מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רש"י תענית ג. משיב הרוח ומוריד הגשם

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

רש"י תענית ג. משיב הרוח ומוריד הגשם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוקטובר 10, 2017 9:45 am

רד"ה לפי שאינן נעצרין - שאלמלא הן אין העולם מתקיים והאי דאמרינן בתפלה משיב הרוח ומוריד הגשם לאו משום חיוב אלא חוק גשם הוא מזכיר דטל ורוחות מועילות לארץ לתקנה ולנגבה כדבסמוך זיקא דבתר מיטרא כמיטרא

לפי רש"י קשה מדוע לא אומרים תחילה מוריד הגשם ואח"כ ומשיב הרוח וצ"ע

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י תענית ג. משיב הרוח ומוריד הגשם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' אוקטובר 19, 2017 4:11 am

ועיינתי ברמב"ם הלכות תפילה וראיתי שהשמיט "משיב הרוח" וצ"ע בכל זה

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: רש"י תענית ג. משיב הרוח ומוריד הגשם

הודעהעל ידי אותה אבקש » ב' אוקטובר 23, 2017 2:05 pm

בספר אוצר חיים להגרצ"ה ברוידא [חמיו של הגרז"ר בענגיס] כתב דכיון ובכל מקום בכתובים כתוב רוח לפני גשם
כגון "רוח צפון תחולל גשם" "נשיאים ורוח וגשם אין" ע"כ כך סדר ההזכרה, ובזה מיישב כמה קושיות,עיי"ש.
ולגודל הקושיה עלינו להסתפק בהסבר זה.
ויתכן דאפש"ל בדוחק עוד תירוץ אך אכמ"ל.

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י תענית ג. משיב הרוח ומוריד הגשם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוקטובר 23, 2017 6:38 pm

ע"ע רש"י סנהדרין כט.

אותה אבקש
הודעות: 491
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: רש"י תענית ג. משיב הרוח ומוריד הגשם

הודעהעל ידי אותה אבקש » ב' אוקטובר 23, 2017 10:39 pm

לכאורה כוונת מעכ"ת הגאון לרש"י בענין הפס' נשיאים ורוח וגשם ואין כוונתו להביא תירוץ או ראיה כל שהיא לנידוננו, אכן?

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י תענית ג. משיב הרוח ומוריד הגשם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוקטובר 24, 2017 12:21 am

כוונתי שבפשטות הרוח בא קודם הגשם וכ"כ רש"י בסנהדרין וע"ע בספר ברכת שי עמ"ס תענית

שמואל דוד
הודעות: 6491
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: רש"י תענית ג. משיב הרוח ומוריד הגשם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אוקטובר 24, 2017 12:21 am

אותה אבקש כתב:לכאורה כוונת מעכ"ת הגאון לרש"י בענין הפס' נשיאים ורוח וגשם ואין כוונתו להביא תירוץ או ראיה כל שהיא לנידוננו, אכן?

אני לא גאון ולא רב.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 107 אורחים