מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יוני 16, 2017 12:06 pm

יומא עא: תנו רבנן מעשה בכהן גדול אחד שיצא מבית המקדש והוו אזלי כולי עלמא בתריה כיון דחזיונהו לשמעיה ואבטליון שבקוהו לדידיה ואזלי בתר שמעיה ואבטליון לסוף אתו שמעיה ואבטליון לאיפטורי מיניה דכהן גדול אמר להן ייתון בני עממין לשלם אמרו ליה ייתון בני עממין לשלם דעבדין עובדא דאהרן ולא ייתי בר אהרן לשלם דלא עביד עובדא דאהרן.

מפריעה לי שאלה פשוטה, האם זאת היתה הפעם הראשונה שכבוד הכה"ג נפגש מול כבוד החכמים, הרי לכאו' זה היה אמור לקרות עוד הרבה קודם, ושיהיה בזה דין ומנהג ברור?

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: כהן גדול או שמעיה ואבטליון

הודעהעל ידי בקרו טלה » ו' יוני 16, 2017 12:54 pm

מענין לענין ומבאר ענין שאירע זה דווקא ביום הקדוש
עבודת ישראל - ליום הכפורים [ואבקש מחילה מהבן שלוש למסורת שאינו יודע לקרוא ללא הניקוד]
בגמרא מסכת יומא (עא ע"ב) ת"ר מעשה בכהן גדול אחד שיצא מבית המקדש הוה קא אזלי כולי עלמא אבתריה, כד חזיונהו לשמעיה ואבטליון דהוו קא אתי שבקוה לדידיה ואזלו לבתר שמעיה ואבטליון, לסוף אתו שמעיה ואבטליון לאפטורי מיניה דכהן גדול, אמר להן ייתון בני עממיא לשלם, אמרי ליה ייתון בני עממיא לשלם דעבדו עובדא דאהרן ולא ליתי בני אהרן לשלם דלא עבדי עובדא דאהרן. ופירש"י דעבדי עובדא דאהרן רודפי שלום עי"ש. והדבר תמוה מאי שנא דנקטו בלשונם המדה טובה ההיא יותר מכל מעשים טובים שהיו בהם נגד הכהן שהיה בימיהם שהיה בו איזה צד קנאה ושנאה:
ונראה לבאר על פי דברי מורנו הגאון מהד"ב זלה"ה על רבי ישמעאל בן אלישע שנכנס להקטיר קטורת וראה אכתריאל י"ה ה' צבאות ואמר לו ישמעאל בני ברכני וכו' (ברכות ז.). שרבי ישמעאל הגם שהיה גדול התכמים, לא בזכותו לבד זכה להמראה נפלאה, כי אם על ידי הקנה התנא שהיה בימיו והוא הרימו ונשאו בקדושתו כדרך הצדיקים להרים הש"ץ בקדושתם, ועל ידו זכה לכל אלה ע"כ. ובודאי מורנו הצדיק אמר אלו הדברים על פי רוח קדשו שהופיע עליו. אכן על פי דבריו ועל פי שכלנו נראה לומר כי מסתמא הכהן שהיה בימי שמעיה ואבטליון בבית שני ולא היה כל כך כהוגן, מסתמא לא זכה לעלות לקדש קדשים ביום הכיפורים כי אם על ידי שמעיה ואבטליון שהיו אז ראשי הדור והם הרימוהו ונשאוהו לזאת המדרגה. ולכן השיבו לכהן גדול שלא יתגאה עליהם, כי הם עבדו עובדא דאהרן, פירוש שעיקר העבודה היום היה על ידיהם והבן:
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' יוני 18, 2017 12:32 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יוני 16, 2017 2:44 pm

עושה חדשות כתב:יומא עא: תנו רבנן מעשה בכהן גדול אחד שיצא מבית המקדש והוו אזלי כולי עלמא בתריה כיון דחזיונהו לשמעיה ואבטליון שבקוהו לדידיה ואזלי בתר שמעיה ואבטליון לסוף אתו שמעיה ואבטליון לאיפטורי מיניה דכהן גדול אמר להן ייתון בני עממין לשלם אמרו ליה ייתון בני עממין לשלם דעבדין עובדא דאהרן ולא ייתי בר אהרן לשלם דלא עביד עובדא דאהרן.

מפריעה לי שאלה פשוטה, האם זאת היתה הפעם הראשונה שכבוד הכה"ג נפגש מול כבוד החכמים, הרי לכאו' זה היה אמור לקרות עוד הרבה קודם, ושיהיה בזה דין ומנהג ברור?

א. בפשטות הוא לא היה מהכהנים הגדולים שהאריכו ימים, דכיוון דחציף שמע מינה וכו', ואם כי כמובן יש מקום ללימוד זכות, אבל אם נשיא ישראל ואב"ד אמרו עליו כך - מסתמא זה היה יום הכיפורים היחיד שבו הוא עבד ככה"ג.
ב. ייתכן שהוא מונה לכהונה גדולה ביום הכיפורים עצמו אחרי מותו של הכהן הגדול הקודם (כידוע שאפשר למנות כה"ג ביוה"כ עצמו ועבודתו מחנכתו).
עכ"פ זו היתה כנראה הפעם הראשונה שכל הקהל הלך עמו לסעודה השנתית שהיה הכה"ג עורך לציבור גדול, כי לא ידוע לי על עוד הזדמנות שהיה כל הקהל מתאסף עם הכה"ג חוץ ממה שהיו באים לראות ולשמוע בזמן עבודת יוה"כ עצמה.

עושה חדשות
הודעות: 12637
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' יוני 24, 2017 10:38 pm

חשבתי משהו בכיוון כזה, בתקופת בית שני, בהדרה והודה של תושבע"פ, נוצר אט אט שינוי בהתיחסות לת"ח, לעומת הכהנים והמלכים וכד', והסיפור הזה הוא דוג' ורקע של תקופת המעבר. קשה לי להרחיב בזה, אבל אולי אתם מכירים חברים לדרך זו.

פרי יהושע
הודעות: 3159
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' יוני 24, 2017 10:48 pm

קראתי פעם מאמר ארוך, על האגדתא בהנזקין ויציאת ריב"ז מהעיר כמת בארון ובקשתו מהקיסר הרומי "תן לי יבנה וחכמיה", שהיה בזה מעין מטמפרוזה ושינוי ערכין, למוות כביכול של תקופת המקדש ועבודת הקרבנות המתבטא ביציאתו של ריב"ז כמת בתוך ארון מהעיר, ותחיה של הלימוד תורה והעמדתה בראש סולם הדרגות, דבר שכמובן התחיל כבר בתחילת בית שני בה נפסקה הנבואה, והושלם לאחר החורבן, והלא על כך נא' רבים בני שוממה מבני בעולה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 25, 2017 8:51 am

עושה חדשות כתב:חשבתי משהו בכיוון כזה, בתקופת בית שני, בהדרה והודה של תושבע"פ, נוצר אט אט שינוי בהתיחסות לת"ח, לעומת הכהנים והמלכים וכד', והסיפור הזה הוא דוג' ורקע של תקופת המעבר. קשה לי להרחיב בזה, אבל אולי אתם מכירים חברים לדרך זו.


הקדמת העמק שאלה למרנא הנצי"ב
מאמא חכם עדיף מנביא למרן הראי"ה

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 25, 2017 9:00 am

בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:חשבתי משהו בכיוון כזה, בתקופת בית שני, בהדרה והודה של תושבע"פ, נוצר אט אט שינוי בהתיחסות לת"ח, לעומת הכהנים והמלכים וכד', והסיפור הזה הוא דוג' ורקע של תקופת המעבר. קשה לי להרחיב בזה, אבל אולי אתם מכירים חברים לדרך זו.


הקדמת העמק שאלה למרנא הנצי"ב
מאמא חכם עדיף מנביא למרן הראי"ה



צ'ארלס רוברט דרווין

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 25, 2017 9:08 am

אוצר החכמה כתב:
בברכה המשולשת כתב:
עושה חדשות כתב:חשבתי משהו בכיוון כזה, בתקופת בית שני, בהדרה והודה של תושבע"פ, נוצר אט אט שינוי בהתיחסות לת"ח, לעומת הכהנים והמלכים וכד', והסיפור הזה הוא דוג' ורקע של תקופת המעבר. קשה לי להרחיב בזה, אבל אולי אתם מכירים חברים לדרך זו.


הקדמת העמק שאלה למרנא הנצי"ב
מאמר חכם עדיף מנביא למרן הראי"ה



צ'ארלס רוברט דרווין


??

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' יוני 25, 2017 9:18 am

הוא זה שהתחיל עם עניין השינויים ההדרגתיים שיוצרים שינוי לאחר זמן.
וכנראה גם צדק, מ"מ לא הבנתי כ"כ את הקשר של שינויים הדרגתיים לכאן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14159
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: יומא עא: - כהן גדול או שמעיה ואבטליון

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 25, 2017 9:20 am

אוצר החכמה כתב:הוא זה שהתחיל עם עניין השינויים ההדרגתיים שיוצרים שינוי לאחר זמן.
וכנראה גם צדק, מ"מ לא הבנתי כ"כ את הקשר של שינויים הדרגתיים לכאן.


עיקר הכוונה שלי בציונים שהבאתי היתה לעצם ההבדל ולא להדרגה


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים