מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 21, 2017 9:17 am

כתב וז"ל יראה. וצע"ג כוונתו בזה.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי הפשטן » ד' יוני 21, 2017 11:35 am

שמואל דוד כתב:כתב וז"ל יראה. וצע"ג כוונתו בזה.

לענ"ד, יותר משרצה רשב"ם לפרש את לשון "יהנה", רצה בעיקר לפרש את לשון "יראה" המובא בגמ' מייד אחר כך, וה"ק: "יהנה [הוא הפירוש של] יראה", אלא שקיצר בלשונו.
ואמנם לכאו' היה עדיף לו לכתוב "יראה: יהנה", אלא שרצה להתחיל את הדיבור בתיבת "יהנה", לפי שהוזכרה ראשונה בגמ' לפני תיבת "יראה".

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 21, 2017 7:24 pm

לא הבנתי מש"כ כ"כ
ואחר העיון מצאתי קצת מ"מ בזה.
עיין דק"ס שהרמב"ם ל"ג יראה.
וא"כ אפשר שהרשב"ם רק כתב יראה לברר הגירסא. ועיין מעשה רקח ומשנת יעקב ברמב"ם שם. וע"ע בספר יברך ישראל.
ועיין בבארות המים. וע"ע בשו"ת רבי טיאה וייל ז"ל (בנו של הקרבן נתנאל) חו"מ סימן יא. וע"ע בהגהות וציונים (עוז והדר)

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי הפשטן » ד' יוני 21, 2017 11:15 pm

שמואל דוד כתב:לא הבנתי מש"כ כ"כ)

אז אסביר שוב, והפעם עם תוספת:
הגמ' אומרת: "איבעיא להו יהנה בהן מהי...יראה בהן מהו". והוקשה לרשב"ם, מה כוונת הגמ' ב"יראה בהן"? לכן פירש: "יהנה [הוא הפירוש של] יראה". ומכאן ילמד הקורא מה התכוונה הגמ' ב"יראה בהן".

ואמנם לכאו' היה עדיף לרשב"ם לכתוב "יראה: יהנה", אלא שרצה להתחיל את הדיבור בתיבת "יהנה", לפי שהוזכרה ראשונה בגמ' לפני תיבת "יראה".

שמואל דוד כתב:וא"כ אפשר שהרשב"ם רק כתב יראה לברר הגירסא.

א"כ למה העמיד את דבריו בד"ה יהנה, ומה שייכת תיבת יהנה לכאן? ולטעמיך, הכי הול"ל: "ה"ג יראה בהן מהו".

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יוני 21, 2017 11:47 pm

מצינו כן ברש"י שכתב תיבת של הגמרא בלי שום פירוש כדי לתקן הגירסא.
לפי"ד מדוע כתב הגמרא יהנה וגם יראה

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יוני 22, 2017 2:37 am

שמואל דוד כתב:מצינו כן ברש"י שכתב תיבת של הגמרא בלי שום פירוש כדי לתקן הגירסא

אה"נ, ולכן אילו רשב"ם כתב רק "יראה" (או: "ה"ג: יראה"), החרשתי. אבל הרי רשב"ם לא עשה כך, אלא התחיל את הדיבור בתיבת "יהנה", מבלי שתיקן בה שום גירסה, ואחר כך הוסיף את תיבת "יראה" (אשר לפי פירושך רשב"ם הוסיף אותה לדבריו כדי לתקן גירסה).
א"כ שוב חוזרת שאלתי: למה העמיד רשב"ם את דבריו על תיבת "יהנה", ואיך היא קשורה כלל לתיבת "יראה" (אשר לפי פירושך רשב"ם הוסיף אותה לדבריו כדי לתקן גירסה).

שמואל דוד כתב:לפי"ד מדוע כתב הגמרא יהנה וגם יראה


בהתחלה הגמ' שאלה האם לשון "יהנה" מיירי, "דליתהני מידי" (כפשטות לשון "יהנה"), או במתנה ממש (ולא כפשטות לשון "יהנה").
אחר כך הוסיפה הגמ', שגם אם נפשוט שלשון "יהנה" מיירי במתנה ממש (ולא כפשטות לשון "יהנה"), עדין יש לשאול: האם גם לשון "יראה" (שפירושו "יהנה" לפי רשב"ם) מיירי במתנה ממש (כמו שלשון "יהנה" מיירי במתנה ממש), או דילמא שאני לשון "יראה" (אשר פירושו "יהנה" לפי רשב"ם) דמיירי דליתהני מידי (כפשטות לשון "יהנה").
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ה' יוני 22, 2017 2:55 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 22, 2017 2:53 am

לכאורה גם לפי דבריך העיקר חסר מן הספר

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יוני 22, 2017 2:56 am

שמואל דוד כתב:לכאורה גם לפי דבריך העיקר חסר מן הספר

האם אתה מתכוון שלפי דבריי העיקר חסר מדברי הגמ', או שאתה מתכוון שלפי דבריי העיקר חסר מדברי רשב"ם?

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 22, 2017 3:20 am

שניהם...

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי הפשטן » ה' יוני 22, 2017 6:20 am

שמואל דוד כתב:שניהם...

בחרת בדרך הלכאורה קלה, שבה בדרך כלל רובא דעלמא בוחרים, כשהם נשאלים לאיזו מבין שתי אפשרויות הם מתכוונים בביקורתם...

אבל הדרך שבחרת היא לא באמת הדרך הקלה, כי היא דורשת ממך תשובות לשתי שאלות (לא לשאלה בודדת):

א. מהו העיקר שלדעתך חסר מדברי הגמ' לפי דבריי?
ב. מהו העיקר שלדעתך חסר מדברי רשב"ם לפי דבריי?

אביר הרועים!
הודעות: 70
הצטרף: ג' אוגוסט 08, 2017 8:48 pm

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי אביר הרועים! » ה' אוגוסט 10, 2017 9:12 pm

יש כמדומני ציון בעוז והדר שכוונת הרשב"ם לנקד המילים שמציין (רק בדפוסים השמיטו הניקוד) וציינו לרש"י לעיל כא:

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אוגוסט 11, 2017 1:22 am

אביר הרועים! כתב:יש כמדומני ציון בעוז והדר שכוונת הרשב"ם לנקד המילים שמציין (רק בדפוסים השמיטו הניקוד) וציינו לרש"י לעיל כא:

כבר ציינתי לעיל

אנושי
הודעות: 108
הצטרף: א' אוגוסט 28, 2016 12:38 pm

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי אנושי » ב' אוגוסט 21, 2017 12:44 am

כהיום בהוצאות החדשות כבר שינו לעשותו שני דיבורים וכמו שיש הרבה שכותב גם להעמיד הגירסה וכדו'

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: ב"ב קמט. רשב"ם ד"ה יהנה

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוגוסט 21, 2017 12:46 am

אנושי כתב:כהיום בהוצאות החדשות כבר שינו לעשותו שני דיבורים וכמו שיש הרבה שכותב גם להעמיד הגירסה וכדו'

באיזה דפוס?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 117 אורחים