מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהו הגדרתו של אדם חשוב?

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

מהו הגדרתו של אדם חשוב?

הודעהעל ידי טוב וחסד » ד' נובמבר 01, 2017 2:37 pm

הגמרא בקידושין (דף ז ע"א) אומרת: "בעי רבא הילך מנה ואקדש אני לך מהו? אמר מר זוטרא משמי דרב
פפא מקודשת... הכא באדם חשוב עסקינן דבההיא הנאה דקא מקבל מתנה מינה גמרה ומקניא ליה נפשה".

הגמרא אמרה "הכא באדם חשוב עסקינן" ולא פרטה מיהו אדם חשוב?
רש"י (שם ד"ה: באדם) כתב יש אומרים מי שאינו רגיל לקבל מתנות. אם כן בכל מקום כאשר משבחים "אדם חשוב" זאת רק הסיבה?

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מהו הגדרתו של אדם חשוב?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' נובמבר 01, 2017 2:42 pm

טוב וחסד כתב:הגמרא בקידושין (דף ז ע"א) אומרת: "בעי רבא הילך מנה ואקדש אני לך מהו? אמר מר זוטרא משמי דרב
פפא מקודשת... הכא באדם חשוב עסקינן דבההיא הנאה דקא מקבל מתנה מינה גמרה ומקניא ליה נפשה".

הגמרא אמרה "הכא באדם חשוב עסקינן" ולא פרטה מיהו אדם חשוב?
רש"י (שם ד"ה: באדם) כתב יש אומרים מי שאינו רגיל לקבל מתנות. אם כן בכל מקום כאשר משבחים "אדם חשוב" זאת רק הסיבה?

איני מונח עכשיו בסוגיא שם, אבל לכאורה אין זו הגדרה של אדם חשוב, אלא מציאות. אדם חשוב שרבים רוצים ליתן לו מתנות, אינו מקבל מכל אחד, ולכן כשהוא מתרצה לקבל מתנה ממישהו הרי זה כאילו נתן הנאה לנותן.

בכל אופן, המסקנא שלך ממש אינה מחוייבת.

וידועה הגדרתו של מרן הגר"ח מבריסק זצוק"ל, על 'פנים חדשות'.
לאלו שאינם מכירים: 'כלי חרס שבירתן זו טהרתן משום שפנים חדשות באו לכאן'. ואם כן, בשמחת שבע ברכות כאשר אין 'פנים חדשות', ישברו כלי חרס וידביקוהו מחדש, ואז הלוא 'פנים חדשות באו לכאן'...

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מהו הגדרתו של אדם חשוב?

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 01, 2017 3:08 pm

אדם חשוב יתכן הכוונה לאדם ירא שמים, ושהליכותיו נכבדות, ומשו"ה גם אינו רוצה מתנות. אך אינו בדרגת 'חכם'.
(ראה ריטב"א מו"ק יד.)
נערך לאחרונה על ידי קו ירוק ב ד' נובמבר 01, 2017 6:06 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אותה אבקש
הודעות: 492
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: מהו הגדרתו של אדם חשוב?

הודעהעל ידי אותה אבקש » ד' נובמבר 01, 2017 3:34 pm

טוב וחסד כתב:הגמרא בקידושין (דף ז ע"א) אומרת: "בעי רבא הילך מנה ואקדש אני לך מהו? אמר מר זוטרא משמי דרב
פפא מקודשת... הכא באדם חשוב עסקינן דבההיא הנאה דקא מקבל מתנה מינה גמרה ומקניא ליה נפשה".

הגמרא אמרה "הכא באדם חשוב עסקינן" ולא פרטה מיהו אדם חשוב?
רש"י (שם ד"ה: באדם) כתב יש אומרים מי שאינו רגיל לקבל מתנות. אם כן בכל מקום כאשר משבחים "אדם חשוב" זאת רק הסיבה?

יתכן שהכוונה דיש אומרים שלא בכל אדם חשוב הדין כן אלא רק במי שמסרב באורח קבע לקבל מתנות,
אך לכאורה ודאי דאין לומר דכל הגדרת אדם חשוב היא שאינו רוצה ליטול מתנות, וכי אם אחד מדלי הרחוב
יאמר שאינו מסכים לקבל מתנות האם יהפך לאדם חשוב?!

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: מהו הגדרתו של אדם חשוב?

הודעהעל ידי טוב וחסד » ה' נובמבר 02, 2017 9:16 am

טענה יפה של כבודו: "וכי אם אחד מדלי הרחוב ...". כן כתב הרשב"א (שו"ת ס' תריג) שסתם בני אדם אינם חשובים.

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: מהו הגדרתו של אדם חשוב?

הודעהעל ידי טוב וחסד » ה' נובמבר 02, 2017 3:28 pm

יש להעיר מדברי הרא"ש (קידושין פרק א סי' א) שכתב: "וצריך חקירת חכם מי נקרא אדם שאינו חשוב להתירה בלא גט". כלומר, שגם סתם אדם מתאים להגדרת "אדם חשוב", ועל כן כאשר נבוא להתיר אשה (שקודשה באופן כזה) בלא גט נעשה חקירת חכם, שהרי אם הסכימה להתחתן איתו מסתבר שהוא חשוב בעיניה ואם כן לקידושין יש ערך ותצטרך גט.
מכאן ניתן להסיק, "אדם חשוב" לשיטת הרא"ש אינו הנחשב בעיני העולם, אלא בעיני האשה, ואם כן סתם אדם הוא "חשוב" לענין זה. וזה בשונה משיטת הרשב"א הנ"ל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מהו הגדרתו של אדם חשוב?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 02, 2017 3:40 pm

טוב וחסד כתב:יש להעיר מדברי הרא"ש (קידושין פרק א סי' א) שכתב: "וצריך חקירת חכם מי נקרא אדם שאינו חשוב להתירה בלא גט". כלומר, שגם סתם אדם מתאים להגדרת "אדם חשוב", ועל כן כאשר נבוא להתיר אשה (שקודשה באופן כזה) בלא גט נעשה חקירת חכם, שהרי אם הסכימה להתחתן איתו מסתבר שהוא חשוב בעיניה ואם כן לקידושין יש ערך ותצטרך גט.
מכאן ניתן להסיק, "אדם חשוב" לשיטת הרא"ש אינו הנחשב בעיני העולם, אלא בעיני האשה, ואם כן סתם אדם הוא "חשוב" לענין זה. וזה בשונה משיטת הרשב"א הנ"ל.

מ"כלומר" ואילך - זו הבנתך האישית.
לפענ"ד הרא"ש לא כתב יותר ממה שכתבו כאן בכותרת האשכול, שזה לא ברור מהי ההגדרה דאדם חשוב

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: מהו הגדרתו של אדם חשוב?

הודעהעל ידי טוב וחסד » ה' נובמבר 02, 2017 3:50 pm

עזריאל ברגר כתב:
טוב וחסד כתב:יש להעיר מדברי הרא"ש (קידושין פרק א סי' א) שכתב: "וצריך חקירת חכם מי נקרא אדם שאינו חשוב להתירה בלא גט". כלומר, שגם סתם אדם מתאים להגדרת "אדם חשוב", ועל כן כאשר נבוא להתיר אשה (שקודשה באופן כזה) בלא גט נעשה חקירת חכם, שהרי אם הסכימה להתחתן איתו מסתבר שהוא חשוב בעיניה ואם כן לקידושין יש ערך ותצטרך גט.
מכאן ניתן להסיק, "אדם חשוב" לשיטת הרא"ש אינו הנחשב בעיני העולם, אלא בעיני האשה, ואם כן סתם אדם הוא "חשוב" לענין זה. וזה בשונה משיטת הרשב"א הנ"ל.

מ"כלומר" ואילך - זו הבנתך האישית.
לפענ"ד הרא"ש לא כתב יותר ממה שכתבו כאן בכותרת האשכול, שזה לא ברור מהי ההגדרה דאדם חשוב

כך משמע גם מקרבן נתנאל שעל הרא"ש (סימן א אות ע).

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מהו הגדרתו של אדם חשוב?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' נובמבר 02, 2017 4:43 pm

טוב וחסד כתב:כך משמע גם מקרבן נתנאל שעל הרא"ש (סימן א אות ע).

אז תביא את דבריו.

טוב וחסד
הודעות: 307
הצטרף: ג' יוני 16, 2015 9:30 am

Re: מהו הגדרתו של אדם חשוב?

הודעהעל ידי טוב וחסד » ה' נובמבר 02, 2017 5:03 pm

עזריאל ברגר כתב:
טוב וחסד כתב:כך משמע גם מקרבן נתנאל שעל הרא"ש (סימן א אות ע).

אז תביא את דבריו.

שם הקשה מדוע הרא"ש הקדים לבאר גדר 'אדם חשוב' בדף ה' ע"ב ולא כתבו בפירושו על דף ז' ע"א (סוגית אדם חשוב) ותירץ שהרא"ש סובר כראב"ד שלאו דוקא אדם
חשוב אלא "איניש רחימא לה ומתיקר איהי בה, אע"ג דלכו"ע אינו חשוב..." ועל כן בדף ז' ע"א שאמרה לו "הילך מנה ואתקדש לך" אין צריך חקירת חכם, שפשוט שחשוב בעיניה, אך בדף ה' ע"ב שנתנה לו ולא אמרה כלום ורק הוא דיבר, צריך חקירת חכם האם אינו חשוב בכדי להתירה בלא גט.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 135 אורחים