שבועות ל. הוי דן את כל אדם לכף זכות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 2538
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

שבועות ל. הוי דן את כל אדם לכף זכות

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' דצמבר 31, 2017 8:11 pm

רש"י ד"ה הוי דן את חבירך לכף זכות - ולא בדין בעלי דינים הכתוב מדבר אלא ברואה חבירו עושה דבר שאתה יכול להכריעו לצד עבירה ולצד זכות הכריעו לזכות ואל תחשדהו בעבירה

ויש להעיר מדוע בתחילה הקדים רש"י עבירה לזכות ולבסוף הקדים זכות לעבירה. (ועיין לשון רש"י שבריף)
ואולי בדקדוק כתב כן לחדש דאע"ג שנוטה יותר לצד העבירה מ"מ צריך לדון אותו לכף זכות. ועיין רש"י עמ"ס אבות פרק א.

אשמח במראה מקומות בענין זה.

אביר הרועים!
הודעות: 28
הצטרף: ג' אוגוסט 08, 2017 8:48 pm

Re: שבועות ל. הוי דן את כל אדם לכף זכות

הודעהעל ידי אביר הרועים! » ה' ינואר 04, 2018 8:28 pm

עיי' ח"ח סוף כלל ג' דבנוטה לצד החיוב אין חיוב מן הדין לדונו לכ"ס רק ממידת חסידות.

אותה אבקש
הודעות: 204
הצטרף: ג' אוקטובר 17, 2017 10:15 pm

Re: שבועות ל. הוי דן את כל אדם לכף זכות

הודעהעל ידי אותה אבקש » ו' ינואר 05, 2018 1:24 am

איני בקיא בדקדוקים ברש"י, אך לכאורה על עצם מה שבתחילה הקדים עבירה לזכות ואח"כ זכות לעבירה ל"ק וכברכות ב.
תנא פתח בערבית והדר תני בשחרית, עד דקאי בשחרית פריש מילי דשחרית, וכן הדרך בכ"מ.
ויתיישב מדוע פתח בעבירה וסיים בזכות, כיון שאם היה מקדים זכות לעבירה היה צ"ל "לצד זכות ולצד עבירה אל יכריעהו לעבירה אלא לזכות"
ורצה לומר שצריך לדונו לזכות ולא על דרך השלילה, אקווה שהובנתי.

שמואל דוד
הודעות: 2538
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שבועות ל. הוי דן את כל אדם לכף זכות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' ינואר 05, 2018 2:28 am

ייש״כ גדול.
אולם הול״ל דבר שאתה יכול להכריעו לצד זכות ולצד עבירה הכריעו לזכות כו׳ וכ״ה בלשון רש״י שברב אלפס


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים