מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מכות ב: והצדיקו את הצדיק וברש"י

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

מכות ב: והצדיקו את הצדיק וברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' מאי 18, 2017 9:07 pm

מכות דף ב: רש"י ד"ה משום דהצדיקו את הצדיק כו' - בתמיה אי  והצדיקו והרשיעו בדיינין קאמר וצדיק ורשע בבעלי דינין למה לי והצדיקו צדיק כו' ליכתוב כי יהיה ריב בין אנשים ונגשו אל המשפט ושפטום והיה אם בן הכות למה הוזכרה כאן צדקת צדיק "וכי כל מקום שהצדיקו ב"ד את הזכאי וחייבו את החייב יש מלקות" דאתא קרא למיתלי מלקות בוהצדיקו והרשיעו אלא על כרחך בעדים משתעי עדים שקרים שהרשיעו צדיק ובאו אחרים והזימום והצדיקו את הנדון שהוא צדיק והרשיעו את העדים הרשעים והיה אם בן הכות את הרשע "אם הזמה זו בת מלקות" היא שאינו יכול לקיים בה דין הזמה גמורה כגון בעדי בן גרושה או גלות והפילו השופט והכהו

לכאורה קשה, שמתחילה כתב רש"י שאי אפשר לומר שוהצדיקו קאי על דיינים ובעלי דין משום "וכי כל מקום שהצדיקו ב"ד את הזכאי" כו' ולבסוף כתב "אם הזמה זו בת מלקות היא" ולכאורה גם על פירוש זה קשה וכי כל מקום שיש הזמה יש מלקות וכמו שהקשה רש"י לעיל וצ"ע
ועוד קשה מהיכ"ת שכוונת הקרא שב"כל מקום" יש מלקות, הרי לשון הפסוק "אם" בן הכות הרשע, וצ"ע בכל זה

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מכות ב: והצדיקו את הצדיק וברש"י

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' מאי 20, 2017 11:29 pm

אי הייתה הכוונה כפשוטו היה מתפרש שכל שהצדיקו וגו' יש מלקות, אולם כיון שהכוונה לכאשר זמם יש לפרש על אופן שיש חיוב מלקות בהזמה, וזה חידוש קרא.

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מכות ב: והצדיקו את הצדיק וברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 21, 2017 6:31 am

פרי יהושע כתב:אי הייתה הכוונה כפשוטו היה מתפרש שכל שהצדיקו וגו' יש מלקות, אולם כיון שהכוונה לכאשר זמם יש לפרש על אופן שיש חיוב מלקות בהזמה, וזה חידוש קרא.

כוונתך שבמקום חידוש קרא אין בעיה של "וכי כל מקום"?

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מכות ב: והצדיקו את הצדיק וברש"י

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' מאי 21, 2017 7:35 am

שמואל דוד כתב:
פרי יהושע כתב:אי הייתה הכוונה כפשוטו היה מתפרש שכל שהצדיקו וגו' יש מלקות, אולם כיון שהכוונה לכאשר זמם יש לפרש על אופן שיש חיוב מלקות בהזמה, וזה חידוש קרא.

כוונתך שבמקום חידוש קרא אין בעיה של "וכי כל מקום"?

כן

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מכות ב: והצדיקו את הצדיק וברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 21, 2017 7:57 am

אולי יש לומר שבאמת כל עדים זוממין חייבים במלקות אבל במקום כאשר זמם יש כדי רשעתו ולכן ליכא מלקות וכמוש"כ הב"ח בהגהותיו

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: מכות ב: והצדיקו את הצדיק וברש"י

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' מאי 21, 2017 7:48 pm

הלא מרש"י עכ"פ ל"מ כן, שכתב "אם הזמה זו בת מלקות היא"?.

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מכות ב: והצדיקו את הצדיק וברש"י

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 21, 2017 9:17 pm

פרי יהושע כתב:הלא מרש"י עכ"פ ל"מ כן, שכתב "אם הזמה זו בת מלקות היא"?.

רש"י סנהדרין י. משום - דב"ד הצדיקו את הצדיק והרשיעו את הרשע והיה אם בן הכות את הרשע צדקת צדיק למה הוזכרה כאן וכי משום צדקת צדיק מתחייב רשע מלקות אלא ודאי עדים (זוממין) רמיזי הכא דאעדים קאי האי והיה אם בן הכות והכי קאמר עדים שהרשיעו צדיק והוזמו והצדיקו עדים אחרונים את הצדיק והרי נעשו רשעים אלו העדים הראשונים וילקו ואם אינו ענין לעדות ממון דהא אין לוקין ומשלמין תניהו ענין לבן גרושה וכיוצא בו


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים