מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בבא בתרא ב: - מחיצת הכרם שנפרצה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

בבא בתרא ב: - מחיצת הכרם שנפרצה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ינואר 24, 2017 7:49 am

מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

הודעהעל ידי רון » ג' ינואר 24, 2017 9:10 am

לכבוד הרה"ג שמואל דוד שליט"א
כאן המקום לברך אותך על הסיום של ב"מ ושתזכה לסיים ב"ב בע"ה.

ויש לך זכויות גדולות שאתה מזכיר לנו כל יום כמה התורה גדולה וכמה צריך להספיק, ושכל יום שעובר עובר עוד דף, ואם מחשבה אחת של מוסר יש לנו בזכותך, הרי שאשרי חלקך.

עלה והצלח [מדין זכין - בשם כל החו"ר דפה שליט"א]

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ינואר 24, 2017 10:03 am

תודה

טור תלגא
הודעות: 455
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

הודעהעל ידי טור תלגא » ד' ינואר 25, 2017 2:51 am

רון כתב:לכבוד הרה"ג שמואל דוד שליט"א
כאן המקום לברך אותך על הסיום של ב"מ ושתזכה לסיים ב"ב בע"ה.

ויש לך זכויות גדולות שאתה מזכיר לנו כל יום כמה התורה גדולה וכמה צריך להספיק, ושכל יום שעובר עובר עוד דף, ואם מחשבה אחת של מוסר יש לנו בזכותך, הרי שאשרי חלקך.

עלה והצלח [מדין זכין - בשם כל החו"ר דפה שליט"א]


גם אני מצטרף להנ"ל אשריך.

טור תלגא
הודעות: 455
הצטרף: ו' אוגוסט 26, 2016 11:16 pm

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

הודעהעל ידי טור תלגא » ד' ינואר 25, 2017 2:55 am

שמואל דוד כתב:מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.


קונטרס עלי יוסף אות ק"פ וקפ"א

שמואל דוד
הודעות: 6492
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מחיצת הכרם שנפרצה (בבא בתרא ב)

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 25, 2017 6:50 am

ייש"כ

נתן
הודעות: 97
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 12:09 am

Re: בבא בתרא ב: - מחיצת הכרם שנפרצה

הודעהעל ידי נתן » ש' ינואר 28, 2017 9:27 pm

כמדומני שמדייקים מדברי רש"י אלו דטעם הרחקת ד' אמות הוא משום כלאים ולא משום עבודת האילן, ולפי הגההה זו ליכא ראי' אולם יש לעיין אם א"א לדחות הראי' בלאו הכי.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: בבא בתרא ב: - מחיצת הכרם שנפרצה

הודעהעל ידי בתבונה » ש' ינואר 28, 2017 10:23 pm

שמואל דוד כתב:מחיצת הכרם שנפרצה אומר לו גדור
וברש"י אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני (דף כו.) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם "דבהכי הוי כלאים"
ויש להעיר,
א) מדוע בניית הגדר כולו על בעל הכרם (ועיין תוספות) ולא הבנתי ככל הצורך
ב) ראיתי בגליון הגמרא של מו"ר הגאון רב מרדכי גיפטר ז"ל שהגיה ברש"י דצ"ל ובהכי הוי כלאים בוי"ו ולא בדל"ת,
ויש לעיין מה כוונתו בההגה זו,
והאם מצינו גירסא זו בכת"י או שאחרים הגיהו כן בספריהם. נא לציין, תודה.

א. כוונת תוס' שבעל הכרם נחשב כפולש לתחום חבירו כי שיעור הרחקת 4 אמות בכלאי הכרם משום ששיעור עבודת מחרשת הכרם היא עד 4 אמות מהכרם, ולכן כשאין מחיצה נאסרים הזרעים ונחשב כאילו בעל הכרם פולש לשטח בעל התבואה ומזיקו.
ב. בגירסא דבהכי משמע שטעם המשנה בפ' שני להרחקת 4 אמות הוא משום חשש כלאים, אמנם שם מדובר גם כשאין כלאים כלל, ובגרסא ובהכי כנו שמצינו שם ששיעור עבודת הכרם הוא 4 אמות כך גם לעניין כלאים השיעור הוא 4 אמות.
רש"י בבא בתרא ב ע"א
אומר לו - לבעל הכרם גדור אתה שלא יאסרו גפניך את תבואת השדה משום כלאים לפי שסמך בעל השדה את זרעיו סמוך לגדר כדתנן בפרק שני /בבא בתרא/ (דף כו) היה גדר בינתים זה סומך לגדר מכאן את אילנותיו וזה סומך לגדר את זרעיו מכאן וכשאין שם גדר תנן בפ' שני לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו אא"כ הרחיק ממנו ד' אמות כדי עבודת הכרם דבהכי הוי כלאים.


בבא בתרא כו ע"א
. לא יטע אדם אילן סמוך לשדה חבירו - אלא אם כן הרחיק ממנו ארבע אמות, אחד גפנים ואחד כל אילן.
וברש"י שם
סמוך לשדה חבירו - בין שדה הלבן בין שדה האילן וטעמא כדי עבודת הכרם שכשיחרוש את אילנותיו לא יהא צריך להכניס מחרישתו לתוך שדה חבירו.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 42 אורחים