עמוד 1 מתוך 1

'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ה' מאי 25, 2017 8:15 pm
על ידי י. אברהם
לשון המשניות והברייתות הוא לעולם רבי פלוני אומר ולשון הגמרא לעולם רב פלוני אמר.
ושניהם אחד הם, אלא דבארמית נכתב בלי וי"ו, ונקרא האלף בקמץ.
ונפק"מ רק לאוקומי גירסא כיון דלפעמים נשתבש בדפוסים. ומצינו להב"ח שהעיר בכגון דא בהגהות הב"ח ב"ק פד, א אות ב.

מתוך מילון ארמי עברי לתלמוד בבלי של ר' עזרא ציון מלמד
מילון ארמי עברי.jpg
מילון ארמי עברי.jpg (13.33 KiB) נצפה 8475 פעמים

Re: אומר במשנה ובברייתא - אמר בגמ'

פורסם: ה' מאי 25, 2017 10:01 pm
על ידי שמואל דוד
יש מקורות לזה?
בפשטות "אמר" הוא לשון עבר ו"אומר" הוא לשון הווה
שו"ר שכ"כ בספר בית אהרן ח"ג עמוד שעא - שעב בשם ההון עשיר עיין שם

Re: אומר במשנה ובברייתא - אמר בגמ'

פורסם: ה' מאי 25, 2017 10:46 pm
על ידי י. אברהם
לא קשור

Re: אומר במשנה ובברייתא - אמר בגמ'

פורסם: ה' מאי 25, 2017 11:35 pm
על ידי שמואל דוד
י. אברהם כתב:לא קשור

מדוע!?

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ו' מאי 26, 2017 4:13 am
על ידי קאצ'קלה
בערכי תנו"א לריב"ק ערך רבי יוסי אמורא, כתב:
רבי אחא אמר שלש רבי יוסי אמר אחת. ואף על פי שמצאתי רבי אחא אומר רבי יוסי אומר, נראה לי בעניות דעתי דאמר גרסינן, דאומר לשון תנא הוא.

כלל זה מצוי בספרו כמה פעמים. ולא ראיתי שהבדיל בין ארמית לעברית.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ו' מאי 26, 2017 6:29 pm
על ידי י. אברהם
יישר כח עבור המראה מקום
כנראה שבעל ערכי תנו"א הוא היחיד שהזכיר דבר זה דאומר לשון תנא הוא, אף שלא כתב טעם לדבר.
וכבר שאלתי ת"ח בקיאים מופלגים ולא ידעו להגיד פשרו
ומה שכתבתי לעילא הוא מה שהבנתי מדברי הגרח"ק שליט"א שנאמרו ברמיזה

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ו' מאי 26, 2017 11:20 pm
על ידי שמואל דוד
הגרח"ק?

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: א' מאי 28, 2017 9:56 am
על ידי שמואל דוד
עיין ליקוטי שלמה (קליין) אבות פרק ו
ועיין ארים נסי גיטין דף מז

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ה' יולי 25, 2019 12:05 pm
על ידי י. אברהם
הוריות ח: דתניא היה רבי ירמיה אומר וכו'. וביפה עינים כ' דנראה דצ"ל דאתמר, דלא מצינו ר' ירמיה בין התנאים.
(ועי' הגהות ר"ב רנשבורג ועוד שכ' דמצינו ר' ירמיה שהיה תנא).
ולהאמור למעלה אכתי לא הועיל היפ"ע במה דגורס דאתמר, כיון דאומר לשון תנא הוא.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ה' יולי 25, 2019 1:44 pm
על ידי ביקורת תהיה
אי משום הא לא איריא, כי אחרי פועל-העזר 'היה' לא יתכן לבוא אלא לשון 'אומר'.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ה' יולי 25, 2019 2:16 pm
על ידי י. אברהם
אה"נ.

כמדומה שהלשון "היה רבי פלוני אומר" או "אומר היה רבי פלוני", מצינו רק אצל תנאים. האם זה נכון?

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ה' יולי 25, 2019 3:36 pm
על ידי ביקורת תהיה
י. אברהם כתב:הלשון "היה רבי פלוני אומר" לא מצאנו אלא אצל תנאים.
והואיל וכך הוא, אכן מתעוררת תמיהה על הגהת 'יפה עינים'.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ה' יולי 25, 2019 6:13 pm
על ידי עדיאל ברויאר
שמואל דוד כתב:יש מקורות לזה?
בפשטות "אמר" הוא לשון עבר ו"אומר" הוא לשון הווה
שו"ר שכ"כ בספר בית אהרן ח"ג עמוד שעא - שעב בשם ההון עשיר עיין שם


אמר בארמית, בלי ניקוד, יכול להיות עבר ויכול להיות הווה. בעברית יש חולם בלשון הווה בגלל המעתק הכנעני (דוגמאות אחרות למעתק זה: עלם>עולם. תלת>שלוש). אם נניח שאין כאן הבדל של הרגלי ניסוח בין האמוראים לתנאים אלא הבדל בין עברית לארמית בלבד, הרי שאמר=אומר מבחינת התוכן.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2019 7:28 pm
על ידי יוֹסֵפֶר
קאצ'קלה כתב:בערכי תנו"א לריב"ק ערך רבי יוסי אמורא, כתב:
רבי אחא אמר שלש רבי יוסי אמר אחת. ואף על פי שמצאתי רבי אחא אומר רבי יוסי אומר, נראה לי בעניות דעתי דאמר גרסינן, דאומר לשון תנא הוא.

כלל זה מצוי בספרו כמה פעמים. ולא ראיתי שהבדיל בין ארמית לעברית.

תמורה יט: סוף העמוד ר"ש בן יהודה אמר משום ר"ש, בעוז והדר שינו בפנים ל'אומר' ולא נימקו בבית השיטה או בהשלמות להגו"צ.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2019 7:51 pm
על ידי שמואל דוד
בכת״י מינכן ובכת״י וטיקן הגירסא אומר.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 3:16 am
על ידי לבי במערב
שמואל דוד כתב:בכת״י מינכן ובכת״י וטיקן הגירסא אומר.

וכי אי"צ לציין זאת, ולו בהערה פעוטה: "(כ"י)"?!

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 5:05 am
על ידי שמואל דוד
גא״מ

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 11:28 am
על ידי ביקורת תהיה
יוֹסֶפֶר כתב:תמורה יט: סוף העמוד ר"ש בן יהודה אמר משום ר"ש.
א. בעוז והדר שינו בפנים ל'אומר'.
ב. ולא נימקו בבית השיטה או בהשלמות להגו"צ.
א. כן הוא אל נכון בפרק שלישי דתמורה.
ב. חבל להשחית את זמנו של הלומד בהערות שאין בהן שום צורך.
(על הראשונים אנו מצטערים, ואתה בא להוסיף עליהם?!)

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2019 4:22 pm
על ידי לבי במערב
כשהלומד רואה בדפוסים הישנים (וכמצוי, שה'חברותא' לומד בדפוס אחר משלך) - הדבר משחית את זמנו ביתר שאת, בעודו מנסה לאתר את מקור ההגהה\הטעות. הערה קצרה "ע"פ כת"י" (ולו ב'השלמות'), אין בה שום נזק.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ד' ספטמבר 04, 2019 10:04 pm
על ידי י. אברהם
ב"מ ה:
אמר רב הונא דאמר הכי (כ"ה בכת"י דאמר 'הכי') שבועה שיש לי בה ואין לי בה כו'.
אף כאן 'דאמר' לשון הוה הוא.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 1:24 am
על ידי בן ראובן
אי קשיא הא קשיא, שבדרך כלל לשון הווה בבניין קל בארמית הוא במשקל "פעיל" (כמו יתיב, אזיל וכו'), ולמה כאן "אמר" ולא "אמיר".

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 2:10 am
על ידי ביקורת תהיה
בכל הפעלים שלמד הפועל היא אחת מאותיות החע"ר תנוקד עין הפועל ב'בינוני פּוֹעֵל' בפתח: תָּמַהּ, צָוַח, שָׁמַע, גָּזַר.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 2:24 am
על ידי בן ראובן
אתה בטוח שר' נחשבת גרונית לענין זה?

וראיה לסתור - "גמיר".

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 2:42 am
על ידי ביקורת תהיה
'גְּמִיר' – בינוני פעול, כמו 'מְלִיחַ', 'שְׁמִיעַ' וכיו"ב.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 2:53 am
על ידי בן ראובן
איך זה מתיישב במשמעות? וגם "גמיר" פעמים רבות מופיע עם מושא, ולכאורה אין לזה מקום בבינוני פעול (השווה: "גמרא גמיר לה" - "מתניתא שמיע ליה").

וגם מצינו: "סביר" ("גמיר וסביר") ואפילו "גזיר" ("שכם נסיב ומבגאי גזיר").

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 2:58 am
על ידי בן ראובן
עלה בדעתי שייתכן שבפעלים השכיחים בשקו"ט התלמודי חלה הידמות בין הווה לעבר. ומכאן "סבר" ו"גזר" בתוך השקו"ט, ו"סביר" ו"גזיר" במנותק מהשקו"ט.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 3:15 am
על ידי ביקורת תהיה
בן ראובן כתב:איך זה מתיישב במשמעות?
כמו בלה"ק 'רכוב', 'חלוק' וכיוצא בהם.
והרי לך 'גמרא גמירי לה' (ולא 'גמרי').
'מבגאי גזיר' – בספרים מדויקים 'גזר', וכ"ה ברש"י.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 3:24 am
על ידי בן ראובן
ל"רכוב" ו"חלוק" אין מושא ישיר.

אבל אכן "גמירי לה" הוא ראיה ניצחת לדבריך. ואם כך גם "גמיר וסביר" יתפרש על דרך בינוני פעול.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ב' ספטמבר 16, 2019 8:49 am
על ידי ביקורת תהיה
בן ראובן כתב:ל"רכוב" ו"חלוק" אין מושא ישיר.
אך הפועל 'תפוס' מתייחס אל מושא ישיר: תפוסים מעשה אבותם, תְּפִיס משכון.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: א' אפריל 26, 2020 6:25 am
על ידי שמואל דוד
שבת נ. רבינא אומר כו'

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: א' אפריל 26, 2020 7:23 am
על ידי י. אברהם
ובכתבי יד אמ'

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: א' אפריל 26, 2020 12:47 pm
על ידי ביקורת תהיה
וכן תוקן לאחרונה במהדורת 'עוז והדר': 'רבינא אמר' - הן בגמרא, הן ברש"י והן בתוספות.

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 6:32 pm
על ידי דף של ספינה
סוטה כב.

אִתְּמַר: קָרָא וְשָׁנָה וְלֹא שִׁימֵּשׁ תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, רַבִּי אֶלְעָזָר אוֹמֵר: הֲרֵי זֶה עַם הָאָרֶץ. רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָנִי אָמַר: הֲרֵי זֶה בּוּר. רַבִּי יַנַּאי אוֹמֵר: הֲרֵי זֶה כּוּתִי. רַב אַחָא בַּר יַעֲקֹב אוֹמֵר: הֲרֵי זֶה מָגוֹשׁ.

אצל רבי שמואל בר נחמני ״אמר״ ובשאר ״אומר״

Re: 'אומר' במשנה ובברייתא - 'אמר' בגמרא

פורסם: ה' אפריל 20, 2023 8:56 pm
על ידי יבנה
החילוק בין לשון עברית לארמית תמוה, הרבה מדברי האמוראים נאמרו בעברית ובכ״ז כתוב בהם אמר.