של אביו מצינו לעיל לב. בהא דמתני רב יחזקאל לרמי בריה, ובנו ר' יהודה תיקן את אביו באמרו אבא לא תתניה הכי, עיי"ש

האם זו המקור היחיד לזה שר"י היה רבו של אביו? והיינו שמשו"ז גופא נעשה רבו כדאמרי' אפי' אות אחת וכו'
ועוד למה לא הביאו ראיה מזו גופיה דאמר לו שמואל שם שלא יאמר לאביו בלשון הזה שאין זה כיבוד אב, הרי לן שיש לבן לכבד את אביו אפי' במקום שהוא רבו (ואולי מורא שאני וכאן השאלה היתה רק על כבוד והידור כקימה).

שמואל דוד
הודעות: 3220
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 18, 2016 10:41 am

גם לי היה הערה זו ולא מצאתי מי שהעיר בזה

אותה אבקש
הודעות: 312
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי אותה אבקש » ג' אוקטובר 31, 2017 7:05 pm

ועיין במה שכתב בענין הגאון הבקיא רי"ח סופר בספרו זכות יצחק סימן מ"ג.

צופר הנעמתי
הודעות: 1673
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ג' אוקטובר 31, 2017 7:35 pm

מיללער כתב:בגמ' מייתי ראיה שיש לאדם לכבד את אביו אף במקום שהבן הוא רבו של אביו מהא דאמר ליה שמואל לר"י שיננא קום מקמי אבוך, והלא ר"י היה רבו של ר' יחזקאל אביו.

ופירש"י שזה שר' יהודה היה רבו של אביו מצינו לעיל לב. בהא דמתני רב יחזקאל לרמי בריה, ובנו ר' יהודה תיקן את אביו באמרו אבא לא תתניה הכי, עיי"ש

האם זו המקור היחיד לזה שר"י היה רבו של אביו? והיינו שמשו"ז גופא נעשה רבו כדאמרי' אפי' אות אחת וכו'
ועוד למה לא הביאו ראיה מזו גופיה דאמר לו שמואל שם שלא יאמר לאביו בלשון הזה שאין זה כיבוד אב, הרי לן שיש לבן לכבד את אביו אפי' במקום שהוא רבו (ואולי מורא שאני וכאן השאלה היתה רק על כבוד והידור כקימה).


לא הבנתי מה הקושיא. רש"י לא אומר שמשם הגמ' ידעה שר"י היה רבו של אביו, הגמ' ידעה את זה כי היא ידעה ולא צריך לחפש לה מקורות - רש"י רק מציין לזה שמצאנו לעיל שהיה רבו של אביו במעשה של לא תתנייה הכי.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4271
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי מיללער » ג' אוקטובר 31, 2017 7:40 pm

אותה אבקש כתב:ועיין במה שכתב בענין הגאון הבקיא רי"ח סופר בספרו זכות יצחק סימן מ"ג.

אפשר להעתיק?

ואם האשכול עלה - בב"מ תחלת פרק הזהב "מתני ליה רבי לרבי שמעון בריה הזהב קונה את הכסף א"ל רבי שנית לנו בילדותיך הכסף קונה את הזהב ותחזור ותשנה לנו בזקנותיך הזהב קונה את הכסף"

האם זהו הדין שאם האב מלמד את בנו תורה קורא לו הבן בתואר 'רבי' ולא בתואר 'אבא'?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4271
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי מיללער » ג' אוקטובר 31, 2017 7:44 pm

צופר הנעמתי כתב:
מיללער כתב:בגמ' מייתי ראיה שיש לאדם לכבד את אביו אף במקום שהבן הוא רבו של אביו מהא דאמר ליה שמואל לר"י שיננא קום מקמי אבוך, והלא ר"י היה רבו של ר' יחזקאל אביו.

