עמוד 1 מתוך 1

קידושין ע

פורסם: א' מאי 22, 2016 7:25 am
על ידי שמואל דוד
מדוע שינה בגמרא בלשונה מפיתקא לטסקא לדיסקא?

Re: קידושין ע

פורסם: א' מאי 22, 2016 8:45 am
על ידי יאיר
שינתה הגמרא*

Re: קידושין ע

פורסם: א' מאי 19, 2019 2:37 am
על ידי ביקורת תהיה
'תֵּל חַרְשָׁא' – זֶה שֶׁקּוֹרֵא 'אַבָּא' וְאִמּוֹ מְשַׁתַּקְתּוֹ.
תימה, והרי אינו מכיר את אביו, אם כן אפוא למי הוא קורא 'אבא'? ועוד, מה איכפת לה לאמו שקורא פלוני 'אבא'?

Re: קידושין ע

פורסם: א' מאי 19, 2019 6:20 am
על ידי שמואל דוד

Re: קידושין ע

פורסם: א' מאי 19, 2019 8:42 am
על ידי ביקורת תהיה
ובספרים חיצונים ישנם ביאורים אחרים לכינוי 'שתוקי':
א) שאנוס לשתוק כשהוא נשאל על אביו, משום שאינו ידוע לו. (מלון אבן שושן)
ב) שכששואל את אמו מיהו אביו, משתיקה היא אותו. (המכלול)
כלום ביאורים אלו נובעים ממקור מים חיים, או ממעין נרפשׂ מוצאם?

Re: קידושין ע

פורסם: א' מאי 19, 2019 9:21 am
על ידי שמואל דוד
ביקורת תהיה כתב:ב) שכששואל את אמו מיהו אביו, משתיקה היא אותו. (המכלול)
כלום ביאורים אלו נובעים ממקור מים חיים, או ממעין נרפשׂ מוצאם?

גם אני שמעתי ביאור זה (איני זוכר מאיפה). וחיפשתי באוצר ומצאתי שכ״כ בספר שבו ואחלמה עמ״ס קידושין. (ועיין רש״י יבמות לז)

Re: קידושין ע

פורסם: ה' מאי 23, 2019 8:58 pm
על ידי יהודי טבעי
ביקורת תהיה כתב:ובספרים חיצונים ישנם ביאורים אחרים לכינוי 'שתוקי':
א) שאנוס לשתוק כשהוא נשאל על אביו, משום שאינו ידוע לו. (מלון אבן שושן)
ב) שכששואל את אמו מיהו אביו, משתיקה היא אותו. (המכלול)
כלום ביאורים אלו נובעים ממקור מים חיים, או ממעין נרפשׂ מוצאם?


לו יהי, והרי זה פירוש טוב במשתקתו, קבל את האמת ממי שאמרו

Re: קידושין ע

פורסם: ו' מאי 24, 2019 10:10 am
על ידי ביקורת תהיה
אך אין הפירושים הולמים את לשון הגמרא: שקורא 'אבא'.
ולשון רש"י במשנה: כשקורא פלוני 'אבא', אמו משתקתו.

Re: קידושין ע

פורסם: א' יוני 02, 2019 10:14 am
על ידי ביקורת תהיה
שמואל דוד כתב:מדוע משתנה הלשון בגמרא מפיתקא לטסקא לדיסקא?
שיבוש הוא שנשתבשו הספרים, וצ"ל בכל הסיפור 'דיסקא'.
הנוסח 'טסקא' הוא שיבוש גמור, אך גם הנוסח 'פיתקא' איננו הנוסח הנכון;
הנוסח בספר הערוך: 'דסקא דזמינותא'.