עמוד 1 מתוך 1

בבא קמא כ"ב (תיקונים ברש"י)

פורסם: ד' יוני 22, 2016 8:28 pm
על ידי י. אברהם
כב, א
ברש"י ד"ה חציו דכלב הן. דהוה לי' צרורות.
צ"ע וכי טעמא דחציו הן הוא משום דהוה צרורות, ונדצ"ל והוה לי'.
וכן מבואר מרש"י להלן ד"ה ואגדיש, והיינו צרורות.

כב, ב
ברש"י ד"ה בגדי דחד, דאין חייב מיתה בשביל הגדי.
בכת"י אי' דאין חיוב מיתה וכו'.

Re: בבא קמא כ"ב (תיקונים ברש"י)

פורסם: ה' יוני 23, 2016 1:40 am
על ידי שמואל דוד
הרבה פעמים מצינו ברש"י שכתב ד' במקום ו' ומצינו ו במקום ד' ואי אפשר לפורטם כי רבים הם.
ובאמת מצינו בחז"ל ו' במקום שין וו' במקום או כו'

ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: א' ינואר 22, 2017 7:30 pm
על ידי שמואל דוד
ב"מ קטו שאתה חייב להחזיר לה כו'
נא לבאר כוונת הגרי"פ במסורת הש"ס וז"ל עיין בסנהדרין כא וצריך קצת יישוב

Re: שאתה חייב להחזיר כו' ב"מ קטו בהגהות הגרי"פ

פורסם: ב' ינואר 23, 2017 3:55 am
על ידי בתבונה
תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף קטו עמוד א
ענייה - אין ממשכנין אותה, שאתה חייב להחזיר לה ואתה משיאה שם רע בשכנותיה.

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף כא עמוד א
ענייה - אין ממשכנין אותה, ואתה חייב להחזיר לה, ואתה משיאה שם רע בשכנותיה. ואמרינן: מאי קאמר? - הכי קאמר: מתוך שאתה ממשכנה אתה חייב להחזיר לה, ואתה משיאה שם רע בשכנותיה

הקושיא על הבדלי הנוסח שאתה לעומת ואתה

Re: שאתה חייב להחזיר כו' ב"מ קטו בהגהות הגרי"פ

פורסם: ב' ינואר 23, 2017 5:24 am
על ידי שמואל דוד
ייש"כ גדול
ועכשיו ראיתי באחרונים שזה אחד מן המקומות שמצינו ו במקום ש
ועיין תוספות יו"ט ב"ב פ"ב משנה ח

ב"ב יד ואם בא לחתוך כו'

פורסם: ב' פברואר 06, 2017 4:58 am
על ידי שמואל דוד
ועיין ב"ב יד. ואם בא לחתוך.... הכי קאמר שאם בא לחתוך כו'

Re: בבא קמא כ"ב (תיקונים ברש"י)

פורסם: ב' פברואר 06, 2017 4:59 am
על ידי שמואל דוד

Re: בבא קמא כ"ב (תיקונים ברש"י)

פורסם: ב' פברואר 06, 2017 5:15 am
על ידי י. אברהם
שמואל דוד כתב:הרבה פעמים מצינו ברש"י שכתב ד' במקום ו' ומצינו ו במקום ד' ואי אפשר לפורטם כי רבים הם.

ובאמת כשמעיינים בכתבי יד, רואים שרובם ככולם מתוקנים, ואינו אלא טעות המדפיסים.

Re: בבא קמא כ"ב (תיקונים ברש"י)

פורסם: ב' פברואר 06, 2017 5:39 am
על ידי שמואל דוד
אבל יש פעמים שהגמרא מתקן הגירסא

Re: בבא קמא כ"ב (תיקונים ברש"י)

פורסם: ב' פברואר 06, 2017 5:53 am
על ידי י. אברהם
כנראה כוונתך שהגמ' מתקן לשון המשנה,
ואין לזה שייכות עם לשון רש"י

Re: בבא קמא כ"ב (תיקונים ברש"י)

פורסם: ב' פברואר 06, 2017 8:22 am
על ידי שמואל דוד
גם ברש"י מצינו ו במקום או

שכל המשלים פרשיותיו כו' וכל (רא"ש)

פורסם: ג' מרץ 07, 2017 5:20 am
על ידי שמואל דוד
ברכות ח אמר רב הונא בר יהודה אמר רבי אמי לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הצבור שנים מקרא ואחד תרגום כו' "שכל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו"
ולכאורה תמוה דמה טעם הוא זה. וכן ראיתי שתמה ברא"מ הורביץ ז"ל ועיין שם ביאור חריף בזה
אולם אפשר שהוא שין במקום ו ודו"ק
שו"ר ברא"ש שגרס "וכל המשלים" כו' וע"ע בברכת אברהם

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ו' אפריל 14, 2017 8:02 am
על ידי שמואל דוד
עיין פני שלמה ב"ב עט ברשב"ם

Re: שאתה חייב להחזיר כו' ב"מ קטו בהגהות הגרי"פ

פורסם: ו' אפריל 14, 2017 9:03 am
על ידי לייטנר
שמואל דוד כתב:ייש"כ גדול
ועכשיו ראיתי באחרונים שזה אחד מן המקומות שמצינו ו במקום ש
ועיין תוספות יו"ט ב"ב פ"ב משנה ח

מעניין האם זה קשור לשגיאה הלשונית של אנשים רבים באמרם: "במידה ו...", במקום "במידה ש...".

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ו' אפריל 14, 2017 5:04 pm
על ידי שמואל דוד
לא הבנתי

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ה' אפריל 27, 2017 11:12 pm
על ידי הגהמ
כמדומני שראיתי פעם מאמר על זה בתוך ספר היובל לר' יהודה קופרמן ואינו תח"י לבדוק כעת.

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 1:28 am
על ידי שמואל דוד
סנהדרין מג: שכל המתודה יש לו חלק כו'
ועיין רמב"ם פרק יג סנהדרין ה"א וכל המתודה וצל"ע בזה

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ב' ספטמבר 04, 2017 5:20 am
על ידי אוצרניק
ביצה ב' א'.
שאפר כירה מוכן הוא. והפי' ואפר כירה מוכן הוא.

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ב' ספטמבר 04, 2017 8:37 am
על ידי אוצר החכמה
שם אפשר לפרש שחוזר למילת ומודים. ומודים שאם שחט שיחפור בדקר ויכסה [ומודים] שאפר כירה מוכן הוא

Re: ויו במקום שין

פורסם: ג' יוני 12, 2018 9:28 pm
על ידי קאצ'קלה
לייטנר כתב:
שמואל דוד כתב:ייש"כ גדול
ועכשיו ראיתי באחרונים שזה אחד מן המקומות שמצינו ו במקום ש
ועיין תוספות יו"ט ב"ב פ"ב משנה ח

מעניין האם זה קשור לשגיאה הלשונית של אנשים רבים באמרם: "במידה ו...", במקום "במידה ש...".

נא להגדיר את הדברים.
הלשון "הואיל ואמרה תורה" מצויה בחז"ל, אם כן מדוע "במידה ו..." נחשבת לשגיאה?

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ג' יוני 12, 2018 9:43 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
שמואל דוד כתב:ייש"כ גדול
ועכשיו ראיתי באחרונים שזה אחד מן המקומות שמצינו ו במקום ש
ועיין תוספות יו"ט ב"ב פ"ב משנה ח

כמדומני התוס' יו"ט בחצי הראשון של מס' נדה גם מדבר על זה, אבל כעת נעלם ממני בדיוק איפה. יבאו הבקיאים ו...

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ד' יוני 13, 2018 1:27 am
על ידי ביקורת תהיה
אוצר החכמה כתב:שם אפשר לפרש שחוזר למילת ומודים. ומודים שאם שחט שיחפור בדקר ויכסה [ומודים] שאפר כירה מוכן הוא

אבל הרמב"ם בפירוש המשנה כתב וז"ל: אין רוצה בזה שהן מודין שאפר כירה מוכן הוא, אבל הוא פתיחת דברים, והודיעך כי האפר מוכן הוא ומותר לשחוט עליו.
זאת ועוד, התוס' בפרק כסוי הדם כתבו בשם רשב"ם, כי ההלכה 'אפר כירה מוכן הוא' לא אתיא כבית שמאי.

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ד' יוני 13, 2018 2:15 am
על ידי מיני ומינך
ר_חיים_הקטן כתב:כמדומני התוס' יו"ט בחצי הראשון של מס' נדה גם מדבר על זה, אבל כעת נעלם ממני בדיוק איפה.

פ"ד מ"א

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ד' יוני 13, 2018 10:16 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
מיני ומינך כתב:
ר_חיים_הקטן כתב:כמדומני התוס' יו"ט בחצי הראשון של מס' נדה גם מדבר על זה, אבל כעת נעלם ממני בדיוק איפה.

פ"ד מ"א

נכון.

Re: בבא קמא כ"ב (תיקונים ברש"י)

פורסם: ד' יוני 27, 2018 1:21 am
על ידי שמואל דוד
שמואל דוד כתב:הרבה פעמים מצינו ברש"י שכתב ד' במקום ו' ומצינו ו במקום ד' ואי אפשר לפורטם כי רבים הם.
ובאמת מצינו בחז"ל ו' במקום שין וו' במקום או כו'

זבחים ע״א: רש״י כל שהן התם קתני - במסכת תמורה כו׳ ואחד ברבוא דקתני כו׳
לכאורה היה צ״ל דאחד.

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ב' יולי 15, 2019 5:27 am
על ידי שמואל דוד
ערכין כ"ח

מתני' ודברי ר"ש במטלטלין כו'

עיין רד"ה שאף - שדברי ר"ש במטלטלין.

ועיין ילקוט המאירי שם, ובספר דברי סופרים ח"ב עמוד ה-ג.
אולם עיין קול הרמ"ז במתני' שם מש"כ בזה.

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ב' יולי 15, 2019 5:45 am
על ידי אהרן תאומים
תוספתא כלאים פרק ה' ה"ו הירודין והנעמות הרי הן כעופות לכל דבר שאין בהמה טמאה יולדת מן טהורה ולא טהורה מן טמאה, וראה במפרשים שם בש"ס וילנא שיש גורסים "ואין"

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ב' יולי 15, 2019 7:08 am
על ידי י. אברהם
הוריות ז.
שאין ב"ד חייבין עי' בתוס' הרא"ש שם
ועי' מה שציין שם בהוצאת אהבת שלום

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 5:11 pm
על ידי שמואל דוד
תמורה כא.

מתני' שאם באו תמימים כו'

ובדברי נחמיה כתב דצ"ל ואם באו כו'

ולפי הנ"ל א"צ להגיה, ועיין בהמשך הגמרא שם שהעתיק מתני' וכתב "ואם" ודוק'

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 5:36 pm
על ידי שברי לוחות
אוצר החכמה כתב:שם אפשר לפרש שחוזר למילת ומודים. ומודים שאם שחט שיחפור בדקר ויכסה [ומודים] שאפר כירה מוכן הוא

כך פירש שם הגר"א

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 7:12 pm
על ידי מצליח
משנה מסכת ידים פ"א מ"ב
ואין מצילין בצמיד פתיל אלא כלים, שאין מצילין מיד כלי חרש אלא כלים ועי' ברע"ב.

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2019 7:22 pm
על ידי מצליח
משנה הוריות פ"ב מ"ב
שאין בי"ד חייבין עי' תוי"ט ובתוספי הרא"ש

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2019 3:05 pm
על ידי שמואל דוד
ולא ישיב העם מצרימה כו׳

עי׳ רש״י שלא ישיב העם.

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: א' יולי 17, 2022 8:30 am
על ידי מיללער
משנה סוף פרק רביעי בזבחים, שאין המחשבה הולכת אלא אחר העובד. במלאכת שלמה: נ"א ואין המחשבה הולך וכו'

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ד' יולי 20, 2022 7:09 am
על ידי שמואל דוד
כתובות ד.

רש״י ד״ה הוא ישן - ואין נאמנים זה עם זה.

לכאורה הול״ל דאין נאמנים זה עם זה. ועיין נמוקי יוסף שאכן כתב ״דאין נאמנים זה עם זה״ וע״ע שיטה מקובצת.

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ד' יולי 20, 2022 11:25 am
על ידי צופה_ומביט
מגילה ה, ב
אמר רבי יוחנן כי הוינא טליא אמינא מלתא דשאילנא לסבייא ואישתכח כוותי

viewtopic.php?p=765288&sid=b10b399ec2052d8384cfc101972fe3df#p765288

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ש' יולי 23, 2022 12:13 am
על ידי שמואל דוד
כתובות טז.

רש״י ד״ה יש לה קול - והרבה יודעים שיצאה בהינומא

לכאורה הול״ל שהרבה בשי״ן. ואולי הוא ו׳ במקום שין.

ובכת״י ״הרבה״ ודו״ק

Re: ויו במקום שין ולהיפך

פורסם: ה' יולי 28, 2022 5:13 am
על ידי שמואל דוד
כתובות כא.

וסבר שמואל דלמא כו׳ לכאורה הול״ל דסבר כו׳

ועיין אור זרוע שגורס ״סבר״ וע״ע חידושי ר״א גוטמכר ודפח״ח