ופירש"י שזה שר' יהודה היה רבו של אביו מצינו לעיל לב. בהא דמתני רב יחזקאל לרמי בריה, ובנו ר' יהודה תיקן את אביו באמרו אבא לא תתניה הכי, עיי"ש

א. האם זו המקור היחיד לזה שר"י היה רבו של אביו? והיינו שמשו"ז גופא נעשה רבו כדאמרי' אפי' אות אחת וכו'

ב. ועוד למה לא הביאו ראיה מזו גופיה דאמר לו שמואל שם שלא יאמר לאביו בלשון הזה שאין זה כיבוד אב, הרי לן שיש לבן לכבד את אביו אפי' במקום שהוא רבו (ואולי מורא שאני וכאן השאלה היתה רק על כבוד והידור כקימה).


לא הבנתי מה הקושיא. רש"י לא אומר שמשם הגמ' ידעה שר"י היה רבו של אביו, הגמ' ידעה את זה כי היא ידעה ולא צריך לחפש לה מקורות - רש"י רק מציין לזה שמצאנו לעיל שהיה רבו של אביו במעשה של לא תתנייה הכי.


מה שהדגשתי עכשיו באות א' לא היתה 'קושיא' אלא 'שאלה' אם בכל הש"ס אין לנו ראי' יותר טובה ומקור אחר לזה שר' יהודה היה רבו של אביו - והשנית - מה הכוונה שהיה רבו, האם מדובר במובן רגילה שהאב למד אצל הבן, או שאכן רק זה היה הדבר היחיד שלמד אצלו

אח"כ הקשיתי, למה אין הגמ' מביאה ראי' משם

אותה אבקש
הודעות: 312
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי אותה אבקש » ג' אוקטובר 31, 2017 7:56 pm

בלא עיון כעת, האם לא יתכן לפתוח את ראשי התיבות א"ל -אמרו ליה והכוונה על התלמידים
שאמרו כך.
לכאורה לפי"ז גם הלשון מובנת שפיר.

אין בידי זמן להעתיק, ולסרוק איני יודע, אולי יחוס אחד מחו"ר הפורום ויעלה.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4271
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי מיללער » ג' אוקטובר 31, 2017 8:04 pm

אותה אבקש כתב:בלא עיון כעת, האם לא יתכן לפתוח את ראשי התיבות א"ל -אמרו ליה והכוונה על התלמידים
שאמרו כך.
לכאורה לפי"ז גם הלשון מובנת שפיר.

[/]


צודק לכאורה וראיה 'שנית לנו' בלשון רבים ולא 'שנית לי'

שמואל דוד
הודעות: 3220
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אפריל 15, 2018 4:15 am

מיללער כתב:
אותה אבקש כתב:ועיין במה שכתב בענין הגאון הבקיא רי"ח סופר בספרו זכות יצחק סימן מ"ג.

אפשר להעתיק?

ואם האשכול עלה - בב"מ תחלת פרק הזהב "מתני ליה רבי לרבי שמעון בריה הזהב קונה את הכסף א"ל רבי שנית לנו בילדותיך הכסף קונה את הזהב ותחזור ותשנה לנו בזקנותיך הזהב קונה את הכסף"

האם זהו הדין שאם האב מלמד את בנו תורה קורא לו הבן בתואר 'רבי' ולא בתואר 'אבא'?

עיין רמ״א וש״ך ביו״ד

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4271
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי מיללער » ד' אוקטובר 03, 2018 6:12 am

מיללער כתב: - בב"מ תחלת פרק הזהב "מתני ליה רבי לרבי שמעון בריה הזהב קונה את הכסף א"ל רבי שנית לנו בילדותיך הכסף קונה את הזהב ותחזור ותשנה לנו בזקנותיך הזהב קונה את הכסף"

האם זהו הדין שאם האב מלמד את בנו תורה קורא לו הבן בתואר 'רבי' ולא בתואר 'אבא'?

בגיטין סז. אמר שמואל אמר רבי הלכה כרבי יוסי דאמר מילי לא מימסרן לשליח, אמר לפניו רבי שמעון ברבי מאחר שר"מ וחנינא איש אונו חולקין על רבי יוסי מה ראה רבי לומר הלכה כרבי יוסי, אמר לו שתוק בני שתוק לא ראית את רבי יוסי, אילמלי ראיתו נימוקו עמו.

(אולם יש גורסין שם שהשואל היה רבי ישמעאל ברבי יוסי, אולם הגירסא קשה יותר שא"כ כששאל למה פסק רבי רבי יוסי 'אביו' קראו בשמו 'רבי יוסי' ולא 'אבא', ועוד תשובת רבי שתוק בני שתוק, נראה יותר שהשואל היה בנו ר' שמעון - וכבר העיר הגריעב"ץ שהגהה זו לגרוס ר"י ברבי יוסי נמחק)

קאצ'קלה
הודעות: 1232
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' אוקטובר 03, 2018 6:29 am

מיללער כתב:בגיטין סז. אמר שמואל אמר רבי הלכה כרבי יוסי דאמר מילי לא מימסרן לשליח, אמר לפניו רבי שמעון ברבי מאחר שר"מ וחנינא איש אונו חולקין על רבי יוסי מה ראה רבי לומר הלכה כרבי יוסי, אמר לו שתוק בני שתוק לא ראית את רבי יוסי, אילמלי ראיתו נימוקו עמו.

(אולם יש גורסין שם שהשואל היה רבי ישמעאל ברבי יוסי, אולם הגירסא קשה יותר שא"כ כששאל למה פסק רבי רבי יוסי 'אביו' קראו בשמו 'רבי יוסי' ולא 'אבא', ועוד תשובת רבי שתוק בני שתוק, נראה יותר שהשואל היה בנו ר' שמעון - וכבר העיר הגריעב"ץ שהגהה זו לגרוס ר"י ברבי יוסי נמחק)

ההכרח הגמור לביטולה של הגירסא התמוהה (שמקורה במגדל דוד בשם ס"א) 'ר' ישמעאל בר' יוסי' הוא, ממה שאמר רבי: "לא ראית את ר' יוסי, אילמלי ראיתו נמוקו עמו!".

מבני עליה
הודעות: 108
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי מבני עליה » ד' אוקטובר 10, 2018 10:17 pm

מיללער כתב:
האם זהו הדין שאם האב מלמד את בנו תורה קורא לו הבן בתואר 'רבי' ולא בתואר 'אבא'?

ב"ק ע. אמר רבי יוסי כשהלך אבא חלפתא אצל ר' יוחנן בן נורי ללמוד תורה. וראה שם בחי' רעק"א "הכחול".

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4271
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי מיללער » ד' אוקטובר 10, 2018 10:49 pm

מבני עליה כתב:
מיללער כתב:
האם זהו הדין שאם האב מלמד את בנו תורה קורא לו הבן בתואר 'רבי' ולא בתואר 'אבא'?

ב"ק ע. אמר רבי יוסי כשהלך אבא חלפתא אצל ר' יוחנן בן נורי ללמוד תורה. וראה שם בחי' רעק"א "הכחול".

זה דיון נפרד לגבי הזכרת אביו בשמו, שנידון באשכול אחר באריכות:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=438420#p438420

מבני עליה
הודעות: 108
הצטרף: א' דצמבר 06, 2015 2:30 pm

Re: קידושין לג: רב יהודה היה רבו של ר' יחזקאל אביו?

הודעהעל ידי מבני עליה » ד' אוקטובר 10, 2018 11:16 pm

מיללער כתב:
מבני עליה כתב:
מיללער כתב:
האם זהו הדין שאם האב מלמד את בנו תורה קורא לו הבן בתואר 'רבי' ולא בתואר 'אבא'?

ב"ק ע. אמר רבי יוסי כשהלך אבא חלפתא אצל ר' יוחנן בן נורי ללמוד תורה. וראה שם בחי' רעק"א "הכחול".

זה דיון נפרד לגבי הזכרת אביו בשמו, שנידון באשכול אחר באריכות:
viewtopic.php?p=438420#p438420

אין לירעק"א הזה לפני אבל זכורני שביאר שם שתיבת "אבא" היא הדרך כבוד שמתרת קריאת אביו בשמו.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים