שבועות ל, א - חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
ההוא דאמר
הודעות: 487
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

שבועות ל, א - חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ב' ינואר 01, 2018 12:47 am

שבועות דף ל' א אנחנו למדים על דין עמידה בעדות.
יש לחקור חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות, האם זהו דין חיובי לעמוד[/b] או שמא כל תוכן דין העמידה הינו שהעד לא יהא יושב
ונפקא מינה, במקום שהעד סמוך ונשען על דבר מה המחזיקו בסמיכתו.
דאם אנחנו צריכים דין חיובי של עמידה, אם כן בנידון דנן העד אינו עומד אלא סמוך ושעון הוא.
אמנם אם כל עיקר העניין הינו שהעד לא יעיד בצורה מיושבת, אם כן כאן העד אינו יושב אלא שעון, וצ"ע.

סגי נהור
הודעות: 2214
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות

הודעהעל ידי סגי נהור » ב' ינואר 01, 2018 1:20 am

זאת בדיחה?

שמואל דוד
הודעות: 2538
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' ינואר 01, 2018 1:34 am

עיין שבועות ל: דיתיב כמאן דשרי מסאניה

עזריאל ברגר
הודעות: 3194
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 01, 2018 9:44 am

סגי נהור כתב:זאת בדיחה?

חס ושלום. האריכו בזה במאורות הדף היומי (לא זוכר מתי), והביאו דעה שגם הדיינים וגם העדים יכולים לסמוך (כפי שמשמע לכאורה בפוסקים), כי על הדיינים יש רק הקפדה שלא יעמדו, ועל העדים רק מקפידים שלא יישבו, וסמיכה אינה ישיבה ולא עמידה.

שמואל דוד
הודעות: 2538
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: שבועות ל, א - חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' ינואר 01, 2018 10:33 am

סמיכה הוא גם עמידה וגם ישיבה כמבואר בגמרא

עזריאל ברגר
הודעות: 3194
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: שבועות ל, א - חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' ינואר 01, 2018 2:17 pm

7647-sFile[1].pdf
(352.77 KiB) הורד 33 פעמים
ראו בעמוד 3, על סוגייתנו(!), וראו גם
daf-al-hadaf-shvuhot86.pdf
(58.15 KiB) הורד 34 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 6308
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' ינואר 02, 2018 7:45 pm

סגי נהור כתב:זאת בדיחה?
מה מצחיק?
זה נידון גדול בפוס' על עמידה ע"י סמיכה, וכך מורגל לפרש דהוי משהו אמצעי,
(לא עמידה ולא ישיבה, או לאידך - גם עמידה וגם ישיבה).
מן הסתם בלקו"ש גם יש ע"ז משהו.

סגי נהור
הודעות: 2214
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות

הודעהעל ידי סגי נהור » ג' ינואר 02, 2018 10:54 pm

אפשר לדון בגדרה של סמיכה אם היא עמידה או ישיבה ואפשר להסתפק אם מותר לעדים/לדיינים לסמוך. אבל איזו הבנה מוסיפה החקירה הנפלאה הלזו על עצם הספק. ובשלמא אם היה מטעים את יסוד דין עמידת העדים, אם הוא מצד טעם פלוני (שמחייב עמידה) או מצד טעם אחר (שמונע ישיבה), ולחלופין אם היה מוצא מקור מפורש שגדר הדין הוא כך ולא כך ולפי זה נפשט הספק. אבל כפי שזה כעת, לטעמי זה פטומי מילי בעלמא.

ההוא דאמר
הודעות: 487
הצטרף: ד' נובמבר 29, 2017 4:09 am

Re: חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות

הודעהעל ידי ההוא דאמר » ג' ינואר 02, 2018 11:41 pm

ביאור הספק, דישנם מקומות שאסור ישיבה ומותר סמיכה, וישנם מקומות שהגם שיש דין עמידה, מכל מקום מותר לסמוך,
ונפק"מ לגבי סמיכה במקום שעומד מתפלל מאחוריו בתפילה, האם מותר לסמוך ולהישען, ויש בזה סתירות דברים,
ולפי החקירה הזו מיישבים, שבמקום שצריך דין עמידה חיובי אסור לסמוך, בשונה ממקומות שתוכן דין העמידה הוא שלא לשבת, דבמקום זה מותר להיסמך.
במידת הצורך, אני יביא את הסתירות.

בסתר המדריגה
הודעות: 25
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 8:40 am

Re: שבועות ל, א - חקירה נפלאה בגדר דין עמידה בעדות

הודעהעל ידי בסתר המדריגה » ו' ינואר 05, 2018 2:03 am

במג"א סי' קמ"א נותן טעם לכמה מקומות שצריך עמידה ומזה אם מותר בסמיכה בקריאת התורה הטעם משום אימה ואסור סמיכה עיי"ש ותמצא נחת ומה שכתב שם במ"ש שבועות ל יתיב כמאן דשרי מסאני' הוא מפני שלת"ח כתיב 'קימה'. וצ"ע דלכאורה נראה דכמאן דשרי מסאניה הוי קימה שאין בה הידור


חזור אל “בית התלמוד”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים