בב"ב ד. מובא מעשה בניית הורדוס ביהמ"ק. ומקשה הגמ' ובבא בן בוטא היכי אסביה עיצה להורדוס וכו' ומתרץ שאני עבדא דמחייב במצוות.
וצ"ב שהרי אין בנין ביהמ"ק בלילה וא"כ הו"ל מצות עשה שהזמן גרמא ואשה ועבד פטורים?!
אביר הרועים! כתב:בב"ב ד. מובא מעשה בניית הורדוס ביהמ"ק. ומקשה הגמ' ובבא בן בוטא היכי אסביה עיצה להורדוס וכו' ומתרץ שאני עבדא דמחייב במצוות.
וצ"ב שהרי אין בנין ביהמ"ק בלילה וא"כ הו"ל מצות עשה שהזמן גרמא ואשה ועבד פטורים?!
רמב"ם הלכות בית הבחירה פרק א הלכה יב כתב:אין בונין את המקדש בלילה שנאמר וביום הקים את המשכן ביום מקימין לא בלילה, ועוסקין בבנין מעלות השחר עד צאת הכוכבים, והכל חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם אנשים ונשים כמקדש המדבר
חיים ומלך הלכות בית הבחירה פרק א הלכה יב כתב:
[יב] אין בונין את המקדש בלילה שנא' וביום הקים את המשכן ביום מקימין לא בלילה וכו' והכל חייבין לבנות ולסעד בעצמן ובממונם אנשים ונשים כמקדש המדבר. והקשה רב רחומאי עמיתנו בתורה הרב כמה"ר חיים יהודה אברהם דמתקרי בכור נר"ו (בעל ס' אחי וראש) דאיך כתב הרמב"ם תוך כדי דיבור ב' דינים דקשה לזווגן דמאחר דהלכה רווחת דכל מ"ע שהזמן גרמא נשים פטורות ומ"ע זו דועשו לי מקדש הוא דוקא ביום ולא בלילה למה כתב אחריו דנשים חייבות. ואני השבתי לו דסיוע בגופם ובממונם לעשות הזמנה לבנין מותר בלילה דקרא קפיד וביום הקים את המשכן והיינו הקמתו דהוא בנין בנוי ובמשכן טוו הנשים אך בבנין גופיה אפילו הזכרים לאו כל יד האדם שוה בו כי אם הבנאים מי שהיה חרש חכם וברור. וכפי מאמרם ז"ל דהמשכן לכפרה על העגל א"כ הנשים שלא חטאו בעגל ולכך נתן להן ראשי חדשים מהיכן נתחייבו לסעד בעצמן ובממונן וי"ל לזה דהא מיהא אית להו קרבן יולדת וזבה וכיוצא והוא בית דהכל צריכין אליו ופשוט.
חיים ומלך הלכות בית הבחירה פרק א הלכה יב כתב:
[יב]דסיוע בגופם ובממונם לעשות הזמנה לבנין מותר בלילה דקרא קפיד וביום הקים את המשכן והיינו הקמתו דהוא בנין בנוי ובמשכן טוו הנשים אך בבנין גופיה אפילו הזכרים לאו כל יד האדם שוה בו כי אם הבנאים מי שהיה חרש חכם וברור.
וכי תלוי זה במה שיש מקדש, דא"כ אם קדושת ירושלים קדשה לע"ל ג"כ יחשב המקדש קיים, ובפשוטו נראה דהאיר המזרח מתיר בכהאי גוונא שאין להם עומר דתלוי בעומר, ולא בבית המקדש קיים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים