מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 22, 2020 7:02 am

כמדומני שהרבה פעמים כתב רש״י ״בסדר יומא״ במקום לכתוב ״במסכת יומא״, האם יש למישהו שום מידע בזה?

בן ראובן
הודעות: 954
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' יולי 22, 2020 7:20 pm

שמואל דוד כתב:כמדומני שהרבה פעמים כתב רש״י ״בסדר יומא״ במקום לכתוב ״במסכת יומא״, האם יש למישהו שום מידע בזה?


"בסדר" אינו במקום "במסכת", אלא שם המסכת הוא "סדר יומא", היינו סדר היום (דיוה"כ).

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' דצמבר 01, 2020 2:27 am

פסחים ז:

רש״י ד״ה וכי לא סגי וכו׳ כדאמרן בקדושין פרק קמא קרוב לסופו כו׳

האם מצינו לשון זה בעוד מקומות?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' דצמבר 01, 2020 4:22 am

נראה שאינו מרש"י אלא תוספת מאוחרת בחלק מהדפוסים נמצא בסוגריים

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' דצמבר 01, 2020 4:23 am

אולי.
בדפוס ונציה אינו בסוגריים.

תלמוד_ישן
הודעות: 460
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ג' דצמבר 01, 2020 4:36 am

שמואל דוד כתב:האם מצינו לשון זה בעוד מקומות?

חיפשתי ולא נמצא כלשון זו עוד פעם בגפ"ת.
האם אתה אומר שבדפוס ונציה תיבות אלו נמצאות - אבל בלי סוגריים?
נערך לאחרונה על ידי תלמוד_ישן ב א' דצמבר 13, 2020 2:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' דצמבר 01, 2020 5:22 am

תלמוד_ישן כתב:גם יש לבדוק בדפוס שונצינו (באתר הכי גרסינן)

אשמח בלינק

תלמוד_ישן
הודעות: 460
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ג' דצמבר 01, 2020 5:27 am


שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' דצמבר 01, 2020 7:19 am

יישר כח גדול! אולם לא מצאתי כת״י של רש״י. רק של גמרא.

תלמוד_ישן
הודעות: 460
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ג' דצמבר 01, 2020 2:30 pm

שמואל דוד כתב:יישר כח גדול! אולם לא מצאתי כת״י של רש״י. רק של גמרא.

נכון. כת"י של רש"י נמצאים באתר כתיב, ראה כאן:
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=7&t=22946
נערך לאחרונה על ידי תלמוד_ישן ב א' דצמבר 13, 2020 2:53 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' דצמבר 01, 2020 5:53 pm

יישר כח גדול!

עיינתי בכת״י ומצאתי:

7268FBB2-DA91-4C21-BE60-AB8955A4C32A.jpeg
7268FBB2-DA91-4C21-BE60-AB8955A4C32A.jpeg (68.37 KiB) נצפה 5108 פעמים
8963E37F-B309-43ED-8196-02DEC9FBA757.jpeg
8963E37F-B309-43ED-8196-02DEC9FBA757.jpeg (44.24 KiB) נצפה 5108 פעמים

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' דצמבר 02, 2020 12:15 am

מעניין מאוד שני הלשונות האלו סמוך לסופו, וכן בסיפיה גם כן לא תמצא בשום מקום נוסף כמ"מ בדרך כלל תמצא בשלהי פרק וכד' , ומה גם שאן זה לא בסוף הפרק אלא בתחילה הרבע האחרון ויש באמת לבדוק מה היחודיות שרש"י רצה שנדע בדיוק מה המקום ולכן ציין מ"מ מדויק באיזה גירסא שנבחר

במסתרים
הודעות: 1771
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי במסתרים » ד' דצמבר 02, 2020 3:11 am

אהרן תאומים כתב:ויש באמת לבדוק מה היחודיות שרש"י רצה שנדע בדיוק מה המקום ולכן ציין מ"מ מדויק באיזה גירסא שנבחר

אולי מפני שהפרק ארוך מאד, במספר ארבעים דפים בדפוס עכ"פ.

תלמוד_ישן
הודעות: 460
הצטרף: ו' אוקטובר 02, 2020 7:49 pm
מיקום: talyashan@gmail.com

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי תלמוד_ישן » ד' דצמבר 02, 2020 3:22 am

אהרן תאומים כתב:מעניין מאוד שני הלשונות האלו סמוך לסופו, וכן בסיפיה גם כן לא תמצא בשום מקום נוסף כמ"מ בדרך כלל תמצא בשלהי פרק וכד' , ומה גם שאן זה לא בסוף הפרק אלא בתחילה הרבע האחרון ויש באמת לבדוק מה היחודיות שרש"י רצה שנדע בדיוק מה המקום ולכן ציין מ"מ מדויק באיזה גירסא שנבחר

פרק הראשון ממסכת קידושין הוא ארוך ביותר (נגמר בדף מא.), ויתכן שרצה רש"י לתת איזה מראה מקום כדי להקל על המעיין.
אבל אין זה מתרץ על שאר המקומות בפירושו כשציין לסוף פרק הנ"ל ולא כתב "סמוך לסופו".
ומעניין לדעת באיזה דפוס הוסיפו את הסוגריים. רוב המראה מקומות שברש"י הנמצאים בסוגריים הוסיפו בדפוס אמשטרדם (שנת תע"ד, נמצא באוצר) ובדפוס פרופס. אבל כמו שהוכחת מהכת"י, תיבות אלו קדמו לתקופת הדפוס, ומסתבר שרש"י עצמו כתב כן. וא"כ אין לשום אותן בסוגריים.
מה עשו בגמרת עוז והדר במהדורה האחרונה (ויש לבדוק גם בהשלמות להגהות וציונים)?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' דצמבר 11, 2020 3:20 am

מבדיקה שערכתי מיקום זה של הברייתא ע"פ המ"מ לדף כט יוצא אחרי כ 19 אלף מילים מתחילת הפרק, כשלאחריו יש עוד כ9.5 אלף מילים עד סוף הפרק כך שקשה לומר שרש"י נותן מיקום מדויק יותר על פי אורכו של הפרק ולהזכירכם אורך של מספר הדפים אינו שייך למ"מ של רש"י שלמד בכתב יד ולא בדפוס עם סדר הדפים,
וכן רש"י מביא כמה פעמים מראה מקומות בפרק קמא דקידושין מדפים כט לד והלאה (ראה עירובין כ"ז יבמות ה ועוד) ולא ציין בלשון זה , אלא שב"ה שלא זילזלתי בשאילה זו על מראה המקום הנדיר הזה ברש"י ומצאתי מגדים, שיש פעמיים שמוזכרת ברייתא זו בפרק קמא בדף כט ע"א ובדף ל ע"ב, המחפש לפי הוראתו של רש"י סמוך לסופו.קרוב לסופו יחפש מהסוף להתחלה ואז יגיע ראשונה לאיזכור השני וזה מה שרש"י רצה שלא נגיע לראשון ששם כתוב דת''ר האב חייב בבנו למולו ולפדותו וללמדו תורה ולהשיאו אשה וללמדו אומנות וי''א אף להשיטו במים רבי יהודה אומר כל שאינו מלמד את בנו אומנות מלמדו ליסטות ליסטות ס''ד אלא כאילו מלמדו ליסטות: למולו מנלן דכתיב {בראשית כא-ד} וימל אברהם את יצחק בנו והיכא דלא מהליה אבוה מיחייבי בי דינא למימהליה דכתיב {בראשית יז-י} המול לכם כל זכר והיכא דלא מהליה בי דינא מיחייב איהו למימהל נפשיה דכתיב {בראשית יז-יד} וערל זכר אשר לא ימול את בשר ערלתו ונכרתה איהי מנלן דלא מיחייבא דכתיב {בראשית כא-ד} כאשר צוה אותו אלהים אותו ולא אותה,
על פי זה גם למוהל יש חלק בחיוב כדין כלל ישראל וזה לא מתאים עם קושית הגמרא כאן משא"כ בדף ל ע"ב שם מוזכר רק שהאבא חייב והאימא פטורה ובעצם זה הוא עומק הדברים, התוספות שם בדף כט שואל מדוע צריך לימוד מיוחד לפטור את האימא הרי זה מצות עשה שהזמן גרמא ותוספות עונה שזה לדעת המ"ד שנוהג גם בלילה, ובספר המקנה תירץ שיש שני מיני חיובים חיוב שהילד יהיה נימול בחיוב זה כולם שוים כולל האימא ובוודאי גם מוהל כשהאבל לא מל או לא יכול למול ולא משנה מאיזה סיבה, ויש עוד חיוב המוטל על האבא למולו בחיוב זה רצינו לומר שגם האימא תהיה חייבת כאחריות ההורים על הבן וכפי שגם מצאנו בתורה שציפורה מלה את בנה, ולזה הגיע פטור מיוחד ציוה אותו את אברהם ולא אותה את שרה כפי שרש"י מסביר, זו גם השאילה של הגמרא פה שהמהל בחלק זה של מצות האבא לא חייב כלל ואם האבא באמת מל הכא נמי שיוכל לומר למולו, והיא היא גם בדיקת חמץ שמועלת על הבודק בביתו שהעיקר בביטול ואינו יכול למנות שליח לביטול שהוא חלק מהבדיקה והביעור, ואפשר שלכן לגבי ברית האבא ממנה את המוהל שליח על מנת לקיים את החלק שהוא חייב האחריות להביא את הבן בברית של א"א כי את עצם המילה המוהל יכול לעשות גם ללא שליחות וכן לברך כי הרי חייב מדין שכל ישראל והית דין מצווים למולו והרי האבא באמת לא יכול מעשי למולו,

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי נהר שלום » ד' מרץ 17, 2021 3:49 am

ראו מאמרו של הרב אהרן גבאי בקובץ בית אהרן וישראל האחרון viewtopic.php?f=7&t=25426&view=unread#p698128

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' מרץ 17, 2021 4:15 am

מאמר מעניין אבל סותר את עצמו בתוך הדברים, וגם במסקנות מעמעם, ומה שאני הבחנתי ובדרך כלל בדקתי שהמקומות שרש"י כותב מפרש בגמרא הוא במקומות שסביר שהפשט שנפרש לעצמנו הן מחמת ידיעה קודמת ממשניות קודמים או מתוך המשנה או שהדברים מאוד פשוטים, ואותו פירוש הוא "הנכון" אזי אם יש הרחבה קצת לפירוש או פירוש נוסף וכדומה, אז כותב רש"י מפרש - הפשט יפורש ויורחב יותר בגמרא, ובמקומות שכתב בגמרא מפרש הרי שבגמרא נראה פשט חדש לחלוטין ויתכן שהפשט שאנו מפרשים לעצמינו עכשיו אינו נכון כלל וכדאי לחכות לפירוש הגמרא
וראה לדוגמא כבר באיזכור הראשון בש"ס כמדומני משתבש הכלל של הכותב הנכבד, משנה זו בברכות כח: מתני' מעין שמנה עשרה. בגמרא מפרש: הושע ה' וכו'. זו תפלה קצרה: בכל פרשת העבור כו'. מפרש בגמרא:
על מעין שמו"ע כולם מקשרים את זה במושכל ראשון עם תפלה קצרה תפילת הביננו, המוזכרת גם בדף ג. בתחילת המסכת, ובגמרא כאן נראה פירוש שונה לחלוטין של רב והוא הפירוש הראשון בגמרא שמקצר כל ברכה וברכה, וע"כ הוא פשט הפוך משלמדנו, וגם חשוב שנדע זאת מראש שלא נסיק מסקנה, לעומת זה בפרשת העיבור יתכן ונבאר לעצמנו כפי שרש"י בגמרא מסביר - בכל פרשת העבור וכו'. כמו פרישת העבור: אפי' בשעה שאתה מתמלא עליהם עברה כאשה עוברה. והכי משמע בכל עניני פרישת העבור כגון עברה בעברה:
בכל אופן הגמרא תרחיב ותבאר דבר זה שגם אם לא ביארנוהו נכון במשנה אלא יותר הובן הדבר באופן כללי שמדובר בבקשת תפילה לא ישנה מסקנה הלכתית

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לשון רש"י במשנה שבגמרא - בגמרא מפרש או לקמן מפרש

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' יולי 30, 2021 3:07 am

מיללער כתב:בדר"כ כשרש"י רוצה לציין על משנה שבגמ' שבגמרא מפרש דבר שבמשנה, נוקט בלשונו הקצר: בגמרא מפרש
שמתי לב שבמסכת סוטה כותב רש"י בכל פעם: לקמן מפרש - וכוונתו על הגמרא - הלא דבר הוא, האם זה אומר משהו לגבי שינוי לשונות ברש"י בין מסכתא למסכתא?

סוכה כב. רש"י ד"ה מתני' סוכה המדובללת - לקמן מפרש לה בגמרא

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לשון רש"י במשנה שבגמרא - בגמרא מפרש או לקמן מפרש

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוגוסט 08, 2021 5:09 am

שייף נפיק כתב:יש גם לשים לב, שרש"י כותב 'מפרש בגמרא' ותיכף כמה דבורים אח"כ כותב ''מפרש בגמרא''.
האם יש הבדל ביניהם.
ושאלתי ליודעים ולא ידעו

בנוגע החילוק בין ״מפרש בגמרא״ ל״בגמרא מפרש״ עיין ספר נתן פריו (גשטטנר) ריש פרק לולב הגזול, וברוך שכוונתי.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' אוגוסט 27, 2021 5:23 am

שמואל דוד כתב:בכל הש"ס פירש"י בגמרא מפרש או מפרש בגמרא. (ועיין כללי רש"י סוף מסכת ברכות) והנה ברש"י קידושין פב. כתב וז"ל מפרש בגמרא שפיר.
ויל"ע מדוע כתב כן, וכאילו נותן הסכמה לדברי הגמרא. האם מצינו עוד פעמים כן ברש"י?

סנהדרין צח. מי פמייס. שירדן נובע ממנו כדתניא בבכורות (דף נה.) דן יוצא ממערת פמייס ומפרש התם שפיר:

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי באמונתו » ו' אוגוסט 27, 2021 11:09 am

אהרן תאומים כתב:סנהדרין צח. מי פמייס. שירדן נובע ממנו כדתניא בבכורות (דף נה.) דן יוצא ממערת פמייס ומפרש התם שפיר:

פירוש של הפרק "חֵלק", אינו ודאי מרש"י!
נערך לאחרונה על ידי באמונתו ב ו' אוגוסט 27, 2021 11:22 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוגוסט 27, 2021 11:18 am

באמונתו כתב:מפרש לפרק "חֵלק" אינו רש"י!

viewtopic.php?f=29&t=35252&p=650420&hilit=%D7%9C%D7%94%D7%96%D7%9B%D7%99%D7%A8#p650420

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי באמונתו » ו' אוגוסט 27, 2021 11:42 am

ביקורת תהיה כתב:
באמונתו כתב:מפרש לפרק "חֵלק" אינו רש"י!

viewtopic.php?f=29&t=35252&p=650420&hilit=%D7%9C%D7%94%D7%96%D7%9B%D7%99%D7%A8#p650420

http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=53002

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוגוסט 27, 2021 12:11 pm


באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי באמונתו » ו' אוגוסט 27, 2021 1:23 pm

סליחה! הנני מצרפו, ועוד.
קבצים מצורפים
פורטל הדף היומי_ הודעה בחלון חדש.pdf
(83.67 KiB) הורד 127 פעמים
אוצר החכמה_פירוש רש-י למסכת מגילה - שלמה בן יצחק (רש-י)_69.pdf
(168.91 KiB) הורד 126 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ו' אוגוסט 27, 2021 2:18 pm

באמונתו כתב:הנני מצרפו.
גם בשאר התלמוד ישנם קטעים בפירוש רש"י שנערכו בידי חתנו רבנו יהודה בר נתן (הריב"ן).
ראה בתוספות פ"ק דסוכה (יג ע"ב ד"ה ירקות): וְהַגָּהָה הָיְתָה שֶׁהִגִּיהַּ הָרַ' יְהוּדָה בְּפֵרוּשׁ רַשִׁ"י.
וראה: viewtopic.php?f=29&t=35252&p=650525&hilit=%D7%99%D7%97%D7%99%D7%93%D7%AA%D7%90#p650525

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' אוגוסט 27, 2021 2:37 pm

בשונה לדוגמא מנזיר ונדרים ומו"ק שבאופן מובהק נראה ברור שאינם כלשון רש"י שבשאר הש"ס, בפרק חלק זה לא חד משמעי ואני נוטה לקבל הדיעה נדמה לי (פרנקל) שהוא פירוש מעורב שנוספו על רש"י פירושי הריב"ן ואולי בידי הריב"ן עצמו שערך מחדש, ולכן הבאתי את הציטוט דלעיל

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ספטמבר 14, 2021 3:46 am

רש״י במסכת ביצה כתב הרבה פעמים ״גרסינן״ כנראה יותר משאר מקומות בש״ס.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' ספטמבר 14, 2021 4:00 am

שמואל דוד כתב:רש״י במסכת ביצה כתב הרבה פעמים ״גרסינן״ כנראה יותר משאר מקומות בש״ס.

לא באופן מובהק בדקתי על כמה מסכתות והממוצע די דומה, למשל מדף ב: עד דף ח אין אפי' פעם אחת

דף של ספינה
הודעות: 31
הצטרף: א' אוקטובר 10, 2021 7:52 am

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי דף של ספינה » ג' אפריל 11, 2023 6:15 am

האם יש מי שכתב שרש״י עמ״ס סוטה הוא מיוחס לרש״י או מהדורא קמא וכדומה?

ענ'י לעצמי
הודעות: 169
הצטרף: ב' דצמבר 20, 2021 5:48 am
מיקום: ד' כותלי ביה"מ

Re: דרכו ולשונו של רש"י בגמרא

הודעהעל ידי ענ'י לעצמי » ד' אפריל 12, 2023 2:03 am

עיין פה והלאה, וכן בבית אהרן פה והלאה, שבשניהם יש רשימה של המסכתות שהפירוש רק מיוחס לרש"י, והולכים על סדר א-ב, ולא הזכירו 'סוטה' כלל, ומשתיקתם יש להוכיח שאכן סוטה ודאי יצא מתח"י של רש"י.
מכיון שבבית אהרן מאריך מאד, אצטט את המקום המדוייק שמדלג ע"ז. פה הוא מדלג על 'סוטה' והלך מ'נחמיה' [בסוף עמוד הקודם] ל'סנהדרין'.

שמואל דוד
הודעות: 6489
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: לשון רש"י במשנה שבגמרא - בגמרא מפרש או לקמן מפרש

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' פברואר 29, 2024 7:14 pm

תם מה הוא אומר כתב:
שמואל דוד כתב:מצאתי כמה פעמים באחרונים שהעירו בכגון דא.
כגון מי? ומה הסבירו?

עיין בבא מציעא ב. רש״י ״בגמרא מפרש״ ״מפרש בגמרא״ ״בגמרא מפרש״ ועיין חידושי אבני קודש וחידושי ב״מ (ר׳ יצחק בנימין זאב וואלף ב״ר ליפמן אשכנזי)


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים