מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

קידושין ע

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 4268
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

קידושין ע

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 22, 2016 7:25 am

מדוע שינה בגמרא בלשונה מפיתקא לטסקא לדיסקא?

יאיר
הודעות: 10043
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: קידושין ע

הודעהעל ידי יאיר » א' מאי 22, 2016 8:45 am

שינתה הגמרא*

ביקורת תהיה
הודעות: 965
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קידושין ע

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מאי 19, 2019 2:37 am

'תֵּל חַרְשָׁא' – זֶה שֶׁקּוֹרֵא 'אַבָּא' וְאִמּוֹ מְשַׁתַּקְתּוֹ.
תימה, והרי אינו מכיר את אביו, אם כן אפוא למי הוא קורא 'אבא'? ועוד, מה איכפת לה לאמו שקורא פלוני 'אבא'?

שמואל דוד
הודעות: 4268
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין ע

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 19, 2019 6:20 am


ביקורת תהיה
הודעות: 965
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קידושין ע

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מאי 19, 2019 8:42 am

ובספרים חיצונים ישנם ביאורים אחרים לכינוי 'שתוקי':
א) שאנוס לשתוק כשהוא נשאל על אביו, משום שאינו ידוע לו. (מלון אבן שושן)
ב) שכששואל את אמו מיהו אביו, משתיקה היא אותו. (המכלול)
כלום ביאורים אלו נובעים ממקור מים חיים, או ממעין נרפשׂ מוצאם?

שמואל דוד
הודעות: 4268
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: קידושין ע

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 19, 2019 9:21 am

ביקורת תהיה כתב:ב) שכששואל את אמו מיהו אביו, משתיקה היא אותו. (המכלול)
כלום ביאורים אלו נובעים ממקור מים חיים, או ממעין נרפשׂ מוצאם?

גם אני שמעתי ביאור זה (איני זוכר מאיפה). וחיפשתי באוצר ומצאתי שכ״כ בספר שבו ואחלמה עמ״ס קידושין. (ועיין רש״י יבמות לז)

יהודי טבעי
הודעות: 258
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: קידושין ע

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ה' מאי 23, 2019 8:58 pm

ביקורת תהיה כתב:ובספרים חיצונים ישנם ביאורים אחרים לכינוי 'שתוקי':
א) שאנוס לשתוק כשהוא נשאל על אביו, משום שאינו ידוע לו. (מלון אבן שושן)
ב) שכששואל את אמו מיהו אביו, משתיקה היא אותו. (המכלול)
כלום ביאורים אלו נובעים ממקור מים חיים, או ממעין נרפשׂ מוצאם?


לו יהי, והרי זה פירוש טוב במשתקתו, קבל את האמת ממי שאמרו

ביקורת תהיה
הודעות: 965
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קידושין ע

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' מאי 24, 2019 10:10 am

אך אין הפירושים הולמים את לשון הגמרא: שקורא 'אבא'.
ולשון רש"י במשנה: כשקורא פלוני 'אבא', אמו משתקתו.

ביקורת תהיה
הודעות: 965
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: קידושין ע

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יוני 02, 2019 10:14 am

שמואל דוד כתב:מדוע משתנה הלשון בגמרא מפיתקא לטסקא לדיסקא?
שיבוש הוא שנשתבשו הספרים, וצ"ל בכל הסיפור 'דיסקא'.
הנוסח 'טסקא' הוא שיבוש גמור, אך גם הנוסח 'פיתקא' איננו הנוסח הנכון;
הנוסח בספר הערוך: 'דסקא דזמינותא'.


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 8 אורחים