מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות בלשון רש"י מסכת מכות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

הערות בלשון רש"י מסכת מכות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' נובמבר 10, 2017 8:48 am

מכות ג. רש"י ד"ה רב נתן אמר באשה - זכות ספיקה אומדין ואותו לא ישלמו (וכל השאר ישלמו) וחומר גדול הוא אצלן
ויש לעיין מדוע כתב רש"י "וחומר גדול הוא אצלן" ומה הוסיף בזה.
נערך לאחרונה על ידי שמואל דוד ב ג' דצמבר 05, 2017 5:21 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

מכות ד: רש"י התראה בב"ד של מטה

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' נובמבר 12, 2017 8:39 pm

מכות דף ד: רש"י עדים זוממין אין צריכין התראה בכתובות אמרינן טעמא באלו נערות (דף לג.) נתרי בהו אימת כו' אבל כל שאר עונשין בב"ד "של מטה" צריכין התראה

יש לעיין מדוע הדגיש רש"י ב"ד של מטה ומה כוונתו בזה

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: הערות בגמ' ורש"י מסכת מכות

הודעהעל ידי תוכן » ג' נובמבר 14, 2017 10:12 pm

שמואל דוד כתב:מכות ג. רש"י ד"ה רב נתן אמר באשה - זכות ספיקה אומדין ואותו לא ישלמו (וכל השאר ישלמו) וחומר גדול הוא אצלן
ויש לעיין מדוע כתב רש"י "וחומר גדול הוא אצלן" ומה הוסיף בזה.


רש"י מפרש מה ההבדל בין שתי השיטות, ומסביר ששיטת ר' נתן הוא חומרא.

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות בגמ' ורש"י מסכת מכות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' נובמבר 14, 2017 11:44 pm

תוכן כתב:
שמואל דוד כתב:מכות ג. רש"י ד"ה רב נתן אמר באשה - זכות ספיקה אומדין ואותו לא ישלמו (וכל השאר ישלמו) וחומר גדול הוא אצלן
ויש לעיין מדוע כתב רש"י "וחומר גדול הוא אצלן" ומה הוסיף בזה.


רש"י מפרש מה ההבדל בין שתי השיטות, ומסביר ששיטת ר' נתן הוא חומרא.

ייש"כ גדול. וע"ע בספר שאגת אריה

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

רש"י מכות טז. הריגה - שחיטה

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' נובמבר 26, 2017 11:57 pm

מכות טז.
תנן התם הנוטל אם על הבנים רבי יהודה אומר לוקה ואינו משלח וחכ"א משלח ואינו לוקה זה הכלל כל מצות לא תעשה שיש בה קום עשה אין חייבין עליה א"ר יוחנן אין לנו אלא זאת ועוד אחרת א"ל ר' אלעזר היכא א"ל לכי תשכח נפק דק ואשכח דתניא אונס שגירש אם ישראל הוא מחזיר ואינו לוקה ואם כהן הוא לוקה ואינו מחזיר הניחא למאן דתני קיימו ולא קיימו אלא למאן דתני ביטלו ולא ביטלו בשלמא גבי שילוח הקן משכחת לה כו'
ועיין רש"י ד"ה א"ר יוחנן אנו אין לנו כו'- כלומר משלח ואינו לוקה הא לא שלח לוקה ורבי יוחנן ביטלו ולא ביטלו אית ליה ומשמע ליה משלח דקתני משלח לכשירצה ואינו לוקה ואימתי הוא לוקה "כשיהרגנה" ויבטל את העשה בידים והיינו דקאמר אנו אין לנו כו'
ובד"ה הניחא בשילוח הקן משכחת לה - ביטלו "כששחטה" אלא הכא היכי משכחת לה.

יש להעיר מדוע מתחילה כתב רש"י שביטל העשה ע"י הריגה ואח"כ כתב לשון שחיטה וצע"ק

שמואל דוד
הודעות: 6490
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: הערות בלשון רש"י מסכת מכות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' דצמבר 08, 2017 7:43 pm

ריב"ן מכות כג. ד"ה מכה מועטת - כגון שאמדוהו לפחות מכה בסידור אחד
אשמח בביאור כוונתו.

בתבונה
הודעות: 1304
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הערות בלשון רש"י מסכת מכות

הודעהעל ידי בתבונה » ש' דצמבר 09, 2017 8:15 pm

לכאורה סידור אחד -שלוש מכות, שקביעת האומד מתחלקת לסדרות של שלוש שלוש, שאם אמדוהו ל-20 מלקות מלקין רק 18 כסנהדרין י. וכדדרשינן מכות כג. רשעה אחת מלפניו שתי רשעיות מאחריו


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים