מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פסחים לה: מצה של דמאי

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: פסחים לה: מצה של דמאי

הודעהעל ידי מיללער » ד' יוני 07, 2017 2:21 pm

אבןטובה כתב:וגם דלהלל דבעי לכרוך מצה פסח ומרור הו"ל הפסח רשות דמבטל מצוה, וא"כ גם מצות מצה לא קיים


במה שכ' לעיל דאף שפטור מהקרב"פ אם מקריבו יש עליה מצות קרבן פסח, ולא מיקרי אכילת רשות דמבטל המצוה של מצה, וזה פשוט, אטו להלל להמ"ד דנשים בראשון רשות אטו לא היו הנשים כורכין את הפסח מצה ומרור? בודאי מקיימין מצות אכילת קרב"פ אף שאינם מחויבים בהקרבתה ואין כאן דין ביטול לפענ"ד

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: פסחים לה: מצה של דמאי

הודעהעל ידי רון » ד' יוני 07, 2017 2:48 pm

יפה טען הרב מילער שליט"א,
והדברים מבוארים בחידושי רבינו חיים הלוי לענין קטן בקורבן פסח, דאף שאינו מצווה מ"מ שם קורבן עליה ופטור מלעשות פסח שני, ומי שאין לו קרקע לא גרע מקטן, וממילא יש לומר שאף שפטור ודאי שיש על זה שם קרבן.
איברא שמסתמא יטען האבן טובה סברא טובה דאכתי בעינן שיהיה בזה חיובא דקרבן כדי שלא יבטל טעם מצה דחובה ויש לדון, ויבא הרב אבן טובה ובמידותיו הטובות יעמיד דברים על דיוקם

אבןטובה

Re: פסחים לה: מצה של דמאי

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' יוני 07, 2017 4:48 pm

עיקרו של פסח לאכילה בא

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6340
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: פסחים לה: מצה של דמאי

הודעהעל ידי מיללער » ד' יוני 07, 2017 4:57 pm

אבןטובה כתב:עיקרו של פסח לאכילה בא

וממילא?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פסחים לה: מצה של דמאי

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יוני 07, 2017 8:24 pm

אבןטובה כתב:עיקרו של פסח לאכילה בא

ולכן כתבתי לעיל שאף אם מ"ע דקרבן פסח אין כאן, אבל מ"ע דאכילת קדשים ול"ת דנותר - יש כאן.
ומדיני אכילת קרבן זה שייאכל על מצה ומרור, ולכן גם המצה והמרור הם מ"ע דאורייתא ואינן מבטלים זא"ז.

אבןטובה

Re: פסחים לה: מצה של דמאי

הודעהעל ידי אבןטובה » ד' יוני 07, 2017 9:00 pm

הלמדן הוותיק 'מיללער' שליט"א
עשה לנו מטעמים כאשר אהב אבינו שבשמים!!
ואמר ליישבו בג' פנים אופן בתוך אופן בגוונים שונים זה מזה ציצים ופרחים לתורתינו הקדושה.
בתירוצו הא' הלביש עצמו במלבושי הליטאים ואמר דבר נכון מאד בתורת הגיון וסברא
בתירוצו הב' פשט צורה ולבש צורה של חסיד אמיתי שאף אם הוא פטור מ"מ אם הביא לרצון יחשב לו ובת' בנין דוד הביא סברא זו מהגאון החסיד האמיתי רבי מנחם זעמבא הי"ד זצ"ל
ובתי' השלישי כולו תורת גאליצאנאי אך יש לפלפל שיקריבו לשלמים כמו כל מותר פסח
דפרי פי חכם חן ושפתיים יושק
תודה רבה וכה לחי

אבןטובה

Re: פסחים לה: מצה של דמאי

הודעהעל ידי אבןטובה » ה' יוני 08, 2017 5:15 am

אחרי כל היגיעה הזאת ראיתי בשו"ת חבצלת השרון להג' החסיד מטארניפול זצ"ל מגדולי חסידי בעלזא או"ח סי' לד אות ג
שהקשה לו השואל קושיא זו האיך אפ"ל מיגו דא"ב מפקיר נכסיה הלא יהיה פטור מק"פ כשאין לו קרקע
ותי' לו ב' תי' א' דעיקר מה שצריך קרקע הוא על זמן שחיטת הפסח אבל בזמן אכילת הפסח א"צ להיות לו קרקע עוד כ' שיכול לשייר מעט פחות ממאתיים שעדיין יש לו דין עני.
הנה יוצא מזה שכן כיוונו חכמי הפורום לאמיתה של תורה
וזהו מה שא' רשב"י שבת קלח: ח"ו לא תשתכח תורה מישראל

אביר הרועים!
הודעות: 70
הצטרף: ג' אוגוסט 08, 2017 8:48 pm

Re: פסחים לה: מצה של דמאי

הודעהעל ידי אביר הרועים! » א' אוגוסט 13, 2017 9:04 pm

אבןטובה כתב:פסחים לה: יוצאין בדמאי וכו' ובתוס' דאכילת מצה נקראת אכילת עניות (לחם עוני)
וק' הא לא הוי מצוה הראויה לשבעה ורב יוסף ס"ל דבעינן מצה הראוי' לשבעה עי' לח:
עוד ק' דא' שם מגו דאי בעי מפקיר נכסיה והוי עני ולכאו' אי מפקיר לנכסי' שוב אי"ל קרקע ויהיה פטור מקרבן פסח כתוס' ג: וגם דלהלל דבעי לכרוך מצה פסח ומרור הו"ל הפסח רשות דמבטל מצוה, וא"כ גם מצות מצה לא קיים

ותמיהני על שכמותו שנתעלמה ממנו סוגיא ערוכה בסוכה כג. דלר"מ חשיב סוכה ראויה לשבעה כיון דמדאורייתא מיחזא חזיא ורבנן הוא דגזרו בה וה"ה לגבי דמאי. [והגם שפליג ר"י שם מ"מ סתם מתני' כר"מ שם כב:]
ולקו' הב' י"ל בפשיטות שיש לו דירה וחייב בפסח אך א"צ להפקירו כיון שאין מחייבין אותו למכור ביתו וכלי תשמישו כתובות סח.

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: פסחים לה: מצה של דמאי

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » א' אוגוסט 13, 2017 9:33 pm

השאלה אם אליבא דתוס
עניות הכונה לילה א דוקא
או הכונה הלחם עוני של כל הז ימים
משום שאם כצד א
שוב אינה ראויה לכל ז


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 71 אורחים