מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ב"ק צז: מעות כוזביות ירושלמיות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

ב"ק צז: מעות כוזביות ירושלמיות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יוני 21, 2017 8:40 am

ברש"י בבא קמא (צז, ב),
כוזביות - מטבע של בן כוזיבא וירושלמיות הוו. וה"ג כוזביות ירושלמיות או של מלכים הראשונים וכוזביות וירושלמיות לא נפקי כלל. ל"א כוזביות של כזיב וה"ג כוזביות או ירושלמיות או של מלכים הראשונים.

נראה בדברי רש"י דמספקא ליה אם יש לפרש דכוזביות הן עצמן ירושלמיות או דתרי מילי הוו כוזביות או ירושלמיות. [ועי' בהגהות מהר"ץ חיות מדברי הירושלמי].

ובהגהות הגריעב"ץ, וז"ל,
נ"ב לפ"א דרש"י נ"ל של בן כוזיבא שנעשו כשמלך שמא עדיין היה בית שני קיים אז אע"פ שנשרף ההיכל, כי בזמן שאין בית מ"ש ירקב, ונפדה אפילו בשו"פ כמ"ש הר"מ בפ"ב דמע"ש. אבל באמת נראה שבשעת לכידת ירושלים נחרב הבית כולו עם חומות ירושלים, ועמ"ש בקבב"ה בסופו. גם א"א לומר כוזביות ירושלמיות חדא נינהו דבן כוזיבא לא מלך בירושלים רק בביתר.

והנה השיטה דכוזביות ירושלמיות חדא נינהו באמת צ"ב טובא, שהרי פשוט וברור הוא שבן כוזיבא שטעה בו רבי עיקיבא מלך בביתר, וכן פשיטא בודאי שבן כוזיבא לא היה בימי הבית, כמפורש בסדר עולם רבה (פרק ל), ומפולמוס של טיטוס עד מלחמת בן כוזיבא (י"ו) [כ"ו] שנה, ומלחמת בן כוזיבא ב' שנים ומחצה (כ"ב) [נ"ב] שנה אחר חרבן הבית, והובאו הדברים בדברי רש"י בסנהדרין צז, ב בתוספת שבן כוזיבא מלך בביתר.

ולשון רש"י ביבמות (עב, א), בימי בן כוזיבא - שמשכום עובדי כוכבים באונס בכרך ביתר וגברה יד בן כוזיבא ונלחם בהם ונצחם ומלך על ישראל שתי שנים ומחצה וחזרו ומלו בימיו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ב"ק צז: מעות כוזביות ירושלמיות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יוני 21, 2017 8:41 am

ונראה בהקדם דהנה איתא בסנהדרין (צג, ב),
בר כוזיבא מלך תרתין שנין ופלגא, אמר להו לרבנן אנא משיח. אמרו ליה במשיח כתיב דמורח ודאין, נחזי אנן אי מורח ודאין, כיון דחזיוהו דלא מורח ודאין קטלוהו.

ופירש"י,
בר כוזיבא - ממלכי הורדוס היה. ובמסורת הש"ס הוגה, אחר מלכי הורדוס היה.

ומהרש"א בחידושי אגדות כתב,
בר כוזיבא מלך תרתין שנין כו'. בביתר היה מולך ואיתא במדרשות שגם ר"ע טעה בו מתחלה ודרש עליו דרך כוכב מיעקב ע"ש.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ב"ק צז: מעות כוזביות ירושלמיות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יוני 21, 2017 8:43 am

אולם באמת נראה לקיים הגירסא שהיה ממלכי הורדוס, דהנה כתב הרמב"ם בהלכות מלכים (פי"א ה"ג),
ואל יעלה על דעתך שהמלך המשיח צריך לעשות אותות ומופתים ומחדש דברים בעולם או מחיה מתים וכיוצא בדברים אלו, אין הדבר כך, שהרי רבי עקיבא חכם גדול מחכמי משנה היה, והוא היה נושא כליו של בן כוזיבא המלך, והוא היה אומר עליו שהוא המלך המשיח, ודימה הוא וכל חכמי דורו שהוא המלך המשיח, עד שנהרג בעונות, כיון שנהרג נודע להם שאינו, ולא שאלו ממנו חכמים לא אות ולא מופת וכו'.

ובהשגת הראב"ד,
אל יעלה על דעתך וכו', א"א והלא בן כוזיבא היה אומר אנא הוא מלכא משיחא ושלחו חכמים לבדקו אי מורח ודאין או לא וכיון דלא עביד הכי קטלוהו.

הרי שהראב"ד פירש דברי הגמ' בסנהדרין הנ"ל על בן כוזיבא שטעה בו ר"ע, ולכן השיב על הרמב"ם דמפורש בגמ' שנהרג ע"י חכמי ישראל.

אבל באמת כדברי הרמב"ם מפורש בירושלמי תענית (פ"ד ה"ה) שמסופר שם באריכות מפני מה נהרג בן כוזיבא, וז"ל,
אתא גבי רבי אלעזר המודעי אמר ליה מה אמר לך הדין כותייא אמר ליה לא כלום מה אמרת ליה א"ל לא כלום יהב ליה חד בעוט וקטליה. מיד יצאת בת קול ואמרה הוי רעי האליל עזבי הצאן חרב על זרועו ועל עין ימינו זרועו יבוש תיבש ועין ימינו כהה תכהה הרגת את רבי אלעזר המודעי זרוען של כל ישראל ועין ימינם לפיכך זרועו של אותו האיש יבש תיבש ועין ימינו כהה תכהה. מיד נלכדה ביתר ונהרג בן כזובה.
וכן הוא באיכה רבה פרשה ב סי' י ד"ה בלע.

ובאמת במגדל עוז כתב על דברי הראב"ד, וז"ל,
ואני אומר מה מקום להשגה זאת והלא כבר כתב ר"מ ז"ל עצמו בזה הפרק שגם החכמים ז"ל היו חלוקים בענינו והוא האמת, כי מה שכתב הראב"ד ז"ל הוא בסנהדרין פרק חלק. ואנו מפרשים דלאו אינהו קטלוהו כי למה יומת מה עשה ומ"ש ר"מ ז"ל מר' עקיבא הוא באיכה רבתי ובמקומות מהמדרשות, וכולם כוונתם לברר ולא נתברר כי אם ע"י ההצלחה כמו שכתב ר"מ ז"ל והוא האמת.
[וכן צידד הרדב"ז].
ולכאורה היה נראה כדבריו בדעת הרמב"ם, שהרי הרמב"ם נקט בלשונו 'עד שנהרג בעונות', וזה ממש כלשון המדרש באיכ"ר שם,
'מיד גרמו עונות ונלכדה ביתר ונהרג בן כוזיבא ואיתיאו רישיה לגבי אדריאנוס אמר מאן קטליה לדין, אמר ליה חד גונתאי אנא קטלתיה לדין א"ל זיל ואייתיה לי, אזל ואייתיה ואשכח עכנא כריכא על צואריה
.
אכן באמת בלשון הרמב"ם בהלכות תעניות (פ"ה ה"ג) מפורש שבן כוזיבא נפל ביד גוים ולא נהרג ע"י נחש.

ובדעת הראב"ד נראה לומר דבאמת אין כאן מדרשות חלוקים, אלא דחכמי ישראל פסקו עליו דין מיתה ולאחר מכן נהרג, וכמו שכתב האברבנאל בספר ישועות משיחו (חלק שני, העיון הראשון פרק ד), וז"ל, וכיון שראו שלא היה זה בו קטלוהו ר"ל דנו אותו שימות כאחד המסתכנים, וכן היה שהרגוהו הרומים כשלכדו ביתר. ועי' במרכבת המשנה כאן. [ומעי"ז צידד הרדב"ז דרפו ידיהם ממנו ובאו הגוים והרגוהו].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ב"ק צז: מעות כוזביות ירושלמיות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יוני 21, 2017 8:44 am

אולם יתכן עוד לומר, דתרי בר כוזיבא הוו, והכי נראה בדעת רש"י, דהיה בן כוזיבא אחד בימי בית שני, והוא היה אחד ממלכי הורדוס, והיה זה לפני החורבן כאשר יד ישראל היתה תקיפה קצת, והרגוהו כאשר ראו כי הוא משיח שקר, והשני היה זמן רב לאחר מכן ומלך בביתר, ובו טעה ר"ע, והוא נהרג ע"י נחש בעת המלחמה עם הרומיים.

ובזה מבוארים היטב דברי רש"י כאן דצידד דהיו מטבעות כוזביות ירושלמיות, כי בן כוזיבא הראשון מלך בירושלים, וגם קושייתו הראשונה של הגריעב"ץ שבן כוזיבא מלך אחר החורבן הרבה לק"מ, כי בן כוזיבא הראשון היה בימי הבית.

ובאמת הדברים מחודשים טובא, בפרט שזה מוזר ורחוק ששני המלכים שנקראו בן כוזיבא מלכו שתי שנים ומחצה בלבד! כמפורש בדברי רש"י בב' המקומות.

[ועי' רש"ש בפסחים (עד, א), וז"ל, ואם ניתן אמון לסופרי העמים אשר בן כוזיבא במלכו בנה בה"מ והחריבו אדריינוס ועי' מ"ע חלק א"ב פי"ב א"ש טפי. אבל לא שמענוהו בפירוש בדברי חז"ל].

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ב"ק צז: מעות כוזביות ירושלמיות

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יוני 21, 2017 8:45 am

אכן באמת כל הפרטים אשר בדברי חז"ל אודות בן כוזיבא אינם עשירים כ"כ, וכמו שעמד בזה האברבנאל בספר ישועות משיחו (חלק שני, העיון הראשון פרק ד), וז"ל,
והנה ספור בן כוזיבא הוא קצר אצלינו מאוד ולא תמצא ממנו כ"א מעט מזעיר בתלמוד ובמדרשים, אבל בספרי דברי הימים אשר לרומיים ראיתי אני דברים רבים ועצומים במלחמותיו ומגבורות לבו ואכזריותו על אויבים, ושהוא הלך לאלכסנדריה של מצרים ועשה נקמה גדולה באוכלסי רומי שהיו שם, ונתפשט בכל מלכות מצרים ובבל ואיש לא עמד בפניו, ובכל מקום שהיה הולך היה שופך דמי האויבים כמים מבלי חמלה, ובאו על זה בספריהם ספורים גדולים.


וצ"ב טובא דברי המאירי בפתיחה למסכת אבות, וז"ל,
וכן בדור הזה עמד בן כוזיבא ועשה עצמו משיח וטעו רבים אחריו ואפי' ר"ע היה נושא כליו ושלח בר כוזיבא זה את ידו במלך רומי שהיה שמו [דמסטיאון] והרג את משנהו ומלך בביתר שנת נ"ב לחורבן הבית ומת ומלך בנו אחריו וכן בן בנו עד שעלה אנדריאנוס קיסר שנת ע"ג לחורבן והרג את בן בנו של בר כוזיבא ונהרגו בדור הזה ר' חנינא בן תרדיון ור' ישבב ור' יהודה בן בבא ורבי חוצפית התורגמן ור' אלעזר בן שמוע ור' עקיבא מפני כעס בר כוזיבא ור' יהודה בן דמה ור' יהודה הנחתום.

וכמה דברים מחודשים כאן, חדא, שבר כוכבא מלך עד שמת והוריש מלכותו אחריו לבנו ולבן בנו, ואנדרינוס הרג רק את בן בנו. ועוד, שהרוגי מלכות הקדושים ובתוכם רבי עקיבא [שהיה נושא כליו] נהרגו מפני כעס בר כוכבא.



חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים