מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רב יוסף בר חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

רב יוסף בר חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' דצמבר 02, 2016 4:39 pm

בבא מציעא סד: רב יוסף בר חמא תקיף עבדי דאינשי דמסיק בהו זוזי ועביד בהו עבידתא א"ל רבא בריה מ"ט עביד מר הכי א"ל אנא כרב נחמן סבירא לי דאמר רב נחמן עבדא נהום כריסיה לא שוי א"ל אימור דאמר רב נחמן כגון דארי עבדיה דמרקיד בי כובי עבדי אחריני מי אמר א"ל אנא כי הא דרב דניאל בר רב קטינא אמר רב סבירא לי דאמר התוקף עבדו של חבירו ועשה בו מלאכה פטור כו'
יש לעיין, מדוע תקף עבדי דאינשי, לאיזה צורך עשה כן?
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ד' פברואר 07, 2024 2:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רב יוסף בא חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' דצמבר 07, 2016 9:43 am

לא מצאתי ביאור בזה, נא לסייעני

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: רב יוסף בא חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' דצמבר 07, 2016 5:32 pm

"תקף" הכוונה הכריח, ולא תקף כלשון ימינו.
והוא הכריח אותם לעשות עבודה עבורו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: רב יוסף בא חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' דצמבר 07, 2016 5:51 pm

גם השואל לא טעה בזה ולמד כך. אבל עדיין השאלה צריכה תשובה. מה פתאום הולך רב יוסף בר חמא ומכריח את העבדים של אנשים אחרים לעבוד עבורו. לכאורה היו לו הסברים למה הוא לא נחשב גזלן ממש אבל למה שיעשה את זה. יש כאן קצת יותר קושי שלכאורה מה שהביא מרב דניאל בר קטינא הוא שפטור אבל לא שמותר לעשות כן לכתחילה. ואם נאמר שהלשון פטור הוא לאו דווקא אלא דכיוון שיש בזה תועלת שלא ליסתריה עבדיה שרי לעשות כן לכתחילה, מלבד שזה לא נראה מובן כל כך כי מה עסק שלך בעבדי, אבל עוד יותר יקשה מה הקשו התוספות מהא דשעת הגזילה הלא שם הוא גזלן גמור רק פטור מלשלם שכרו כי משיב כשעת הגזילה וכאן מחפשים היתר לכתחילה. (אפשר לדחות שתוספות היה יכול לומר כן רק תירץ תירוץ יותר טוב, אבל סוף דבר העניין אינו מובן)

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רב יוסף בא חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' דצמבר 07, 2016 7:36 pm

תודה רבה שהסברת שאלתי. ופלא שלא מצאתי מי שהרגיש בזה.

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רב יוסף בא חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' דצמבר 11, 2016 8:23 am

עכשיו ראיתי בספר פני יוסף שער הרוחה קסו ג ד"ה אולם שדיבר בזה,
אולם קשה מאוד לקראות מש"כ שם, האם יש מהדורא חדשה של אותו ספר?

HaimL
הודעות: 807
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: רב יוסף בא חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הודעהעל ידי HaimL » ד' פברואר 07, 2024 11:18 am

במחילה, עדיין לא הבנתי את השאלה. הבעלים היו חייבים לרב יוסף בר חמא כסף, ולא החזירו לו, ומצא מקום לגבות מהם בעבודתם של עבדיהם, ומה פירוש לאיזה צורך עשה.

ואם השאלה היא כיצד עשה כן לכתחילה, י"ל דבב"ח אסרה התורה לגזול חפץ של חבירו בשביל חוב שיש לו עליו, דכתיב בחוץ תעמוד וגו', אבל כל שאינו נידון עליו כגזלן, כגון התוקף עבדו של חבירו, דניח"ל דלא נסתרי עבדיה, או גזל עבדים ממש והזקינו, דמשלם את פחתם, אבל לא את פעולתם, בזה אף שרי לכתחילה לגבות את חובו.

HaimL
הודעות: 807
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: רב יוסף בא חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הודעהעל ידי HaimL » ד' פברואר 07, 2024 11:25 am

ואכתי א"מ לי קושיית התוספות ז"ל, דשמא טעמא דמתניתא גזל עבדים והזקינו, דפטור על פעולתם, הוא משום דניח"ל דלא נסתרי עבדיה. וא"ת דא"ה מאי קמ"ל רב דניאל בר קטינא אמר רב התוקף עבדו של חברו וכו', תנינא גזל עבדים והזקינו וכו', י"ל דאי לאו דאשמעינן בעלמא התוקף עבדו של חברו וכו', לא ה"א דפטור בעבדים שהזקינו, דלא דיקא מתניתין הכי, אלא רק לאפוקי מדר"מ דיכול לומר לו הש"ל. השתא דאשמעינן רב דניאל בר קטינא אמר רב התוקף עבדו של חברו וכו', דייקינן ממתניתא דהגוזל עבדים והזקינו
וכו', דפטור על פעולתם, והוא מטעמא דניח"ל דלא נסתרי עבדיה. אשמח להסבר.

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רב יוסף בא חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' פברואר 07, 2024 1:40 pm

HaimL כתב:במחילה, עדיין לא הבנתי את השאלה. הבעלים היו חייבים לרב יוסף בר חמא כסף, ולא החזירו לו, ומצא מקום לגבות מהם בעבודתם של עבדיהם, ומה פירוש לאיזה צורך עשה.

ואם השאלה היא כיצד עשה כן לכתחילה, י"ל דבב"ח אסרה התורה לגזול חפץ של חבירו בשביל חוב שיש לו עליו, דכתיב בחוץ תעמוד וגו', אבל כל שאינו נידון עליו כגזלן, כגון התוקף עבדו של חבירו, דניח"ל דלא נסתרי עבדיה, או גזל עבדים ממש והזקינו, דמשלם את פחתם, אבל לא את פעולתם, בזה אף שרי לכתחילה לגבות את חובו.

מבואר להדיא בגמרא שלא עשה כן בשביל חובו

HaimL
הודעות: 807
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: רב יוסף בא חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הודעהעל ידי HaimL » ד' פברואר 07, 2024 9:37 pm

שמואל דוד כתב:מבואר להדיא בגמרא שלא עשה כן בשביל חובו

עכשיו הבנתי את שאלת כבודו. אני למדתי בגמרא שכן עשה בשביל חובו, דמפורש בגמרא, כיון דמסיק בהו זוזי מיחזי כרבית. ואם תקפם לא בשביל חובו ה"ל ריבית ממש, כדתנן, המלוה את חבירו לא ידור בחצרו חנם ולא ישכור ממנו בפחות מפני שהוא רבית. ומ"ש חצרו שהוא רבית מעבדו דמחזי כרבית. לכן הבנתי שתקפם בשביל חובו, ולכן רק מחזי כרבית, דכ"ע ידעי דמסיק בהו זוזי, ויחשבו שתקפם לא בשביל חובו, וה"ל רבית ממש, כדרב יוסף בר מניומי אמר רב נחמן.
אשמח להסבר על הפשט באופן שלמד כבודו. או שנשמט ממני דבר.

HaimL
הודעות: 807
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: רב יוסף בר חמא תקיף עבדי דאינשי (ב"מ סד:)

הודעהעל ידי HaimL » ה' פברואר 08, 2024 8:14 am

ושמא יש ללמוד כדברי כבודו, דס"ל לרבא בריה דרב יוסף בר חמא כלישנא בתרא דרב יוסף בר מניומי אמר רב נחמן, דמתניתא אסרה בהלויני, אבל לא בהלוהו. ורב יוסף בר חמא דתקף עבדי, ה"ל הלוהו, דלא היה מדעת הלווה. וליכא רבית, אלא שיטעו הרואים לחשוב שא"ל הלויני ועבוד בעבדי, ומחזי כרבית. וקצת דוחק ללמוד כן, דלא מסתבר שיטעו בין תקף בעבדי לבין א"ל מעיקרא עבוד בעבדי. אשמח לדעת כיצד למד כבודו, או, שוב, אם נשמט ממני איזה דבר


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 134 אורחים